Padlóra küldi a harmadik gyerek a családokat
Igencsak szűk lehet az új otthonteremtési támogatást igénybe vevő családok köre, a harmadik gyermek ugyanis Magyarországon jókora jövedelmi hátrányt okoz. A szülők zöme vélhetőleg tovább lát az orránál, és korántsem csak az ingyenpénzzel számol. Ha mégis, annak beláthatatlan következményei lesznek.
Negyvenmillióért sem vállalnám be a harmadikat – mondja a második gyermekét váró Anita arra, hogy ha 10 éven belül tovább bővülne a család, 10 millió forint vissza nem térítendő állami támogatást, és ugyanennyi kedvezményes kamatozású hitelt kaphatnának otthonteremtési céllal.
– A harmadik gyerek az életünk teljes újratervezését igényelné. Nem tudnék visszamenni dolgozni vagy nem főállásban. Márpedig Magyarországon jelenleg csak keveseknek van olyan jól fizető állása, hogy megengedhesse magának az egykeresős családmodellt. A férjemnek sincs, és belátható időn belül nem is lesz. Így pedig felelőtlenség lenne – magyarázza a kismama.
Bár a tavaly decemberben beharangozott családi otthonteremtési kedvezmény (csok) első pillantásra jelentős összeget kínál, de ha annak a szaldóját nézzük, ez már csak a háromgyerekeseknél vagy az eleve három gyermeket tervezőknél pozitív. Egyre több szakértő hívja fel a figyelmet a támogatás hátrányaira. (Az ingatlanpiaci folyamatokkal kapcsolatban lásd keretes írásunkat – a szerk.)
– A csok a társadalmi realitások figyelmen kívül hagyásával, íróasztal mellett született, meglehetősen életidegen elképzelés – mondta a Népszabadságnak Adler Judit, a GKI Gazdaságkutató Zrt. kutatásvezetője.
A Fidesz frankhitele?
Aki anélkül vállal újabb gyermeket, hogy átgondolná, ez mivel jár, évtizedekre tereli korlátok közé az életét. Pedig, egy gyermek – még ha harmadik is – felnevelése a tízmillió forint többszörösébe kerül – hangzik el egyre több szakmai beszélgetésen. – Nagyon kockázatos dolog a házasság elején meglévő gyerekvágyakra szerződést kötni, ráadásul úgy, hogy nem nézzük meg az „apró betűt”. Hiszen egy válás után katasztrofális helyzetbe jut mindkét fél, vagy a nem teljesült gyermekvágyak esetén, amikor súlyos büntetőkamatokkal kell visszafizetni a pénzt, amire nem biztos, hogy futja a használt lakás árából. Ez kísértetiesen hasonlít a frankhiteles eladósodáshoz – mondta a Magyar Narancsnak Szikra Dorottya társadalomtudós.
Hiába az élénk érdeklődés, a támogatást valóban igénylők köre igen szűk lesz, mert a családok realisták – véli a szakember. Nemcsak a jó lakhatási feltételeket kell biztosítani ugyanis, de a későbbiekben a lakás fenntartását, a hitel törlesztését, valamint a gyermek eltartását, iskoláztatását. A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) legutóbbi jövedelemfelvételének adatai beszédesek az ügyben. A háztartások mintegy egyharmadában, 1,3 millió háztartásban neveltek gyermeket 2014-ben, s az egy főre jutó éves nettó jövedelem alapján vizsgálva a gyermekes családok csak az országos átlag alig több mint háromnegyedét érték el.
– Egy-egy pluszgyermek vállalása jelentősen rontja a családok jövedelmi státuszát – hívja fel a figyelmet Adler Judit. Ha két felnőtt és egy gyermek él együtt, a fajlagos jövedelem szűk 10 százalékponttal marad el az országos átlagtól, két felnőtt és két gyermek esetében ez a hátrány duplájára nő, két felnőtt és három vagy több gyermek esetében 40 százalékos lemaradást jelent.
|
Nem csak a lakást, a költségeket is tervezni kell Reviczky Zsolt / Népszabadság |
Tehát a szakember szerint nem életszerű azt remélni, hogy a három- és többgyermekesek nagy számban és arányban fel tudják vállalni az új lakás építésének terheit vagy hogy az egy- és kétgyerekesek a csok kínálta lehetőségek miatt számottevő mértékben vállalkozzanak újabb jövevényre. – A még gyermektelen fiatal házaspárokat nagy társadalmi felelőtlenség beleugrasztani rögtön három gyermek vállalásába, hiszen nincs tapasztalatuk a reális döntéshez. Pedig ha „nem teljesítenek”, az súlyos következményekkel jár. Életüket később ellehetetlenítheti, ha rendkívül rövid határidővel kellene visszafizetni a támogatás összegét – mondta Adler Judit. Úgy véli: a demográfiai helyzet javulásához az életszínvonal általános növekedése, a családok lét-, vagyon- és jogbiztonságának növekedése és a kiszámíthatóság szükséges.
Változó szabályok
Használt lakáshoz a közfoglalkoztatottak is igénybe vehetik a támogatást. A minimális alapterület megmarad: egy gyereknél 40, kettőnél 50, háromnál 60, négynél pedig 70 négyzetméter a minimum. Használt lakásokra a támogatás egy gyermeknél 600 ezer, kettőnél 1 millió 430 ezer, háromnál 2,2, négynél pedig 2,75 millió forint. – Sem a lakás alapterületétől, sem a regionális elhelyezkedésétől nem függ majd, ki mennyi otthonteremtési kedvezményre jogosult, csak a gyerekszám számít – jelentette be Tuzson Bence kormányzati kommunikációért felelős államtitkár. (H. M.)