Az évet például 25 százalékos, minden árucikkre kiterjedő készletkisöprési akcióval indították, és forrásaink szerint sok nyomát nem látni annak, hogy új áru érkezne az üzletekbe. A cégvezetés emellett hónapok óta nem áll szóba a mára jócskán elbizonytalanodott dolgozókkal és a szakszervezettel, így ők sem tudnak semmit a menedzsment szándékairól.
A Baumax magyarországi vezetősége lapunkkal is csak annyit közölt, hogy sajtóértesüléseket nem kommentál, ugyanakkor hangsúlyozták, hogy a cég pénzügyi helyzete 2016-ig megoldott, a magyarországi leányvállalat pedig „része a Baumax folyamatosan, lépésről lépésre zajló és sikeres átszervezésének.”
A leányvállalat vezetése arra célozhatott, hogy miután az osztrák Baumax csődközeli helyzetbe jutott, a cég egy 2016-ig szóló átszervezési programot fogadott el. Ennek részeként eladták a romániai, bulgáriai és törökországi áruházaikat, így a maradék régióbeli piacaira – köztük a magyarra – tudnak koncentrálni. Ugyanakkor úgy tudni, hogy a cégnél mindenben a hitelező bankok döntenek, azok pedig minden esetben a számukra legkisebb veszteséggel járó megoldást fogják választani.
A Baumax Zrt. 1991 óta van jelen Magyarországon, a vállalkozás 2013-ban 22,8 milliárdos forgalmat ért el, ám a cég évek óta masszívan veszteséges, így tavalyelőtt is hárommilliárd forint adózás utáni veszteséget kellett elkönyvelnie.
Az is eldőlt, hogy új tulajdonost kap a Praktiker, rövidesen bejelenthetik az adásvételt – tudtuk meg több forrásból. A vevő kiléte még titok, az viszont már biztosnak látszik, hogy a Praktiker a jövőben részben profilt vált, vidéki üzleteiben inkább a lakberendezési vonalra fog koncentrálni.
„A Praktiker lesz a vidék Ikeája” – fogalmazott az egyik forrásunk. A Praktikernek nem ez az első dobása: korábban azzal próbálta felpörgetni gyengélkedő forgalmát, hogy kisebb vidéki egységeket nyitott. Ma már szakmai körökben is úgy látják: a magyar piacon már nem igazán rentábilis a nagy áruházak fenntartása. A válság utáni recesszió mellett az alacsony áraikkal operáló hipermarketek is szétzilálták a piacot, s egyre több barkács jellegű terméket tesznek a polcaikra.
A barkácságazat bajait csak súlyosbítja a nemrég elfogadott vasárnapi zárva tartás, mivel az iparági cégek forgalmuk tetemes részét bonyolították le a hét utolsó napján. Könnyen előfordulhat, hogy a barkácságazat szereplői lesznek a legnagyobb vesztesei a kereszténydemokraták mára törvényesített ötletének, és sokan végleg kivonulnak a piacról.
A mintegy 500 milliárd forint forgalmú barkácsárupiac beszűkülésének első lépéseként a Bricostore vonult ki Magyarországról még 2012-ben. Nemrég a piacvezető OBI is komoly átszervezésen ment keresztül, úgy tudni, hogy az anyacég gyakorlatilag „kézi vezérlésre” állította át az itteni leányvállalatot, lefejezve szinte a teljes itteni vezetést.
Átszervez a Spar is
Még nem dőlt el, hogy bezárja-e tizenegy üzletét a Spar – cáfolták a cég közeli forrásai a Hvg.hu szerdai információit. A hírportál szerint a Tesco után a Sparnál is több üzletet bezárnak, ezzel szemben a cégnél jelenleg arról tárgyalnak, hogy a kérdéses üzletek a vállalat nemrég bejelentett franchise programja részeként, társult üzletként folytassák-e tevékenységüket. Emellett a jövőben több, vasárnap is nyitva tartó benzinkúti üzletet is nyit a Spar.