Időközben Simicska és üzlettársa, Nyerges Zsolt megvált a műsorszolgáltató cégtől, az Advenio Zrt.-től. A tranzakció bejelentésekor a vevő, Michael McNutt nem volt hajlandó elárulni a vételárat, ám a hétfőn közzétett mérlegből kiderül, egy értékéből jelentősen vesztett rádiót szerzett meg a 2009-es frekvenciapályázaton vesztes Sláger Rádiót a nemzetközi bíróságon a magyar állam ellen képviselő rejtélyes amerikai üzletember. A Class sugárzási engedélye novemberben lejár, s a Fidesz nem engedi a szerződés hosszabbítását. Nos, Simicska az adásvétel előtt szinte teljesen kiürítette az Adveniót. A cégből 1,55 milliárd osztalékot vontak ki, 250 millióval többet, mint két éve – miközben a bevételek bezuhantak. Ráadásul az osztalékkifizetést a cég nyeresége önmagában nem fedezte, így 716 millió forint erejéig hozzányúltak a tartalékhoz is. Így a társaság saját tőkéje több mint egy milliárddal csökkent 2014-hez képest.
Szintén jelentős összeget, 700 millió forintot vontak ki a tulajdonosok a műsorgyártó cégükből, a Hung-Ister Zrt.-ből. Ez a részvénytársaság volt tavaly februárjáig a köztévé egyik legnagyobb beszállítója, többek között A Dal és a Magyarország, szeretlek! című műsorok gyártója. Csakhogy pár nappal a nyílt szakítás után a köztévé felbontotta a 2011 óta többször meghosszabbított szerződést – egy hónappal annak lejárta előtt. A Hung-Ister perre ment, egy hete az elsőfokú bíróság kártérítést állapított meg a műsorgyártónak. Mindenesetre a cég megérezte a szakítást: forgalma megfeleződött, profitja 40 százalékkal esett vissza.
A milliárdos üzletember egyik legrégebbi vállalkozása, a Hír TV is sokkal rosszabbul teljesített, mint a béke időszakában. Míg a 2013-as évet 7,6, a 2014-es esztendőt 7 milliárdos árbevétellel zárta, tavaly 4 milliárd volt a forgalma. Még ennél is durvábban esett vissza az adózás utáni tiszta nyeresége: 632 millióról 188 millióra. A tulajdonos a Hír TV-ből utoljára 2013-ban vett ki osztalékot, tehát két éve növeli a tartalékokat. Ez arra utal, hogy a kormánypárti médiában megjelent találgatásokkal ellentétben Simicska hosszú távon számol a televíziójával, miközben a kereskedelmi rádiójától megszabadult.
|
Nemcsak az oszlopok, a számok terén is eldőlni látszik a harc Veres Viktor / Népszabadság |
A Simicskához kötődő üzleti kör a legjelentősebb visszaesést a közterületen, a plakátcégeknél szenvedte el. A hétfőn leadott négy társaság (Publimont, Euro Publicity, EuroAwk, A Plakát) mérlegeiből kiderül: az árbevételük megfeleződött, a profitjuk megtizedelődött, a kapott osztalék az ötödére esett vissza. Míg tavaly még 3,2 milliárdot tudtak kivenni a cégekből, idén „csak” 670 milliót. A reklámköltéseket figyelő Kantar Media adatai arra is rávilágítanak, miért következett ez be. A lapunk kérésére készített kimutatás szerint az EuroAwk-nál az állami reklámköltések 88 százalékkal, a Publimont-nál pedig 67 százalékkal estek vissza, miközben négy nagyobb piaci vetélytársnál növekedtek.
A hétfői mérlegekből az is kiderül, hogy a Simicska-kör három cége veszteségbe fordult. Az EuroAwk közel 400 milliós, a beszélgetős műsorokat sugárzó Lánchíd Rádió 65 milliós, az rendezvényekre ajándéktárgyakat szállító társasága pedig 194 ezer forintos mínusszal zárta 2015-öt. Ugyanakkor hétfőn még nem hozták nyilvánosságra Simicska-birodalom lapjainak, a jelentős példányszám-visszaesést elszenvedő Magyar Nemzet, a Heti Válasz és a BKV területéről kiszorított Metropol ingyenes lap tavalyi mérlegeit.
A legutolsó elérhető, nyilvános információ alapján Simicskának a 11 cégből háromban volt közvetlen tulajdonrésze, a többi társaságot más vállalkozások közbeiktatásával birtokolja üzletfeleivel együtt. A hétfőn közzétett mérlegek alapján úgy számoltunk, hogy a Fidesz egykori pártigazgatója még mindig jelentős összeget, 855 millió forint osztalékot kapott közvetlenül a médiacégeitől.
Háború közpénzből
A háború kirobbanása előtt a Simicska érdekeltségébe tartozó média még kormánypártinak számított, így az állami reklámok jelentős része náluk landolt. A Kreatív című szaklap számításai szerint a 2010 és 2014 közötti ciklusban a birodalomhoz tartozó napilapok az állami reklámtorta több mint felét kapták. A szakítás óta a Fidesz vezetői lemondtak erről a médiaportfólióról, és részben zöldmezős beruházással, részben a piacon fellelhető, eladó cégek megvásárlásával új sajtóbirodalom építésébe kezdtek. Mint arról a múlt héten beszámoltunk, Andrew G. Vajna kormánybiztos egy csőd közelében lévő, tavaly 5,5 milliárdos veszteséget termelő TV2-t vett meg az állami bank, az Exim segítségével, aminek talpra állításához pár hete újabb állami mankót kapott.