Autópályával teremtene közvetlen kapcsolatot a kelet-lengyelországi iparvidék és Miskolc között Orbán Viktor. A költségesnek ígérkező beruházás megvalósításához a magyar kormánynak nem kell túlvállalnia magát.
A három országot érintő négysávos gyorsforgalmi összeköttetés kialakításáról a magyar kormányfő Beata Szydlo lengyel miniszterelnökkel folytatott hétfői tárgyalásain állapodott meg. Az ezt követő budapesti sajtótájékoztatón azonban úgy tűnt, a grandiózus projekt részletei egyelőre kidolgozatlanok vagy szándékosan maradtak homályban. Erre utal legalábbis, hogy a teljes kiépítése esetén akár 700-900 milliárd forintnak megfelelő forrást felemésztő fejlesztésre a magyar miniszterelnök csak néhány szót szánt, így a tervről csupán annyi derült ki, hogy ha megvalósul, a két ország keleti iparvidékeit négysávos gyorsforgalmi utak hálózata kapcsolja majd össze.
Orbán és Szydlo a hétfői budapesti sajtótájékoztatón. Kérdés, hogy Ficónak szóltak-e Móricz-Sabján Simon / Népszabadság |
Orbán Viktor konkrétan egy Miskolcról induló, Kassa felé vezető útvonalról beszélt, amit autópálya-rendszer kötne össze Lengyelország keleti részével. Mindez a gyakorlatban azt jelentheti, hogy a magyar, szlovák és lengyel területen futó sztráda magyarországi szakasza az M30-as Miskolctól Tornyosnémetiig vezető, mintegy 60-65 kilométere lehet majd, amely illeszkedne is az országhatárokig vezető autópályák megépítését 2018-ra ígérő kormányzati tervek sorába. A terv szépséghibája legfeljebb az lehet, ha a még csak papíron létező M30-as esetleg nem épül meg a következő három évben. Jó hír ellenben, hogy ha egyszer elkészül, a lengyel-magyar sztráda alighanem legolcsóbb nemzeti szakasza lehet.