galéria megtekintése

A rezsipontok felé a madár se jár

Az írás a Népszabadság
2015. 05. 28. számában
jelent meg.


Marnitz István
Népszabadság

Üresen konganak a Németh Szilárd kezdeményezésére életre hívott rezsi-panaszirodák, és a forródrótra is csak elvétve érkezik hívás. A rezsibiztos terve, a szolgáltatók megleckéztetése visszájára sült el, a valósnak bizonyuló bejelentések száma tavaly alig haladta meg a százat.

Hiába nógatta Németh Szilárd fideszes rezsibiztos a lakosságot, hogy panaszkodjon minél többet az e célra felállított úgynevezett rezsipontokon a „brüsszeli bürokraták” és az „álbaloldal” bűnös szövetségét megtestesítő energiaszolgáltatókra.

Az illetékes szervek adatai szerint ugyanis havonta pár száz honpolgárt mozdítanak meg a lelkesítő szavak. Mi több, még ez a szám is csökken, ami már személyi kérdéseket is felvethet a kormánypárt rezsilázfenntartásért felelős csapatában.

Pedig a rezsibiztos éveken át adta a tippeket: a szolgáltatók nem tartják be a rezsicsökkentést, átverik a fogyasztókat, sőt, nem átallják átszínezni a számla közepére komponált rezsibokszot is. A jelek szerint igazán csak egy fejlesztésük érintette meg a magyar néplelket, a közös képviselőkre lőcsölt rezsitábla, amelynek hiánya számos feljelentést szült. De szolgáltatói visszaélésre csak kevés panasz érkezett, az is főleg a számlakép kapcsán, zömmel önkormányzati körben.

 

Nem találták a mínuszt

A több millió hazai közműfelhasználótól a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatósághoz (NFH) az elmúlt évek során áram- és gázügyben egy-kétezer, a távhő-, víz- és hulladékszállítási szolgáltatás kapcsán pedig néhány száz megkeresés érkezett. Arra nem adtak választ, hogy a panaszok milyen arányban érkeztek telefonon, levélben, interneten, illetve hányat tettek meg személyesen az NFH megyei irodáiban a „rezsiponttá” átminősített asztaloknál. Mindenesetre a panaszok száma tavaly közel megfeleződött.

Németh Szilárd sokat tett azért, hogy minél több kifogás érje a társaságok működését
Németh Szilárd sokat tett azért, hogy minél több kifogás érje a társaságok működését
M. Schmidt János / Archív

Kifejezetten a rezsicsökkentéshez köthetően 860 beadványt kaptak. Ez elhanyagolható ahhoz képest, hogy a Fidesz rezsiívét még több mint 2,5 millióan írták alá. Ha az összes közműpanaszt a rezsipontokon tették volna meg, akkor a húsz iroda átlagos forgalma napi egy főre jönne ki. Ha csak a rezsivel kapcsolatos megkereséseket tekintjük, akkor 0,2-re. Vagyis

átlag egy hétig kell várni egy-egy rezsipanaszos betérésére.

Ha akad, aki az élő helyett kényelmesebb kapcsolattartási módokat választ, akkor az irodákban még több időt kell valami mással elütni.

A tavalyi 860 rezsipanaszból 486 kérte számon a rezsicsökkentés elmaradását. Ezekből 18 bizonyult valósnak, elsősorban az önkormányzati hulladékszállítóknál. Tízen a rezsicsökkentéssel kapcsolatos tájékoztatást hiányolták, ami öt esetben bizonyult megalapozottnak. Közel százan a számlaképet, közülük 35-en az első oldalon szereplő „rezsiboksz” tartalmát kifogásolták. Itt 18 esetben állapítottak meg jogsértést.

„A közös képviselők, illetve a lakásszövetkezet igazgatósága részére előírt tájékoztatási kötelezettség teljesítését” a rezsipanaszok és a társasházak számához képest kiugróan sokan, 265-en kifogásolták. Leginkább a rezsitábla hiányát, avagy késedelmes kifüggesztését rótták fel, vagy a megtakarításokat szerették volna viszontlátni a közös költségben. Itt 71 eset bizonyult törvénysértőnek: a rezsitábla 41 alkalommal nem volt sehol. Rezsiügyi bírságot 11-szer róttak ki mintegy 3,15 millió forint értékben.

Kampányban téma

Az NFH mellett panaszt lehet emelni a Magyar Energetikai és Közműszabályozási Hivatal (MEKH) ingyenes rezsivonalán is. Az ideérkező kérdések zöme – korábbi nyilatkozatuk szerint – „tájékoztatással rendezhető”. Ha ez nem vezet sikerre, és már igazolhatóan összevesztünk a szolgáltatóval, arra az esetre marad a rezsipont. A MEKH zöldvonalán a két évvel ezelőtti indulás óta szinte folyamatosan csökken az érdeklődés – tudtuk meg a szervezettől.

A 2013. januári közel kétezer hívás havi pár százra, tavaly év vége óta napi átlag 2-3-ra csökkent. Igaz, 2014 márciusában a szám közel négyezerre ugrott. Ezt lapunknak a hivatal nem az akkor zajló választási kampánnyal, hanem az éves rezsicsökkentések kihirdetésével, illetve az áprilisi gázárcsökkentéssel indokolta. A rohamot 17 kollégájuk kezelte, azóta erőiket az igénycsökkenéshez igazították.

Az NFH megkeresésünkre válasz gyanánt két tanulmányt küldött, amihez mi is találtunk még kettőt. Egyikből sem derül ki azonban, hogy a bejelentések közül mennyi volt megalapozott, és milyen formában marasztaltak el szolgáltatókat. De a tipikus esetek leírásából elenyésző számra következtethetünk. Túlnyomórészt a bejelentőnél akadt hiba: az ügyek jelentős részét itt is tájékoztató levéllel rendezték. A legtöbben persze a magas számlákra panaszkodnak, pedig a fogyasztók sokszor csak elmulasztják időben bediktálni az óraállást, és ezért a tényleges fogyasztást meghaladó becsült részszámlát kapnak, ami rendezhető.

Sok a félreértés

Félreértésekhez vezetett, hogy a „szabadpiacon” úgymond nem volt rezsicsökkentés, e csomagra nem érvényes a kormányzati tarifadöntés. (Az ügy csak az Elmű-ÉMÁSZ pár ezer online tarifás lakossági ügyfelét érinthette.) Azok a lakók, akiknek cég közvetíti az energiát, szintén hiába fáradnak, így nekik nem jár olcsóbb közmű. Okozott fejtörést a rezsicsökkentés kiszámítása is. A távhőrendszereknél a legtöbben a költségosztókat átkozzák, amit viszont a hivatal a társasház belügyének tart. A vízszolgáltatásnál főleg a mérők okoznak galibát, ahol a szabályok hol segítenek, hol gátolnak. A szemétdíjat a túl gyakori ürítések és a nyaralók ritka használata miatt sokallják.

A szolgáltatók a tartozást gyakran már a türelmi idő lejárta előtt, a fogyasztó előzetes értesítése nélkül eladják, olykor akár több kezelőnek is. Néhány tucat esetben a víz- vagy hulladékcég nem – vagy csak késve – válaszol az ügyfélnek. Előfordult, hogy a gáztársaság adminisztrációs hibára hivatkozva hátráltatta az átszerződést más szolgáltatóhoz. Ezek kapcsán büntetéseket nem említenek, bár az üzletszabályzatot többször véleményezték.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.