Rükvercből egyesbe kapcsolt az autóipar
A válság nyomán a piac immár hatodik éve folyamatosan zsugorodik, két évtizedes mélypontokat állítva be a forgalmi adatokban. Szeptemberben eggyel több munkanap volt, ez is segítette a kereskedők munkáját, de így is csak szépíteni lehetett az év során eddig összehozott, összesen négyszázalékos visszaesésen. Az első kilenc hónapban 9,34 millió autót adtak el a kereskedők az EU 27 államában, Norvégiában, Svájcban és Izlandon (A 28. tagállam, Horvátország 2014 januárjától szerepel majd az ACEA statisztikájában.)
Szeptemberben 1,19 millió autó kapott rendszámot Európában, köszönhetően elsősorban annak, hogy a 17 tagú euróövezet a második negyedévben kikecmergett az utóbbi másfél évtized leghosszabb recessziójából. Gyártói oldalról ebből leginkább a Renault és a Mercedes anyacége, a Daimler profitált.
A Renaultnál 22 százalékos, a Daimlernél 12 százalékos éves bövülést mutatott ki a statisztika, míg az Európában piacvezető Volkswagen csoportnál 5,8 százalékos, a GM-nél 5,4, a Fordnál pedig ötszázalékos pluszt mértek az értékesített darabszám alapján. A VW-csoporton belül a Skoda és a Seat tette a legtöbbet a forgalom növekedéséért, előbbi 17, utóbbi 16 százalékkal múlta felül a tavaly szeptemberi eladási adatát.
Hozzájuk képest szerénynek mondható az Audi 3,2 és a Volkswagen 2,1 százalékos többlete. A Renaultnál az egyre megbecsültebb Dacia segített be, 40 százalékos plusszal. A második legnagyobb európai autógyártó, a PSA Peugeot Citroen csoport három, míg az olasz Fiat 3,4 százalékkal kevesebb autót tudott eladni a vizsgált harminc oszágban.
A piacok közül Spanyolországban tombolt leghevebben az autóvásárlási láz. Ennek anyagi természetű mozgatórugója volt, mivel Madrid újabban járművenként kétezer eurós kedvezményt ad a vásárlásokhoz, hogy életben tartsa autóiparát. A briteknél 12, a franciáknál 3,4 százalékos volt a bővülés, míg a legnagyobb piacon, Németországban 1,2 százalékkal, Olaszországban pedig 2,9 százalékkal mérséklődött az új autók eladása.
Az Ernst & Young tanácsadó cég frankfurti autóipari partnere, Peter Fuss szerint minden jel arra mutat, hogy az ágazat a legrosszabbon már túl van, és a keresletet az állami ösztönzők mellett az is hajtja, hogy a kereskedők hajlandóak lemondani jutalékuk tekintélyes részéről, csakhogy mozgásban tartják az üzletet. A német dílerek átlagosan 12 százalékkal adták olcsóbban az autókat, mint egy évvel ezelőtt, a legnagyobb kedvezményekkel (14,9 százalékkal) a francia kocsikat lehetett elvinni, de a Fiatok 13,7 százalékos árcsökkentése sem mondható csekélynek.