Nincs meglepetés: Nyugat-Európában jó fogyasztónak lenni.
Az Európai Bizottság kezelésében készített mutató a fogyasztóknak a hatóságokba, kiskereskedőkbe és fogyasztói szervezetekbe vetett, valamint a termékek biztonságossága iránti bizalma, a vitarendezések hatékonysága és a panaszok kezelésével való elégedettség alapján méri az egyes tagországok teljesítményét.
A felmérésből kiderül, hogy Magyarország az uniós átlaghoz közeli mutatókkal rendelkezik, és tavaly valamelyest javult a teljesítménye a vizsgált területeken. A legjobb feltételek továbbra is a nyugat- és észak-európai országokban várják a fogyasztókat.
A témáért felelős biztos, John Dalli arra hívta fel a figyelmet, hogy a jogaikat ismerő fogyasztók segíthetnek teljes mértékben kiaknázni az uniós egységes belső piacban rejlő potenciált, lendületet adva az innovációnak és a növekedésnek is.
A felmérés kulcsmegállapításai közé tartozik, hogy a fogyasztók "aggasztóan kevés ismerettel rendelkeznek jogaikról" (csak a válaszadók töredéke tudott helyesen felelni egyes ilyen típusú kérdésekre), továbbá az is, hogy a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok nem szűntek meg.
A jelentésből az is kiderül, hogy a fogyasztók saját országukhoz képest továbbra sem tudnak egyszerűen vásárolni más uniós tagállamban, ami azt jelenti, hogy kisebb választékból válogathatnak, és kevesebb a lehetőségük a költségek megtakarítására, holott összesen évi akár 204 milliárd eurót is megtakaríthatnának a határokon átnyúló vásárlásnak köszönhetően.