Puszta ígérgetésnek veszik Orbán kijelentését

Szlovákiában Beata Szydlo budapesti vizitje kapcsán nem keltett különösebb figyelmet a lengyel miniszterelnök vendéglátójának, Orbán Viktornak a bejelentése, miszerint korszerű közúti összeköttetést kívánnak teremteni Miskolc és a kelet-lengyelországi iparvidék között, Kassa felé.

Két oka lehet a viszonylagos érdektelenségnek. Egyrészt Szlovákia már hozzálátott az észak-déli, a lengyeltől a magyar határig tervezett R4-es gyorsforgalmi út építéséhez, amelynek egyik szakaszát Kassától Miglécig (Milhost) másfél éve jelentős késéssel adták át a forgalomnak. Másrészt csak politikai ígérgetéseknek minősítik. Hiszen Tornyosnémetinél még mindig nem készült el az R4-es ottani folytatása, az M30-as, és északon is csak papíron létezik a lengyel S19-es gyorsforgalmi út.

A szlovákiai építkezés nyögvenyelősen halad. Eurómilliárdokat emészt fel a Pozsonyt Kassával összekötő, onnan az ukrán határig tervezett D1-es autópálya építése, amelynek átadását Robert Fico szlovák kormányfő eredetileg 2010-re ígérte. Újabban 2017 végét emlegeti, az 515 kilométerre tervezett sztrádából eddig 365 kilométer készült el. Több alagút és pár akadály leküzdése még hátravan. A pozsonyi kabinet PPP-projektből kívánja megépíteni a fővárost elkerülő D4-es körgyűrűt, amelyhez legalább az egy évtizede tervezett R7-es gyorsforgalmi út első, a Csallóköz felőli szakasza csatlakozna. A nemzetközi tendert a spanyol Cintra Infraestructuras Internacional konzorcium nyerte meg, Szlovákia 30 éven át évente 56,72 millió eurót fizetne az 59 kilométeres szakasz megépítéséért és karbantartásáért, ha aláírják a szerződést.

Ezt a beruházást, valamint a ­D1-es autópálya építését jórészt ­uniós forrásokból finanszírozzák, emiatt viszont 2020-ig nincs brüsszeli pénz az R4-es folytatására. „A márciusi választásokat követően felálló új szlovák kormány feladata lesz költségvetési pénzt vagy más forrást keresni, hogy a Sároseperjestől (Presov) a lengyel határig terjedő térségben folytatni lehessen a munkálatokat, egyelőre a nyomvonalat jelölték ki és a szükséges engedélyeket intézik” – mondta lapunknak Martin Kóna, a közlekedésügyi tárca szóvivője. Az ellenzék szerint az sem garantált, hogy egyáltalán befejezik.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.