Reklámadó: újabb törvénymódosítással mennek neki az RTL-nek

Még meg se száradt a tinta a reklámadótörvényen, máris módosítják. L. Simon László nem engedi, hogy az RTL ne fizessen idén adót, és becsukja a kiskapukat. Így az is fizethet, aki megrendeli a reklámot. Megvan, hogy fizet adót a Google.

Máris módosítaná a reklámadóról szóló törvényt a benyújtó L. Simon László. A Miniszterelnökség államtitkára, az eredeti törvény benyújtója hétfőn újabb törvényjavaslatot terjesztett a ház elé "a reklámadóról szóló 2014. évi XXII. törvény eltérő szöveggel való hatálybalépéséről és azzal összefüggően egyes adótörvények módosításáról".

A törvény összesen 12 paragrafusból áll, és legfontosabb passzusa az, amelyik mégis arra kötelezi az RTL Klubot, hogy idén is fizessen adót. Mint az megírtuk, a kormánytöbbség a TV2 és néhány kisebb médiavállalkozás számára kedvező passzust szavazott be a törvénybe: ez kimondta, hogy az elhatárolt veszteséggel csökkenthető a reklámadó. 

Mint utóbb kiderült, a passzus az RTL Klubnak is megspórolja az idei terhet, miután a cég elhatárolt veszteséget mutatott ki (egy korábbi ügylet kapcsán, és ezért tavalyi nyeresége ellenére sem fizetett adót – hivatalosan ez utóbbi miatt rendelt el ellene vizsgálatot Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter). A most alkalmazott módosítással viszont L. Simon László képviselő eléri, hogy a TV2-nek ne kelljen adót fizetnie, de az RTL-nek mégis: a legújabb passzus értelmében az a cég ugyanis nem alkalmazhatja majd az adócsökkentő szabályt, amely nyereséges volt. (Ilyen egyébként csak és kizárólag az RTL volt az érintettek közül.)

Ezenkívül – csak, hogy minden biztos legyen – előírják azt is, hogy az elhatárolt veszteséget is csökkenti a reklámadóból leírt tétel. Ez annyit tesz, hogy aki nyereséges volt, annak így nagyobb valószínűséggel azért kell majd közterhet fizetnie.

A törvényjavaslat egyébként szinte minden más ponton is az eredeti jogszabály jogalkotási hibáit teszi helyre – vagyis azokat a paragrafusokat, ami alapján azok, akikkel meg akarták volna fizettetni az adót, ki tudnának bújni alóla. (Varga Mihály a Népszabadságnak nyilatkozva korábban hangsúlyozta is: jobban örült volna, ha olyan törvény születik, amely végrehajtható. De közölte azt is, hogy joggal várja el minden tárcavezető, hogy vele egyeztessék a területét érintő javaslatokat.)

A megkerülésre több módszer volt – ezeket reteszelik el most. Az egyik, hogy külföldön bejegyzett cégekkel nem kellett volna fizetni. Az eredeti javaslatban persze kimondták, hogy nekik is kell adózniuk, csakhogy az adóalapot rosszul határozták meg (azt mondták, hogy a számviteli törvény vagy az szja hatálya alá tartozók esetében mi az), ˜– így pont a külföldiekre nem vonatkozott. Most az újabb változtatással kimondják, mi van, ha adott cég nem tartozik egyetlen magyar elszámolási rend hatálya alá sem.

A másik módszer a sales house alkalmazása volt – itt egyszerűen nem a reklám megjelentetőjétől, hanem egy értékesítő cégtől rendelik meg a hirdetést (aki aztán nem ezen a címen adja át persze a megrendelést). Mivel a sales house nem lett volna adóalany, ezért neki a reklámbevétel után nem kellett volna fizetnie, a médiacégnek (amelyik adóalany) meg azért nem, mert így nem lett volna reklámbevétele. A megoldás az új törvényben: a sales house is adóalany lesz.

És ha ez nem volna elég, biztos, ami biztos, az új szabályok szerint a reklám megrendelőjének is figyelnie kell – ha ugyanis a reklámozó nem fizeti meg az adót, akkor neki kell majd. (Általánosan 20 százalékot kell bevallani és megfizetni – az egyetlen kivétel, ha a reklámszolgáltató nyilatkozik arról, hogy ő az adót megfizeti). Ez annyit jelent, hogy így a Google- vagy Facebook-hirdetések után is fizetni kell majd reklámadót – igaz, nem a világcégeknek (amelyek nem feltétlenül honi bejegyzésű cégeiken át fogadják a megrendelést), hanem a reklámozóknak.

RTL: semmi váratlan nem történt

Az RTL Magyarország hétfőn reagált a reklámadóról szóló törvény módosító javaslatára. A tévécsatorna szerint "semmi váratlan nem történt", az RTL számára nyilvánvaló volt, hogy a törvényalkotói szándék nem volt más, mint az RTL ellehetetlenítése és ezzel a sajtószabadság durva korlátozása Magyarországon. A közlemény szerint ezért szinte tudni lehetett, hogy ha az eredetileg elfogadott törvényt nem sikerül úgy megfogalmazni, hogy az ezt a célt elérje, azt azon nyomban módosítani fogják és még inkább az RTL-re szabják.

"Mindez egyértelmű beismerése mindannak, amit mi hetek óta mondunk és a kormányzat hetek óta tagad: ennek a törvénynek semmi köze az arányos közteherviseléshez, a kereskedelmi televíziók műsoraihoz. A törvény célja mostantól még világosabb: ne maradjon olyan jelentős médium az országban, amelyet a hatalom nem tud befolyásolni. Hogy célját elérje, azoktól az eszközöktől sem riad vissza, hogy korlátozza a szabad versenyt, a piacgazdaságot és a sajtószabadságot " - áll az RTL közleményében.

 

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.