Megháromszorozódhat a környezetvédelmi termékdíj

Még csak egy hónapja élnek az új környezetvédelmi termékdíj-tételek, ám a kormány ismét változtatna rajta. Drágulhat a rádiótelefonoknál, dobozos söröknél, üdítőitaloknál, nejlonzacskóknál.

Költségeik komoly mértékű növekedésével kell számolniuk a kereskedelmi csomagolást használóknak, végső soron a vásárlóknak is – derül ki a Népszabadság birtokába jutott, környezetvédelmi termékdíjról szóló törvény módosításának a tervéből. Bár az új termékdíj-törvény csak egy hónapja lépett hatályba, a gyártóknak pedig a jövő év elejétől kell befizetni az ebben szereplő díjtételeket, a lapunk által megimert, jelenleg tárcaközi egyeztetés alatt álló tervezet mégis jelentős, háromszoros termékdíj-növelést irányoz elő, elsősorban a kereskedelmi csomagolásoknál.

Bevásárlás után az egyik pesti utcán – Többet kell majd fizetni a szatyrokért, de a belevalók, mint a palackozott üdítőitalok ára is emelkedni fog a nagyobb közteher miatt
Bevásárlás után az egyik pesti utcán – Többet kell majd fizetni a szatyrokért, de a belevalók, mint a palackozott üdítőitalok ára is emelkedni fog a nagyobb közteher miatt

Így például a különféle műanyagoknál – ide tartoznak a nem lebomló PET-es palackok – az eddigi kilogrammonként 56 forintról 150 forintra nőne a környezetvédelmi termékdíj,  az üvegeknél 7 forintról 20-ra. Valamivel kisebb lenne a fém csomagolóanyagok – javarészt ide sorolandók a sörösdobozok – díjtételének emelkedése, itt 286 forintról 350 forintra nőne a termékdíj. A műanyag bevásárlószatyrok kilogrammja után 1300 forint helyett 1500 forintot fizettetne a javaslat gazdája. A legnagyobb termékdíj szigorítást a törvényalkotó a rádiótelefonoknál alkalmazná, ott a jelenlegi 100 forintról 500-ra növelnék a közterhet.

Azt egyelőre nem tudni, hogy az ipar számára ez ténylegesen mekkora költségnövekedést jelent. A megkeresett szakmai szövetségek egyelőre nem kívánták kommentálni az értesüléseinket, mivel – a lassan megszokottá váló ügymenet részeként – velük még senki sem egyeztetett a kormány részéről. Informálisan tudnak a tervezetről, azonban a kérdés az, hogy a díjtételek szigorítását milyen más, az adófizetést mérséklő feltételekbe csomagolja a törvényhozó. Erről egyébként semmit nem tartalmaz a tervezet.

Jelenleg a gyártó mentesül a környezetvédelmi termékdíj megfizetése alól, ha teljesít egy bizonyos visszagyűjtési és újrahasznosítási kvótát. Hozzávetőleges becslést csak az üdítőipar illetékeseitől hallottunk, így – a jelenlegi kvótákat alapul véve – az esetleges változással az üdítőipar által most fizetett 3,6 milliárd forintról nagyjából 9,8 milliárdra nőhet a termékdíj-fizetési kötelezettség.

Kérdés, hogy a bevásárló szatyorok után a kiskereskedők által fizetendő termékdíj hogyan változik. Annyi bizonyos, hogy a szatyrok drágulását, a kereskedők át fogják hárítani a vásárlókra. Ennek a várható következménye, hogy kevesebb ilyen szatyor fogy majd. (Kereskedői tapasztalatok szeirnt már a korábbi, mondhatni jelképes díjtételek nyomán is nagyságrendekkel esett vissza a szatyrok használata.)

Kereskedői berkekben ugyanakkor nem okoz különösebb szívfájdalmat, ha a vásárlók kevesebb szatyrot kérnek. A piaci versenyben nálunk megszokottá vált az ingyenszatyor, azonban ez komoly költségtétel volt a kereskedőknek - amit persze a fogyasztói árakban is érvényesíteniük kellett. Így például egy nagy hazai láncnál évente, hozzávetőlegesen félmilliárd forintba kerültek az ingyenszatyrok, amelyek az árát végül a vásárló fizette meg. 

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.