galéria megtekintése

Kedvet kapott vonatai takarításához a MÁV

Az írás a Népszabadság
2015. 05. 30. számában
jelent meg.


Kapitány Szabó Attila
Népszabadság

A hagyományosan mostohán kezelt takarítási és karbantartási feladatokat a MÁV-Start Zrt. új, svájci gyártmányú motorvonatain próbálgatja. Az istvántelki javítóbázison potom hetvenmillió forintból teremtették meg annak a feltételeit, hogy a szerelvények tiszták legyenek és működjenek.

Akik korábban is hittek abban, hogy vonatozni nem kizárólag leharcolt, elhanyagolt járművekkel lehet, most mondhatják, hogy a vasúti személyszállító cégnek nem lehetett nehéz dolga. Az alapok megvoltak, hiszen a fénykorában az ország egyik legfontosabbjának számító vasúti járműjavító műhelyében csarnok és szerelőakna van elég. Sőt, egy Istvántelekről 2013-ban leköszönt vállalkozó jóvoltából korszerű, zárt rendszerű járműmosó is működik.

A svájci előírásoknak megfelelő karbantartáshoz mégis komoly felkészülés kellett, pedig a Stadler Bussnang AG-tól vásárolt 42 Flirt motorvonatból eddig átvett 33 szerelvény is szinte teljesen új. A legnagyobb tehertétel nem a fejlesztésekhez szükséges számlák kifizetése volt. A MÁV-Start összesen hatvanmillió forintból megúszta az istvántelki ingatlan fejlesztését. Vásároltak új kapukat, darut, a szerelőcsarnokok padlója műgyanta bevonatot kapott. Ezenkívül mintegy tízmillió forintba került a mérő- és karbantartó eszközök, berendezések beszerzése.

A legnagyobb gondot a Flirt-szerelvények karbantartását végző vagy abban közreműködő munkatársak felkészítésére fordították. A telephely hozzávetőleg 180 munkatársa közül több mint nyolcvanan járműszerelőként, harmincan járműmosóként dolgoznak. A három országban, öt helyszínen zajló oktatási program 130 résztvevője mozdonyvezetői, baleseti emelési, üzemeltetői és karbantartói vizsgát tett a Stadlernél. A legtovább a pályázattal kiválasztott tizenhat karbantartó képzése tartott. Ők 180 napot töltöttek az „iskolapadban”.

 
Szűrőcsere egy motorvonaton. Tiszta lesz minden
Szűrőcsere egy motorvonaton. Tiszta lesz minden
Szabó Miklós

Mindezek után kézenfekvőnek látszik, hogy a Stadler motorvonatait az elsőtől az utolsó csavarig ismerő magyar vasutasok minden javítási, karbantartási feladattal meg tudnak birkózni. Itt azonban még nem tart a társaság. A svájci motorvonatok öt időszakos szervizelése közül négyet tudnak elvégezni. A kéthetente, havonta, negyedévente, félévente és évente esedékes kötelező ellenőrzéseket a Stadlernél okított vasutasok meg tudják oldani. Ám a vonatok másfél millió kilométerenként előírt, akár nyolcévente előforduló vizsgáit nem. Megoldás azonban erre is van.

A MÁV-Start áprilisban közbeszerzést írt ki 42 Flirt motorvonata legnagyobb karbantartási feladataira. A 2015 októberétől kezdődő megbízást elnyerő cégnek 2032 végéig, öt szakaszban kell részt vennie a magyar szerelvények karbantartásában, méghozzá a MÁV-Start telephelyén. A szükséges javításokat a magyar vasút munkatársaival kell elvégeznie, felkészítésük is a feladatai közé tartozik. És a két nagy főjavítást magában foglaló, 18 évre szóló szerződés keretében a tendergyőztes gondoskodik majd a vonatok üzemben tartásához szükséges alkatrészekről is.

Ezek szállítására árak még nincsenek, azokat majd, akár egy évtized múlva, a vonatok által lefutott kilométerek alapján határozzák meg. A vasutasok mosolyogva találgatják, melyik lehet a Stadler motorvonatainak karbantartását elnyerő cég. A svájci gyártó győzelme borítékolható. Baj viszont, hogy szerződésének aláírásáig a magyar vasút nincs felkészülve legújabb motorvonatai váratlan meghibásodásainak orvoslására. Az előre tervezhető javításokhoz a vonatok szállítója a garanciális szolgáltatások keretében biztosítja az alkatrészeket, a gyakori rongálások, a nem programozható balesetek okozta sérülések javításához viszont hiányoznak az anyagok.

Így félő, hogy egy-egy szerelvény forgalomba küldésének egy másik vonat látja majd a kárát. Azaz, ahogy az Istvántelken üzemeltetett, 31 dízelüzemű Siemens Desiro esetében előfordulhat, hogy egyet-egyet „bányavonatként” félreállítanak, és a belőlük kiszerelt alkatrészekkel tartják üzemben a többi azonos típusú motorvonatot. Minderre Istvántelken azt mondják, hogy a Flirt-ök eddig egyetlen váratlan meghibásodást sem produkáltak. Ha mégis elromlik valami, a hiányzó alkatrészt beszerzik, vonatot nem bontanak szét. Az alkatrész-beszállítást biztosító szerződések is hamarosan megköttetnek, így az utasok az átmeneti problémákból úgysem vesznek észre semmit. Nekik épp elég, ha a vonaton minden működik, és a szerelvények tiszták.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.