Segédmotor a mopedautó

Segédmotoros kerékpár a mopedautó: az állampolgári jogok országgyűlési biztosa szerint a segédmotorral hajtott apró járművekre nem a gépkocsikra vonatkozó szabályok érvényesek. Ha álláspontja helyes, a legfeljebb 45 kilométeres sebességre képes négykerekűek jogosítvány nélkül vezethetők.

A mopedautókat Magyarországon is segédmotoros kerékpárnak kell  tekinteni, főosztályvezetői körlevéllel nem lehet felülbírálni egy jogszabályt - az állampolgári jogok országgyűlési biztosának jelentése szerint. Szabó Máté úgy foglalt állást: a mopedautót az Európai Unióban a segédmotoros kerékpár kategóriába sorolják, ezért a  jogszabályok szerint Magyarországon is annak kell tekinteni.
A mopedautó segédmotorral hajtott, kicsi, négykerekű jármű, óránként 45 kilométer a csúcssebessége. Az EU-ban a segédmotoros kerékpár kategóriába sorolják. Jogosítvány nélkül vezethető, van ahol már 14 éves kortól. Magyarországon viszont a rendőrök több esetben szabálysértési feljelentést tettek, arra hivatkozva, hogy a  jármű nem felelt meg a KRESZ előírásainak. Négy panaszos fordult  ilyen ügyben az országgyűlési biztoshoz.
Az ombudsman vizsgálata megállapította: a rendőri intézkedések azon az jogszabály-értelmezésen alapultak, amelyet az egykori Közlekedési Főfelügyelet egyik főosztályvezetője körlevelében, majd a Nemzeti Közlekedés Hatóság (NKH) főosztályvezetője az Országos  Rendőr-főkapitányságnak leírt. E szerint a mopedautó - bár a súly, a  teljesítmény és egyéb paraméterek tekintetében a segédmotoros kerékpárokra előírtakat teljesíti - egyértelműen személygépkocsiként vesz részt a közúti közlekedésben, ezért a járműfajta  meghatározásánál a gépkocsikra vonatkozó szabályokat kell irányadónak tekinteni és érvényesíteni.
Az egyik panaszos lakóhelye szerinti megye rendőrkapitánya arról tájékoztatta az ombudsmant, hogy mopedautók vezetője ellen hét esetben indult szabálysértési eljárás, ebből hatot a bíróság, egyet  maga a rendőrség szüntetett meg. A bíróságok minden esetben értékelték, hogy a jármű - más uniós tagállamban kiállított  típusbizonyítványa szerint - segédmotoros kerékpár. A megyei rendőri vezetés pedig már az ombudsman megkeresése előtt felhívta az általa irányított a rendőri szerveket arra, hogy az NKH állásfoglalása alkotmánysértő, ezért azt ne alkalmazzák.
Szabó Máté rámutatott arra: a körlevél az állami irányításban nem jogi eszköz, a jogalkotásról szóló törvény mellőzésével alkotott  és címzettek által követett norma pedig sérti a jogállamiság elvét, a jogbiztonság követelményét. Megjegyzi továbbá, hogy visszás azoknak a magatartása, akik egy ilyen körlevélre alapozzák hatósági fellépésüket.
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa 2009-ben átfogó projektet indít a közlekedéssel kapcsolatos alapjogi problémákról.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.