Levegőt kapott a Malév, elindult a felszámolás
Korán keltek ma a Fővárosi Bíróságon: legalábbis erre utal, hogy a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium reggel 7 óra 11 perckor kiküldött közleményében azt közölte, hogy a Fővárosi Bíróság, mint illetékes bíróság 2012. február 2-án végzést hozott a társaságot megillető rendkívüli moratórium elrendeléséről, emellett rendkívüli vagyonfelügyelőt rendelt ki a vállalat mellé.
Ez pedig azt jelenti, hogy ténylegesen is megindult az ország első, a csődvédelemhez hasonlító felszámolási eljárása. Erre azt követően volt lehetőség, hogy a kormány kiemelt stratégiai jelentőségű cégnek minősítette a vállalatot. A Népszabadság több független, ám névtelenséget kérő forrásból úgy tudja, hogy a vagyonkezelői feladatokat Varga Jenő látja el. Ezt ez idáig semmilyen hivatalos forrásból nem erősítették meg, és az érintettet sem értük el. Varga Jenő az ország egyik legrutinosabb felszámolóbiztosa, egészen néhány hónappal ezelőttig a legnagyobb felszámoló cég, a Vectigalis első embere volt.
Többek között olyan cégek felszámolását vezényelte le, mint a Zalabaromfi. Az eljárás során ez a cég végig működőképes maradt, és végül új tulajdonosnak is értékesíteni tudták.
A Malévnál most folyó eljárásban, amely a nemzetközi gyakorlatban a csődvédelemhez, s az amerikai chapter-11 szabályhoz hasonlít (ebben működik ma az American Airlines is), törvényben rögzített speciális szabályok a Malév védelme mellett elősegítik a cég folyamatos működésének fenntarthatóságát.
A rendkívüli vagyonfelügyelő a törvény értelmében az állami tulajdonú Hitelintézeti Felszámoló Nonprofit Kft. lehet. Hozzájárulása nélkül a Malév Zrt. a továbbiakban kifizetéseket nem teljesíthet. A vagyonfelügyelő az alapján dönthet, hogy az adott kifizetés szükséges-e a légitársaság üzemszerű működéséhez, avagy sem.
Az Igazgatóság és a menedzsment az eredeti tervek szerint ma vagy holnap bemutatja a likviditási tervét a Vagyonkezelőnek.
A rendkívüli moratórium alapján a légitársasággal szembeni pénzkövetelések behajtása céljából indított végrehajtások szünetelnek, a biztosítékok jogszabály szerint nem érvényesíthetők. A Malévval korábban kötött szerződéseket a partnerek nem bonthatják fel, azoktól nem állhatnak el. A légitársaság hatósági engedélyeinek hatálya automatikusan meghosszabbodik. A szaktárca, a cégvezetés és a vagyonfelügyelő szoros együttműködésben, minden lehetséges eszközzel azon dolgozik, hogy a Malévnál felhalmozott üzleti és szakmai tudást az átmeneti időszakban is megőrizze.
A nemzetközi példák alapján azonban mindez nem jelent teljes biztonságot a Malévnek. 2009 nyár végén például, vergődésének végén a szlovák székhelyű SkyEurope légitársaság is csődvédelembe menekült, ezt követően mégis ki kellett vonulnia legjobb piacáról, a bécsi reptérről, mert ott nem szolgálták ki. Ezt követően tartozásai fejében az amerikai lízingcég visszavette a bérelt repülőgépeit, igaz, más cégektől tudott helyette gépet bérelni. Alig néhány héttel a csődvédelembe menekülés után a súlyos helyzetben lévő légitársaság mégis leállította működését.
Mint mai számunkban megírtuk, néhány szállító (és reptéri szolgáltató) már most is előre fizetést kér a Malévtól, de ezt a menedzsment kezelni tudja, kivált annak köszönhetően, hogy a forgalmi adataik jók, és a foglalásokat sem vetette vissza a kusza helyzet. (Alighanem azért, mert köztudott, hogy a Malév állami cég, s senki nem hiszi el, hogy a tulajdonos leállítja.) Igaz, mindehhez hozzá is van szokva a cég, amely például kerozint évek óta napi fizetésre ad a légitársaságnak, amely komoly tartozásokat halmozott fel. Egy éve a BA Zrt. a Malév legnagyobb hitelezője volt, ám a légitársaság az utóbbi időben tartozásai csaknem felét ledolgozta már.