Orosz autó vásárlására buzdít Putyin
Az orosz autóipar fellegvárában, Togliattiban januárban 29 100 járművet gyártott az Avtovaz, 38 százalékkal kevesebbet a tavaly januárinál, és az emberek most már komolyan kezdik félteni a munkahelyeiket.
A Ladákat előállító AvtoVaznál 104 ezren dolgoznak, de attól tartanak, hogy a gyár a nem túl távoli jövőben bezárja kapuit. Csütörtökön, egynapos kényszerszünet után, újrakezdődött a termelés az Avtovaznál. A leállást az okozta, hogy átmenetileg nem tudtak fizetni a fő beszállítónak. A cég szóvivője mendemondának minősítette a gyárbezárási híreszteléseket, de még azt a kormányzati értesülést is, hogy 3200 embert el akarnának bocsátani.
Bizonyosan nem sok jóra számíthatnak viszont az Oleg Deripaska milliárdos érdekeltségi körébe tartozó GAZ dolgozói sem, hiszen a Volgákat előállító gyár a csőd szélén áll.
A visszaesés annál is fájdalmasabb, mivel az ágazat jó egy évtizedig folyamatos fellendülésben volt, és közvetlenül a válság kirobbanása előtt Oroszország lett Európa legnagyobb autópiaca, első ízben megelőzvén Németországot. Igaz, a belföldi gyártmányú autók piaci részesedése közben 30 százalék alá csökkent.
Elemzők szerint az orosz munkások termelékenysége 80-90 százalékkal elmarad a nemzetközi konkurenciáétól, de a cégek a hatékonyság növelése előtt - vagy helyett - inkább az államtól várnak segítséget. A Duma már meg is szavazott egy 35 milliárd rubeles (778 millió euró) állami garanciát az ágazatnak, és a kormány 12,5 milliárd rubelt különített el arra, hogy az állami alkalmazottak inkább orosz gyártmányú szolgálati gépkocsikkal járjanak drága nyugati luxusautók helyett. Putyin pedig arra kérte honfitársait, hogy vegyenek inkább orosz autókat, ezzel is támogassák a hazai ipart.