Az ülés ezen pontjához kapcsolódva kapták a képviselők azt a tájékoztatást, hogy egyrészt a fegyveres konfliktus és a bizonytalan hatalmi viszonyok miatt nem közlekednek az atomvonatok, másrészt viszont „nincs gond”, mert üzletileg az összes érintett ország (Ukrajnát is beleértve) a megoldásban érdekelt, és már keresik az alternatív útvonalakat.
Legkésőbb 2015 decemberében lenne aktuális a szállítás, amennyiben a 2013-as tavaly év végén rendben lebonyolódott
A vonatkozó magyar jogszabály szerint az erőműnek kétévnyi működésre elegendő fűtőanyagkészlettel kell rendelkeznie, ez azonban nem pontosan azt jelenti, hogy ha a következő két esztendőben nem érkezik új szállítmány, akkor nem lesz fennakadás a paksi reaktorok üzemanyag-ellátásában.
Hogy pontosan a beszállítási ciklus mely pontjánál tartunk (azaz mikor lenne esedékes a következő fuvar), az nem nyilvános adat.
|
A paksi erőműnek kétévnyi készlettel kell rendelkeznie M. Schmidt János |
Korábbi sajtóhírekből annyi tudható, hogy 2011 decemberében keresztülment egy atomvonat Kiskunhalason Baja felé (vagyis végső soron Oroszország felől az erőmű irányába), vagyis kétéves terminusokkal számolva legkésőbb 2015 decemberében lenne aktuális a szállítás, amennyiben a 2013-as tavaly év végén rendben lebonyolódott.
Azt azonban nehéz komolyan venni, hogy nincs gond, szakértők szerint ugyanis nem az új fűtőanyag, hanem a kiégett, illetve a sérült fűtőelem az igazán veszélyes szállítmány – az utóbbinak más az izotóp-összetétele és sokkal nagyobb a sugárzása.
A különbség akkora, hogy az új fűtőelem különösebb egészségügyi hatások nélkül megközelíthető, a kiégett elemek megérintése viszont pár napon belül halálos lehet. Vagyis amennyiben a fűtőanyag beszállítása nem megoldható, akkor semmi esély nincs a sokkal nagyobb kockázatot jelentő sérült üzemanyag-kazetták kiszállítására.
Az alternatív útvonal itt sokkal inkább kommunikációs fogás, mint reális lehetőség: iparági szakértők szerint még az új üzemanyag számára is nagyon nehéz másik útvonalat találni a többoldalú nemzetközi egyezményekben szereplő vasúti tranzitnál, a kiégett, illetve a sérült fűtőelemek esetében pedig ez gyakorlatilag lehetetlen (a szóban forgó nemzetközi szerződésekben azoknak a vasúti határállomásoknak a neve is szerepel, amelyeken a szállítmány keresztülhalad, és a legutóbbi, 2012-ben megkötött és tavaly ratifikált ilyen egyezmény aláírását hatéves tárgyalássorozat előzte meg).
Hogy mekkora valójában a probléma, és mi a megoldás, az a bizottsági ülésen nem derült ki, ezzel kapcsolatban az ellenzéki képviselők írásbeli kérdésekben fordulnak az érintett miniszterekhez.
Az atomvonat egyébként szürke fémkonténereket szállító tehervagonokat jelent – a különlegességét nem a szerelvény felépítése, hanem a mozgását végigkísérő fegyveres őrség és a számtalan biztonsági óvintézkedés (például átmeneti repülési tilalom) adja.