galéria megtekintése

Simicska újra versenyben

Csatát nyert a Közgép Zrt., a Simicska Lajos többségi tulajdonában lévő cég részt vehet az állami és önkormányzati beruházások közbeszerzésein. Hároméves eltiltásáról már szó sincs. A bírói döntés nem jogerős, és Mészáros Lőrinc is építheti tovább a Győr-Gönyű országos közforgalmú kikötőt.


Főbb vonalaiban ez a következménye a Fővárosi Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság csütörtöki ítéletének, amely szerint a győr-gönyűi kikötő fejlesztésének tenderét kiíró Észak-dunántúli Vízügyi Igazgatóság jogszerűtlenül zárta ki a Közgép Zrt.-t a 6,5-7 milliárd forintos projektre érvényes ajánlatot adók sorából, valamint az uniós­ pénzekért folyó versengésből.

A Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) pedig akkor hibázott, amikor a kizárást helybenhagyta. A háromtagú bírói tanács arra a következtetésre jutott, hogy nem igazolódott a három évre szóló kizárást megalapozó vád: a Közgép szándékosan szolgáltatott hamis adatokat egy szerb alvállalkozó által biztosított két hajó zárt fedélzetének méretéről.

Bárhogy is, a Közgép talpon maradását vagy lassú leépülését eldöntő harc ötödik hónapja tart. A győr-gönyűi fejlesztés kiírójának nevében eljáró Első Magyar Közbeszerzési Tanácsadó Zrt. júliusban postázta a közbeszerzés eredményét. Az érdekeltek ebből részben azt tudhatták meg, hogy a Duna felső szakaszán működő országos közforgalmú kikötőben Mészáros Lőrinc, Felcsút vállalkozó-polgármesterének cége, a Mészáros és Mészáros Kft., valamint szövetségesei, az A-HÍD Zrt., illetve a Swietelsky Vasúttechnika Kft. hármasa fog építkezni 6,89 milliárd forintért. Ami azután vált lehetségessé, hogy az olcsóbb, 6,67 milliárd forintos ajánlatot adó Közgép és a Kötiviép B párosát kizárták a versenyből.

 

Az öt felsorolt érv egyike az volt, hogy szerb alvállalkozójuk, az Ortacko Drustvo Kompanija Stokic két hajójának zárt fedélzetméreteit hamisan adták meg. Ami alapján Simicska Lajos cégét nemcsak a kikötőtenderből, hanem valamennyi állami és önkormányzati közbeszerzésből kizárták három teljes évre.

Az egyik legforgalmasabb vonal korszerűsítését még békeidőben nyerte el a Közgép
Az egyik legforgalmasabb vonal korszerűsítését még békeidőben nyerte el a Közgép
Mészáros János / MTI

A Közgép hiába fordult jogorvoslatért a KDB-hez, így a bíróságon folytatták a védekezést, a Fővárosi Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság pedig előzetes határozatban felfüggesztette az eljárást. A Közbeszerzési Hatóság (KH) viszont úgy vélekedett, a döntőbizottság kizárást helybehagyó határozatát nem lehet felfüggeszteni, így a bírói döntés ellenére is tiltólistán tartotta a Közgép Zrt.-t.

„Az nem bűn, ha valaki rokon” – disznóvágáson jártunk Mészáros Lőrinccel

Mészáros Lőrinc számára dilemma volt, hogy vásároljon-e földeket az árveréseken, mert az állam drágán méri a hektárokat. Majd arra jutott, hogy több mint egymilliárd forintot szán erre a célra. Mészáros Lőrinc, az ország leggyorsabban gazdagodó polgármestere, Orbán Viktor gyerekkori jó barátja azonban még mindig nem érzi magát oligarchának. Riportunkat itt olvashatják: >>>

Csak a fellebbezésre rendelkezésre álló nyolc nap után dől el, a KH az elsőfokú bírói ítélet nyomán törli-e listájáról a Közgépet. A két héttel korábbi tárgyaláson a bíróság elsősorban azt igyekezett kideríteni, hogyan határozták meg a zárt fedélzet méretét. A Közgép arra hivatkozott, alvállalkozójától kapott dokumentáció alapján szerepeltette az 500 négyzetméteres fedélzetméretet.

 

A kikötő-beruházás gazdái viszont a hajók rajzai alapján úgy vélték, a hajórámpák levonása után a zárt fedélzet mérete mintegy 25-30 négyzetméterrel kisebb.

A bíróság mindezek után ítéletét azzal indokolta, hogy a hajók zártfedélzet-méretének meghatározási módját a tender kiírásában nem határozták meg. És bár a félezer négyzetméteres eredmény a bíróság saját számításai nyomán sem igazolódott, a Közgép legfeljebb gondatlanul járt el, de az nem bizonyított, hogy tudatosan adott be valótlan adatokat. Így a hamis adatközlés nem valósult meg, a cég a közbeszerzések piacáról sem zárható ki. Mi több, ajánlata is érvényes.

 

Azt egyelőre nem tudni, megúszta-e a Közgép ennyivel a gönyűi fias­kót. Mindenesetre a dolgozóinak felét néhány hete csoportosan elbocsátó cég számára az állami megrendelések létfontosságúak. A társaság belföldi árbevételének 97 százalékát ugyanis ezek biztosítják.

A hatóság visszalő

Vitatja a Közgép Zrt.-t a hamis adatszolgáltatás vádja alól felmentő bírói döntést a Közbeszerzési Hatóság (KH). A testület fellebbez, mert ragaszkodik Simicska Lajos cégének három éves közbeszerzési eltiltásához. Érvelésük szerint a bíróság megállapította, hogy a Közgép alkalmatlan a Győr-Gönyű kikötőhöz kapcsolódó munkák elvégzésére - tudósított pénteken a Klubrádió. A hatóság közleményében hangsúlyozta, az elsőfokú bíróság megállapította, hogy a Közgép nem felelt meg az előírt alkalmassági követelményeknek, ezért az ajánlata érvénytelen. A KH jelezte: a tanú, azaz a Közgép közbeszerzési igazgatójának vallomása szerint csak a tárgyaláson ismerte meg, hogy az alkalmassági feltétel igazolására általuk beadott adatok nem felelnek meg a valóságnak. Erre alapozza a bíróság, hogy a hamis adatközlés miatti kizárás nem volt jogszerű. Közleményében a hatóság ismerteti: a bíróság az ítélet indokolásában kiemelte, a Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) helytállóan mutatott rá, hogy hamis adatszolgáltatásnak csak akkor van helye, ha az a verseny tisztaságát veszélyezteti, vagy jogtalan előny szerzését célozta meg. A KH álláspontja szerint egy pályázónak tisztában kell lennie az általa beadott adatok valóságával, így a kérdéses műszaki paraméterekkel, hiszen ez szükséges az érvényes ajánlattételhez. A KDB nem ért egyet az elsőfokú bíróság ítéletének azzal a részével, amely részben megváltoztatta a döntést, ellene a törvényes határidőn belül fellebbezést nyújt be.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.