Nagyot fordult a világ idén a Közgép Zrt.-vel. Simicska Lajos cége januárban még az uniós pénzből megvalósuló közlekedési beruházások megkerülhetetlen letéteményese, nyár derekán pedig a közbeszerzésektől is eltiltották. S mindez egy káromkodással kezdődött.
Felesleges felidézni, Simicska Lajos tömören és egyszerűen fogalmazott Orbán Viktort illetően. Rejtély, hogy a precíz megfogalmazást az indulat szülte vagy szándékos volt, és azt sem fedte fel senki, a nemzet nagyjai min különböztek össze. Tény azonban, hogy meccsükön a fájdalmas sallereket a Közgép gazdájának osztották ki.
Orbán Viktor csapata már az elején keményen odalépett. A Miniszterelnökség március végén jelentette be: az Európai Bizottság a magas költségekre hivatkozva nem támogatja az M4-es autópálya Abony és Fegyvernek között akkor már hónapok óta épülő, mintegy 29 kilométerének megvalósítását. Mi több, egy meg nem nevezett brüsszeli illetékesre hivatkozva azt is elhintették, hogy az uniós támogatás elmaradásának egyik oka az építő cégek kartellezése lehet. Amivel egyszerre hozták hírbe a Közgép–A-Híd párost, a Colas–Swietelsky konzorciumát, valamint a Strabag stábját.
Csepreghy Nándor, a Miniszterelnökség akkori helyettes államtitkára egyértelműsítette, ha a kartellvád beigazolódik, a károkat az ügyben érintett öt mélyépítő céggel kell megtéríttetni. Miközben az Európai Bizottság nem beszélt kartellgyanúról a magyar sztrádaberuházás kapcsán, amihez mellesleg soha nem ígértek egyetlen euró támogatást sem, a kormány továbblépett. Április elején felmondtak az M4-es építőinek, majd a kartellvádak kivizsgálására kérték a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) illetékeseit. A vizsgálat nem talált semmit.