A kazah kormányfő a Liszt Ferenc repülőtéren leszálló gépe ajtaján kilépve alighanem már tudta: a magyar útdíjrendszer bevezetését figyelemmel kísérő Nurbakh Rustemov, országa budapesti nagykövete addig talán haza sem engedi, amíg a Hu-Go rendszert meg nem nézte.
|
Orbán Viktor magyar és Karim Maszimov kazah kormányfő júniusban Koszticsák Szilárd / MTI |
Mindenesetre hazatérése után magyar szakértő csoport látogathatott a Kaszpi-tenger és Kína között elterülő országba.
A többi között a fejlesztési tárca, a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató (NÚSZ) Zrt., a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ (KKK), valamint a magyar rendszert fejlesztő i-Cell Mobilsoft Zrt. és az ARH Zrt. párosának munkatársai szeptemberben arra keresték a választ: milyen feladatokat kellene megoldani Kazahsztánban az elektronikus útdíjszedés bevezetéséhez?
A végső lökést egy a kazah fővárosban megrendezett nemzetközi útdíjfizetési megoldásokkal foglalkozó konferencia adta a magyar fejlesztés exportjához.
Az útdíjszedésben zászlóvivőnek számító német, osztrák, olasz és francia cégek szolgáltatási megoldásai mellett a 2013 júliusa óta működő Hu-Go akkora sikerrel mutatkozott be, hogy a 150 millió eurós, nagyjából 50 milliárd forintos projekt megvalósításának szándéknyilatkozatát december elején Budapesten már alá is írták.
A hírek szerint a beruházás előkészítésébe a magyar Miniszterelnökség és a kazah Befektetési és Fejlesztési Minisztérium már bele is vágott. Döntésük alapján a NÚSZ nemzetközi piaci ismeretekkel rendelkező üzemeltető cége, a Toll Service Zrt. és a kazah úthálózat fejlesztéséért felelős KazAvtoZhol előreláthatólag januárban közös vállalatot hoz létre.
A Kazahsztánban bejegyzett cég feladata lesz a hazánknál nagyjából harmincszor nagyobb ország díjpolitikai, jogi és szabályozási rendszereinek kialakítása. A fejlesztést valószínűleg az Eximbank finanszírozza.
A Nyugat-Európa és Nyugat-Kína közti kazah területen 2878 kilométeren futó útvonalhoz tartozó már meglévő vagy épülő gyorsforgalmi utak díjasítása az adminisztratív feladatok lezárása után kezdődhet.
A terv az, hogy az első tehergépkocsik 2016 januárjában a magyar díjrendszerben rendezzék úthasználati számláikat.
A fejlesztés öt éve alatt a Hu-Go kazah változatát folyamatosan bővítik. Amivel a megalakuló közös vállalatnak lesz dolga: a mintegy 200 ezer főnek munkát adó úthálózat fejlesztési programban négyezer kilométernyi négy és hat forgalmi sávos autópálya, illetve 3,5 ezer kilométer autóút megépítése szerepel.