Nem mi voltunk – magyarázkodnak a Közgép miatt
Rigó Csaba Balázs, a KH alelnöke közleményében leszögezte: a Fővárosi Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság szeptember 17-én, a "nap végéig" nem kézbesítette hivatalosan azt a döntését, amelyben felfüggesztette a Közgép kizárását a közbeszerzési eljárásokból. A közbeszerzések tisztasága felett őrködő hatóság így "a közigazgatási és igazságszolgáltatási eljárással szöges ellentétben álló módon" szeptember 16-án a "késő délutáni órákban" Simicska Lajos cégétől, illetve a sajtóból értesült arról, hogy a bíróság a folyamatban lévő per jogerős lezárásáig hatályon kívül helyezte a KD győr-gönyűi kikötő tendere nyomán született határozatának végrehajtását.
Közölte azt is: a végzés szabályszerű kézbesítését követően a KD a vonatkozó jogszabályoknak megfelelően fog eljárni. És az "egyes sajtóorgánumokban megjelent nem tényszerű állításokra figyelemmel" fontosnak tartotta leszögezni azt is, hogy bár a döntőbizottság egy jogorvoslati eljárásban valóban foglalkozott a Közgép közbeszerzésektől való eltiltásához vezető vádakkal, a "hamis nyilatkozattételének tényét" nem a testület, hanem a győr-gönyűi kikötő fejlesztésének ajánlatkérője állapította meg.
Vagyis azért, hogy Simicska Lajos cége esetleg három évig nem vehet részt a közpénzekből megvalósuló beruházásokért folyó tendereken, valójában az Észak-dunántúli Vízügyi Igazgatóság, na meg a megbízásából dolgozó Első Magyar Közbeszerzési Tanácsadó Zrt. tehet. A Közgép kizárása ugyanis a "hatályos közbeszerzési törvény szerint a hamis nyilatkozattétel esetére szóló jogkövetkezmény", és nem a KD határozatának eredménye.
Mindez azt jelenti, hogy a Közgép keresetére október elsején induló eljárásban a bíróságnak alighanem arról is véleményt kell alkotnia: mennyire felel meg a jogbiztonság követelményeinek, hogy egy vállalkozást önmagában az ajánlatkérő véleménye alapján évekre el lehet tiltani a közpénzes tenderektől.