galéria megtekintése

Nem biztos, hogy működik, de sokkal drágább lesz

Kisepri évtizedek óta dolgozó takarítóit a MÁV. A nemzeti vasút több ezer épületének takarítására, külső területeinek tisztán tartására vállalkozókat keres. A várótermek, pénztárak, peronok megszokottnál nagyobb tisztasága legfeljebb remény, a költségek növekedése viszont szinte bizonyosság.

Az ország három régiójában 959 település 1408 szolgálati helyén 9956 építmény 3,2 millió négyzetméterének takarítási feladataira írt ki közbeszerzést a MÁV Létesítményüzemeltető és Vasútőr Kft. A kiírási keretösszegből következik, hogy a 32 plusz 12 opciós hónap munkáira összesen 16 mil­liárd forintért szerződhetnek le, ami éves átlagban négymilliárd forint. Bár egyelőre nem tudni, hogy a jövőben ki sepreget majd a MÁV állomásain, az máris biztos: csak olyan cég dolgozóit engedik a mellékhelyiségek és a peronok közelébe, amely igazolni tudja, hogy régiónként legalább 17, legkevesebb három év tapasztalattal rendelkező, szakképesített „tisztítástechnológiai” szolgálatvezetőt foglalkoztat.

A vasút épületeit eddig takarító 17 vállalkozás együttesen 2,4-2,7 milliárd forintot számlázott évente, azaz a költségek jelentősen nőnek. A meghirdetett munkák újraosztása ennek ellenére nem megy simán. Lapunk legalábbis úgy tudja, a MÁV takarítási közbeszerzéséért felelős cége, a novemberi határidőre nem kapott a feltételeknek maradéktalanul megfelelő ajánlatot, így hiánypótlásra kérte lehetséges partnereit. A jelentkezőknek nem lesz könnyű dolguk.

A kipróbált, ám kisebb szakvállalkozások szereplését például eleve korlátozhatta, hogy a győztes pályázóknak át kell venniük a január 1-jén anyavállalatába beolvadó MÁV Létesítményüzemeltető és Vasútőr Kft. takarítással foglalkozó, összesen 284 dolgozóját. Nehezen megugorható akadályt jelent a megkövetelt, több mint száz helyről származó, milliárdos referenciák  megszerzése is.

 

A tisztább peron még csak remény
A tisztább peron még csak remény
Máthé Zoltán / MTI

De az alapfeladatok ellátása is meghaladja a kormány által állítólag támogatott kis- és középvállalkozások (kkv) lehetőségeit.­ Hiszen az országot évtizedekig hat régióban kezelő MÁV most három, meglehetősen nagy csomagba csoportosította az ország valamennyi vasúti területének takarítási feladatait, ami túl nagy falat lehet e vállalkozásoknak. A korábban legfeljebb egy-egy pályaudvar tisztán tartására felkészült cégek aligha tudnak pályázni például, a „Budapest Kelet- és Dél-Alföld Nagyrégió” 97 településének 407 vasúti szolgálati helyén takarításra szoruló 2955 építmény 826 ezer négyzetméterének tisztán tartására. Pláne, hogy nem egyszerűen a várótermeket, mosdókat kell az elvárt állapotban tartani, de 538 ezer négyzetméteren a hó eltakarításáról, síkosságmentesítésről is gondoskodni kell.

Még rosszabb a helyzet a MÁV tenderében megjelölt másik két régióban. A „Budapest Nyugat- és Dunántúl Nagyrégió” 487 településén 570 vasúti ingatlan 3679 építményének 1,17 millió négyzetméterét kell takarítani, valamint 766 ezer négyzetméteren a hóval, jéggel megküzdeni. Négy év alatt hatmilliárd forintért. Az „Észak-Alföld Nagyrégióban” pedig 375 település 431 vasúti szolgálati helyének 3322 építményében 1,2 millió négyzetméter várja az új takarítókat, 483 ezer négyzetméter a hómunkásokat, a szerződést követő négy évben 5,6 milliárd forint ellenében.

A MÁV épülettakarítási költségei

milliárd forint, Forrás: MÁV

Év    Összeg

2010  2,518
2011  2,403
2012  2,770
2013  2,745
2014  2,677

Az állami vasútvállalatnál lapunk kérdésére egyértelművé tették: az ingatlanok takarítására az ország három régiójában lehet ajánlatot tenni, és valamennyi részre külön-külön kötnek szerződést. Vagyis a MÁV ingatlanjainak tisztaságát az ország egész területén akár egyetlen, de legfeljebb három társaságra bíznák. Olyan forgatókönyv szóba sem kerülhet, hogy a MÁV egy-egy nagyobb vasúti létesítmény tisztán tartását a helyi vállalkozókra bízza – összhangban a kormány kisvállalkozásokat támogató szólamaival.

Méghozzá azért nem, mert a MÁV szerint a takarítási feladatokat „országosan, vállalati szinten kell összefogni és koordinálni”, szerintük így hatékonyabb a feladat végrehajtása és annak ellenőrzése. A pályáztatás megindításánál pedig „nem a takarítócégekkel szembeni elégedetlenség” vezette a vasúti vezetők kezét, a lejáró szerződések miatt tendereztetnek most – írták lapunknak.

Utóbbi meglepte a kilencvenes évek óta politikai kurzusoktól függetlenül, határozatlan idejű szerződések alapján dolgozó takarítócégeket. Szerződéseik szerintük nem járnak le.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.