galéria megtekintése

Orbánékat megégeti a botrány, de velünk fizettethetik meg

Túltolta a kormány a Quaestor-ügyfelek kártalanítását – az Alkotmánybíróság a törvény bizonyos részeit megsemmisítette. Orbánéknak két lehetőségük maradt: vagy a kormány égeti magát, vagy sokba fog kerülni az adófizetőknek az arcvesztés megakadályozása.

Alapvetően nem lett volna különösebb gond a Quaestor-ügyfelek szokatlanul gáláns és visszamenőleges kártalanítása, de a szabályozás végül túlzó lett. Ezért az Alkotmánybíróság tegnap részben megsemmisítette a Quaestor-törvényt. A kormánynak – most úgy tűnik – két lehetősége van: komoly arcvesztés árán visszakozik és nem ad 30 millió forintig kártalanítást, vagy minden átvert bróker-ügyfél megkapja az emelt bánatpénzt, de azt a költségvetés terhére kell elszámolni. Ez százmilliárd forintot jócskán meghaladó tétel, hiszen a Quaestor-kötvényesek 130 milliárdja mellett a Buda-Cash-ügyfeleknél is fölfelé kellene kerekíteni a számlát.

Panaszos beadványok

Az Alkotmánybíróság három etapban bírálta el a hozzá érkezett beadványokat. Az érintettek két csoportra voltak oszthatók: a brókerbotrány más károsultjaira, akik nem kaptak olyan gáláns elbírálást, mint a Quaestor-kötvényesek, s a pénzügyi szolgáltatókra, akikkel a kormány meg akarta fizettetni a kártalanítás tetemes részét. Az év elején a Quaestor mellett a Buda-Cash és a Hungária Értékpapír Zrt. is bedőlt, e cégek ügyfeleit pedig a korábban is hatályos szabályozás szerint kártalanítják, legfeljebb 20 ezer euróig – ez nagyjából hatmillió forint. Az általános szabályok szerint a Quaestor ügyfelei nem kaphattak volna ígérvényt a 30 millió forint értékű kártalanításra, ezért született meg a Quaestor-törvény.

 
Tüntető károsultak. Már nemcsak az a kérdés, hol a lé, hanem, hogy ki rendezi a károkat
Tüntető károsultak. Már nemcsak az a kérdés, hol a lé, hanem, hogy ki rendezi a károkat
Koncz György / Népszabadság

Az AB szerint az indokolt pozitív megkülönböztetéssel nincs gond, mivel a Quaestor ügyfelei esetében faramuci helyzet állt elő, így lehetséges lenne a kártalanítás visszamenőleges szabályozás mentén. A Quaestor-kötvényeket hivatalosan a Quaestor Hrurira bocsátotta ki, amely cég azonban nem volt tagja a Befektetővédelmi Alapnak (Beva), így az általa kibocsátott kötvények után nem járna kártalanítás sem. Még akkor sem, ha a kötvényeket a Quaestor Értékpapír Zrt. forgalmazta, amely tagja a Bevának. Ugyanakkor a fiktív kötvények kibocsátójaként utóbbi céget jelölte meg a Magyar Nemzeti Bank – hiszen a kamukötvényeket nem a Hrurira adta el. Vagyis a fiktív kötvények után járna kártalanítás, a valódiak után nem. Csak a véletlenen múlt, hogy melyik ügyfélnek melyik csomagból, illetve milyen arányban jegyeztek kötvényt.

Egységes elbánást!

A pozitív megkülönböztetés elvben belefér, de fontos, hogy mindenkire egységes szabályok vonatkozzanak, a kártalanítás összegét illetően is. Függetlenül attól, hogy fiktív vagy nem fiktív kötvényt jegyeztek, vagy állampapírt vagy egyéb értékpapírt vettek.

A gond még csak nem is azzal volt az AB szerint, hogy a kártalanítás magasabb összegű, vagyis nem hat-, hanem 30 millió forint. Hanem az indoklással: a Quaestor-törvény szerint ugyanis azért járt volna magasabb kártalanítás a kötvényeseknek, mert 32 ezren vannak, illetve mert fiktív kötvényeket vásároltak. Az AB szerint ez nem megfelelő indok, de ez nem jelenti azt, hogy más indoklással a törvény ne lehetne alkotmányos. Ennek kapcsán komoly kérdés: milyen alapon lesz inkább megsegítendő egy Quaestor-kötvényes, mint egy Buda-Cash-ügyfél vagy Kun Mediátor- (Marcsika-) károsult. Tehát vagy egységesen hatmilliót kapnak, vagy 30 milliót.

Arcvesztés

Előbbi komoly arcvesztéssel járna, hiszen a kormány már beígérte a Quaestor-károsultaknak a 30 milliós kártalanítást. Egységesen felemelni a többiek jussát meglehetősen költséges, különösen, hogy az AB-határozat más pontja szerint mindezt nem lehet csak a Beva-tagokkal fizettetni. Ugyanis utóbbiak kifogásai szintén meghallgatásra találtak, legalábbis részben. Vagyis, lehet extra befizetést elrendelni számukra, s bár ez alapesetben a tulajdon elvonása, vagyis alapvetően alkotmányellenes, a közérdek ezt felülírhatja. A kérdés az, mennyi lehet az annyi.

Nem annyi, amennyit a kormány gondolt. A taláros testület szerint a 130 milliárd forintos bizonytalan kimenetű kölcsön, amit nyújtaniuk kellene a törvény alapján, irreális. 

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.