galéria megtekintése

Simicska az intő példa, hogy ne káromkodjon meggondolatlanul

Nagyot fordult a világ idén a Közgép Zrt.-vel. Simicska Lajos cége januárban még az uniós pénzből megvalósuló közlekedési beruházások megkerülhetetlen letéteményese, nyár derekán pedig a közbeszerzésektől is eltiltották. S mindez egy káromkodással kezdődött.

Felesleges felidézni, Simicska Lajos tömören és egyszerűen fogalmazott Orbán Viktort illetően. Rejtély, hogy a precíz megfogalmazást az indulat szülte vagy szándékos volt, és azt sem fedte fel senki, a nemzet nagyjai min különböztek össze. Tény azonban, hogy meccsükön a fájdalmas sallereket a Közgép gazdájának osztották ki.

Orbán Viktor csapata már az elején keményen odalépett. A Miniszterelnökség március végén jelentette be: az Európai Bizottság a magas költségekre hivatkozva nem támogatja az M4-es autópálya Abony és Fegyvernek között akkor már hónapok óta épülő, mintegy 29 kilométerének megvalósítását. Mi több, egy meg nem nevezett brüsszeli illetékesre hivatkozva azt is elhintették, hogy az uniós támogatás elmaradásának egyik oka az építő cégek kartellezése lehet. Amivel egyszerre hozták hírbe a Közgép–A-Híd párost, a Colas–Swietelsky konzorciumát, valamint a Strabag stábját.

Csepreghy Nándor, a Miniszterelnökség akkori helyettes államtitkára egyértelműsítette, ha a kartellvád beigazolódik, a károkat az ügyben érintett öt mélyépítő céggel kell megtéríttetni. Miközben az Európai Bizottság nem beszélt kartellgyanúról a magyar sztrádaberuházás kapcsán, amihez mellesleg soha nem ígértek egyetlen euró támogatást sem, a kormány továbblépett. Április elején felmondtak az M4-es építőinek, majd a kartellvádak kivizsgálására kérték a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) illetékeseit. A vizsgálat nem talált semmit.

 

Mindez így is nagy bukta a Közgépnek és az M4-es építésén vele együtt dolgozó cégeknek. Különösen, hogy a kormány bejelentette, legkésőbb 2019-ig befejezi az ország közepén futó sztráda építését. Az pedig meglehetősen kétséges, hogy az előreláthatólag tavasszal induló közbeszerzéseken Simicska Lajos cége elindulhat-e.

Csonka pillérek mementóként hirdetik: ne káromkodjunk meggondolatlanul
Csonka pillérek mementóként hirdetik: ne káromkodjunk meggondolatlanul
Veres Viktor

A már a Miniszterelnökség parlamenti államtitkáraként dolgozó Csepreghy Nándor egy bírósági döntésre hivatkozva úgy vélekedett: a GVH-nak újabb vizsgálatot kell napirendre vennie.

Simicska Lajos vesszőfutása azonban ezzel nem ért véget. A korábban szinte sérthetetlen üzletember kénytelen volt megélni, hogy júliusban a győr-gönyűi kikötő fejlesztésére kiírt közbeszerzésen a legalacsonyabb árajánlattal versenybe szálló cégét hamis adatszolgáltatással gyanúsítják. Mi több, erre hivatkozva a tendert kiíró Észak-dunántúli Vízügyi Igazgatóság, valamint a nevében eljáró Első Magyar Közbeszerzési Tanácsadó Zrt. júliusban azt is bejelentette, hogy a Közgép Zrt.-t három évre kizárják az állami és önkormányzati közbeszerzésekből.

Ami ellen a társaság a Közbeszerzési Döntőbizottságnál (KDB) keresett jogorvoslatot, de kizárását itt is helybenhagyták. Ami az ezután bírósághoz forduló Közgép számára megrázó csapás lehetett. A belföldi árbevételének 97 százalékához az uniós támogatással megvalósuló nagyberuházások révén jutó cég ugyanis a milliárdos állami és önkormányzati megrendelések nélkül kellemetlenül szűk esztendők elé nézne.

Alighanem erre tekintettel meg is kezdték a nadrágszíj szorosabbra húzását. Október derekán közölték: a Közgép csoportos létszámleépítés keretében megválik 350 munkatársától.

Legfeljebb gondatlan

December elején a Fővárosi Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság a három évre szóló közbeszerzési eltiltás ellen foglalt állást. Az elsőfokú ítélet szerint a Közgép kizárására okot adó hamis adatközléséről szóló vád nem volt megalapozott. A vállalat legfeljebb gondatlansággal vádolható, ami a közbeszerzésektől eltiltást nem alapozza meg.

Bárhogy is, a kikötőépítésben a miniszterelnök földijének, Mészáros Lőrinc polgármester vállalkozó cégének, a Mészáros és Mészáros Kft.-nek, illetve a vele dolgozó A-Híd Zrt., Swietelsky Vasúttechnika Kft. párosnak teret engedő mélyépítő még nem úszta meg a kizárást.

A Közbeszerzési Hatóság legalábbis jelezte, fellebbez az elsőfokú ítélet ellen. A Közgép így egyelőre legfeljebb annak örülhet, ha a korábban elnyert és az év végén átadott vasúti nagyberuházások után kiszámlázott milliárdokat az állam időben kifizeti.


Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.