galéria megtekintése

Simicska aláaknázta a kormányt, és nem tud veszíteni

Az írás a Népszabadság
2015. 06. 16. számában
jelent meg.

Munkatársunktól
Népszabadság

Maradt még muníciója Simicska Lajosnak. A kormányfővel háborúzó nagyvállalkozó cége, a Közgép a versenytársakhoz képest alacsony árajánlatokkal indul az állami megbízásokért. Az akcióval Brüsszel figyelmét is ráirányíthatja a magyar pályázati rendszerre.

Komoly fejfájást okozhat a közbeszerzéssel trükközőknek Simicska Lajos. Az Orbán Viktor miniszterelnökkel feszült viszonyt ápoló vállalkozó versenytársainál alacsonyabb árajánlatokkal indítja az uniós beruházások pályázatain a Közgép Zrt.-t. Amivel egyszer nyer, máskor veszít, de igazolja a régi gyanút, hogy a magyarországi autópálya-, út- és vasútépítések túlárazottak.

Édes neki a bukta is

A Közgép tulajdonosa mindenképp jól jár. Ha a vékonyan fogó ceruzával papírra vetett árajánlat jó a tendergyőzelemhez, az elmúlt években elnyert több százmilliárd forint állami megrendelésen felpumpált mélyépítő cége az életben maradáshoz nélkülözhetetlen munkához, bevételhez jut.

 
Ha az ajánlat valamiért elbukik, azt akkor is eléri, hogy a brüsszeli kasszából költekezni próbáló projektgazdák kínos magyarázkodásra kényszerüljenek.

Az pedig alighanem csak a ráadás, ha a gyanúba kevert beruházás után esetleg az Európai Bizottság is kérdezősködni kezd, és valóban megfogalmazódnak azok a felvetések, amelyek blöffjével a kormány leállította az M4-es autópálya Abony és Fegyvernek közti szakaszának építését.

Kartellgyanúig Brüsszelben még mindig nem jutottak, de a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) a XXIII. kerületi Grassalkovich út–Ócsai út–Haraszti út kereszteződésénél található felüljáró felújítására kiírt pályázat kapcsán belekóstolhatott, milyen is, ha Simicska cégének kizárása után megindul a kérdezősködés.

A frontról jelentjük

- Trollkodás Felcsúton: elsimicskázta magát az Omega

- Lázár a plakátbizniszről: Hülyeséget csináltunk

- Túl olcsón dolgoztak volna Simicskáék, ezért nem nyertek

- Simicska lezárta a Balatont

- Osztalékeső hullott a „kegyvesztett” Simicskára

- Háborús áldozat lett a sztráda

- Simicska mindent elveszíthet, de jól van

(A NOL teljes Simicska-dossziéját itt érhetik el.)

A Közgép ugyanis azért szorult ki a versenyből, mert túl olcsón, konkrétan a legolcsóbban vállalkozott. A kirívóan alacsonynak minősített ajánlatában 430 millió forintos vállalási ár szerepelt, ami 238 millió forinttal előzte meg az A-Híd és a Strabag konzorciumának 668 millió forintos árajánlatát. Az igazi kifogás azonban az volt, hogy a Közgép 37 százalékkal olcsóbban építkezett volna a BKK-nál előzetesen becsült árnál.

Nagykanizsát elvitték

És noha a Közgép elbukta a megrendelést,

a kizárása utáni vihar mégis sikernek tekinthető.

Miközben ugyanis a mélyépítő cég közeli telephelyére és szerelőcsarnokára hivatkozással meg tudta magyarázni, miért is dolgozna olyan olcsón, a BKK könnyen abba a helyzetbe kerülhet, hogy Brüsszelben kell védeni döntését. Ha pedig a Közgép alacsony egységáraira hivatkozó érvelésük nem bizonyul kellően hitelesnek, esetleg úgy tűnhet: az uniós pénzre ácsingózó fővárosi cég túlárazott beruházást hozott ki győztesnek tenderén. Valahogy úgy, ahogy az állítólagos, soha nem igazolt brüsszeli vádak szerint a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. is tette az M4-es autópálya Abony–Fegyvernek szakaszának pályázatán.

Simicska Lajos (középen) egy tavaly nyári rendezvényen. Tényező maradt
Simicska (középen) egy tavaly nyári rendezvényen. Tényező maradt
Németh Dániel / Magyar Narancs

Nagyobb zavart már csak az okozhat, hogy Simicska Lajos cége

a kormányzati ellenszélben is tud győzni. Méghozzá ahogy azt kell, a versenytársaiénál alacsonyabb árakkal.

A 61-es főút Nagykanizsát délkeleti irányból elkerülő, 2011-ben felhagyott 3,3 kilométerének befejezésére öt versenytársa ellenében pályázó Közgép még tavaly beadta 1,3 milliárd forintos ajánlatát. Ami az előzetesen kalkulált mérnökárnál félmilliárd forinttal alacsonyabb volt.

Az eredményhirdetéshez azonban a Miniszterelnökség sokáig nem adta hozzájárulását. Sőt, még az is felmerült, hogy az Euroaszfalt és a Nemzetközi Vegyépszer 2010-ben megkezdett munkái nyomán felépült, sorsára hagyott torzót elbontják, csak ne a kormány korábbi kedvenc mélyépítője vigye a beruházást. Végül azonban győzött a józan ész: a projektre költött uniós támogatás nem veszhetett el. A nagyjából hatvanszázalékos készültségben sorsa jobbra fordulását váró utat és műtárgyait megkapta a Közgép.

Kérdés lehet a mérnökár

Méghozzá úgy, hogy a hírek szerint a munkára pályázó második legjobb árajánlatot adó pályázó nagyjából negyedmilliárd forinttal drágábban építkezett volna. Brüsszelben már csak azt kell eldönteni, hogy ez a pályázói ár, vagy netán az 1,8 milliárdos előzetesen becsült mérnökár magasabb volt-e az indokoltnál. És ha igen, jelzi-e ez a magyar infrastrukturális beruházások túlárazottságát.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.