Ősztől rászállnak a taxisokra
Jelenleg a Budapesti Közlekedési Központ (BKK), a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) és adott esetben a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) is ellenőrizheti a személyfuvarozók működését, ám ez a gyakorlatban ritka és foganatja lényegében nincs. A mostani helyzeten javíthatna a javaslat. Hogy ez pontosan hogyan épülne fel, az egyelőre bizonytalan, miután a kidolgozás is igencsak az elején tart.
A tarifa jól látható, a viteldíj nem átlátható Mediaworks |
Információink szerint azonban az elmúlt napokban az ötletről Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) államtitkára és a fuvarszervező cégek vezetői már egyeztettek. Ezzel kapcsolatban kerestük a tárcát, arról érdeklődve például, honnan lenne az új központra forrás és milyen szervezet alá is tartozna, ám onnan lapzártánkig semmilyen tájékoztatást nem kaptunk. Ismereteink szerint a taxitársaságok vezetői az ellenőrzés hatékonyságának és sűrűségének növelését is kérték, ugyanakkor jelezték: ezek módján is lehetne javítani. Úgy tudjuk, a témában a következő fordulót szeptemberben tarthatják a felek, ám iparági forrásaink arról nem szóltak, hogy azon a megbeszélésen bármilyen konkrétum az asztalra kerülhet-e.
Még mindig rengeteg a panasz a taxisokra, szerkesztőségünkhöz is rendszeresen jutnak el ilyen hírek, miközben a taxitársaságok állítják, hogy sokat javult a helyzet. Ha a tényeket nézzük, például a NAV legutóbbi ellenőrzéseinek eredményét, azok nem túl hízelgőek a taxisokra nézve. Átláthatatlan viteldíjszámolás, nyugtaadás elmulasztása, az utasok megutaztatása – a leggyakoribb jelenségek. A jelentések nem részletezik a lényeget, hogy független taxisok akadtak fenn a rostán, vagy valamely fuvarszervezőhöz tartozó sofőr.
A sofőrök viszont lapunknak arról panaszkodtak, hogy a BKK ellenőrzésein kellene sokat javítani, és súlyos problémákról beszéltek. A sofőrök szerint a fedett ellenőrök például nem íratnak alá jegyzőkönyvet a helyszínen, így sokan azzal sincsenek tisztában, hogy ellenőrzést tartottak autójukban. A sérelemlista mindkét oldalon hosszú, de mindkét oldalnak érdeke, hogy egy átlátható és nyomon követhető ellenőrzési rendszer és hálózat jöjjön létre a fővárosban. Az Uber eltűnése után egy megújított és az utasok által is ismert, hatékony ellenőrzési rendszer valóban sokat javíthatna a taxis piac megítélésén.