PPO-botrány: a menet közben fizetőssé tett szolgáltatás

A ppo.hu honlap ügyfeleinek egy része ingyenes szolgáltatásra regisztrált, és megadta bankkártyaadatait, ám ­időközben a cég fizetőssé tette a szolgáltatásokat, és az újonnan bevezetett díjakat leemelte a több tízezer ügyfél számlájáról.

A héten dönthet arról a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) és a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH), hogy eljárást indít-e a ppo.hu, online szolgáltatásokat nyújtó weblap ügyében. Az eltelt napokban már több százan fordultak a két hatósághoz, miután az online fizetési szolgáltatásokat (így mobilegyenleg-felöltést, online lottózást és sztrádamatrica-vásárlást) is lehetővé tevő weblap üzemeltetője engedélyük és tudomásuk nélkül 2490 forintot emelt le a bankkártyás számlájukról. Bár többségük eredetileg ingyenes szolgáltatásra regisztrált – és adta meg bankkártyaadatait –, azonban mint kiderült, a cég időközben fizetőssé tette azt, majd a pre-paid online fizetési szolgáltatáshoz hasonlóan leemelte az ügyfelek számlájáról az éves díjat.

A sajátos eljárást a honlapot üzemeltető, Svájcban bejegyzett Centillion AG. képviselője, Simén Tamás az Indexnek azzal magyarázta, hogy ők az ügyfeleket „az általános szerződési feltételekben foglaltak szerint” értesítették a változásról. Az alapján azonban a cég kizárólag csak a saját honlapján köteles közzétenni bárminemű, a szolgáltatást – így az árakat – is érintő változást, vagyis az ügyfeleknek rendszeresen ellenőriz­niük kellett volna a weblap tartalmát. Simén Tamás lapunknak szerda estére ígért írásban "részletes és objektív" magyarázatot a történtekre. (Azóta sem kaptunk semmiféle ilyent a cégvezetőtől.)

A cég előzetes rövid közleményben elismerte, hogy nem volt „szerencsés a kommunikációjuk” az ügyfelek felé – akik a sajtóhírekkel ellentétben nem 110, hanem 220 ezren vannak. Azt ígérik, hogy megpróbálják orvosolni az ügyfelek panaszait. Közleményükben utalnak rá: a vitatott éves tagdíjat két éve vezették be; szerintük a jelenlegi vita néhány ezer ügyfelet érint.

A fogyasztóvédők már vizsgálják a cég szerződéseit, azt keresve, hogy történt-e megtévesztés az ügyben, és ha igen, úgy alkalmas volt-e a versenyfeltételek torzítására – ebben az esetben ugyanis a GVH jár el a céggel szemben. A már megtörtént tranzakciók kapcsán az ügyfeleknek regisztrált kártyaelfogadást nyújtó OTP Bank sajtóosztályán elmondták: ilyen esetekben az ügyfél utólag is panaszt tehet.

Ám a bank mint technikai lebonyolító csak azt veheti figyelembe, hogy volt-e az ügyfél és a PPO között olyan szerződés, ami felhatalmazta a szolgáltatót arra, hogy levonja az összeget. Az ügyfél a kártyakibocsátó banknál reklamálhat – ennek ­mikéntje bankonként változik. Az OTP-nél hét munkanapon belül kivizsgálják a reklamáció jogosságát, és amennyiben megalapozott a panasz, úgy jóváírják az ügyfélnek a levont összeget. Amennyiben a vizsgálat ideje meghaladja a hét napot, akkor az ügyfél átmenetileg viszontlátja a pénzét, ám ha végül kiderül, hogy mégsem volt jogos a reklamációja, úgy a bank levonja a számlájáról az összeget.

Mindeközben a BRFK is elindította a nyomozást az ügyben. Mint jelezték, elegendő mennyiségű feljelentés érkezett ez ügyben hozzájuk, így többet már nem kérnek.

Egyelőre tisztázatlan, hogy voltaképpen ki a tulajdonosa a ppo.hu honlapnak. Az általános szerződési feltétel szerint az ügyfelek a weblap üzemeltetőjével, a svájci Zug kantonban bejegyzett Centillion AG-vel állnak szerződéses viszonyban – ami adott esetben meglehetősen bonyolulttá teszi az esetleges jogérvényesítést. (Az interneten a svájci cégnek se weblapját, sem pedig kinti elérhetőségét nem találtuk.)

Ugyanakkor sajátos módon a ppo.hu – illetve a vele elsőre teljesen megegyező egyenlegfeltoltes.hu – honlap szerzői jogai a honlap adatkezelését végző Investech Kft.-hez tartoznak, amelynek szintén Simén Tamás az egyik ügyvezetője. A vállalkozás a magyar magánszemélyek által tulajdonolt East-Bridge Consulting Kft.-hez tartozik.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.