galéria megtekintése

Nem jár az atomvonat, bizonytalan Paks ellátása

Az írás a Népszabadság
2014. 06. 19. számában
jelent meg.


Hargitai Miklós
Népszabadság

Pillanatnyilag „nem jár az atomvonat”, azaz nem érkeznek vasúti szállítmányok Oroszországból az atomerőműveket működtető üzemanyaggal – a Népszabadság értesülése szerint ezt az információt osztották meg a képviselőkkel a parlament nemzetbiztonsági bizottságának keddi zárt ülésén.

Se ki, se be - orosz atomvonat áll egy kijevi pályaudvaron
Se ki, se be - orosz atomvonat áll egy kijevi pályaudvaron
Gleb Garanich / Reuters

A parlament szakbizottságában a kelet-közép-európai térség energiabiztonsági problémáinak sorában az orosz–ukrán konfliktussal kapcsolatos nukleáris kihívások is terítékre kerültek. Úgy tudjuk, Románián kívül a térségben működő összes atomerőmű Oroszországtól vásárolja a fűtőanyagot.

A témát Szél Bernadett, az LMP frakcióvezető-helyettese vetette fel, aki eredetileg arra kívánt rákérdezni, hogy mi lesz a 2003-as üzemzavarban megsérült fűtőelemekkel, amelyeket az Országos Atomenergia Hivatal tájékoztatása szerint az idei év végéig ki kellene szállítani Oroszországba.

 

Az ülés ezen pontjához kapcsolódva kapták a képviselők azt a tájékoztatást, hogy egyrészt a fegyveres konfliktus és a bizonytalan hatalmi viszonyok miatt nem közlekednek az atomvonatok, másrészt viszont „nincs gond”, mert üzletileg az összes érintett ország (Ukrajnát is beleértve) a megoldásban érdekelt, és már keresik az alternatív útvonalakat.

Legkésőbb 2015 decemberében lenne aktuális a szállítás, amennyiben a 2013-as tavaly év végén rendben lebonyolódott 

A vonatkozó magyar jogszabály szerint az erőműnek kétévnyi működésre elegendő fűtőanyagkészlettel kell rendelkeznie, ez azonban nem pontosan azt jelenti, hogy ha a következő két esztendőben nem érkezik új szállítmány, akkor nem lesz fennakadás a paksi reaktorok üzemanyag-ellátásában.

Hogy pontosan a beszállítási ciklus mely pontjánál tartunk (azaz mikor lenne esedékes a következő fuvar), az nem nyilvános adat.

A paksi erőműnek kétévnyi készlettel kell rendelkeznie
A paksi erőműnek kétévnyi készlettel kell rendelkeznie
M. Schmidt János

Korábbi sajtóhírekből annyi tudható, hogy 2011 decemberében keresztülment egy atomvonat Kiskunhalason Baja felé (vagyis végső soron Oroszország felől az erőmű irányába), vagyis kétéves terminusokkal számolva legkésőbb 2015 decemberében lenne aktuális a szállítás, amennyiben a 2013-as tavaly év végén rendben lebonyolódott.

Azt azonban nehéz komolyan venni, hogy nincs gond, szakértők szerint ugyanis nem az új fűtőanyag, hanem a kiégett, illetve a sérült fűtőelem az igazán veszélyes szállítmány – az utóbbinak más az izotóp-összetétele és sokkal nagyobb a sugárzása.

A különbség akkora, hogy az új fűtőelem különösebb egészségügyi hatások nélkül megközelíthető, a kiégett elemek megérintése viszont pár napon belül halálos lehet. Vagyis amennyiben a fűtőanyag beszállítása nem megoldható, akkor semmi esély nincs a sokkal nagyobb kockázatot jelentő sérült üzemanyag-kazetták kiszállítására.

Az alternatív útvonal itt sokkal inkább kommunikációs fogás, mint reális lehetőség: iparági szakértők szerint még az új üzemanyag számára is nagyon nehéz másik útvonalat találni a többoldalú nemzetközi egyezményekben szereplő vasúti tranzitnál, a kiégett, illetve a sérült fűtőelemek esetében pedig ez gyakorlatilag lehetetlen (a szóban forgó nemzetközi szerződésekben azoknak a vasúti határállomásoknak a neve is szerepel, amelyeken a szállítmány keresztülhalad, és a legutóbbi, 2012-ben megkötött és tavaly ratifikált ilyen egyezmény aláírását hatéves tárgyalássorozat előzte meg).

Hogy mekkora valójában a probléma, és mi a megoldás, az a bizottsági ülésen nem derült ki, ezzel kapcsolatban az ellenzéki képviselők írásbeli kérdésekben fordulnak az érintett miniszterekhez.

Az atomvonat egyébként szürke fémkonténereket szállító tehervagonokat jelent – a különlegességét nem a szerelvény felépítése, hanem a mozgását végigkísérő fegyveres őrség és a számtalan biztonsági óvintézkedés (például átmeneti repülési tilalom) adja.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.