Kisepri évtizedek óta dolgozó takarítóit a MÁV. A nemzeti vasút több ezer épületének takarítására, külső területeinek tisztán tartására vállalkozókat keres. A várótermek, pénztárak, peronok megszokottnál nagyobb tisztasága legfeljebb remény, a költségek növekedése viszont szinte bizonyosság.
Az ország három régiójában 959 település 1408 szolgálati helyén 9956 építmény 3,2 millió négyzetméterének takarítási feladataira írt ki közbeszerzést a MÁV Létesítményüzemeltető és Vasútőr Kft. A kiírási keretösszegből következik, hogy a 32 plusz 12 opciós hónap munkáira összesen 16 milliárd forintért szerződhetnek le, ami éves átlagban négymilliárd forint. Bár egyelőre nem tudni, hogy a jövőben ki sepreget majd a MÁV állomásain, az máris biztos: csak olyan cég dolgozóit engedik a mellékhelyiségek és a peronok közelébe, amely igazolni tudja, hogy régiónként legalább 17, legkevesebb három év tapasztalattal rendelkező, szakképesített „tisztítástechnológiai” szolgálatvezetőt foglalkoztat.
A vasút épületeit eddig takarító 17 vállalkozás együttesen 2,4-2,7 milliárd forintot számlázott évente, azaz a költségek jelentősen nőnek. A meghirdetett munkák újraosztása ennek ellenére nem megy simán. Lapunk legalábbis úgy tudja, a MÁV takarítási közbeszerzéséért felelős cége, a novemberi határidőre nem kapott a feltételeknek maradéktalanul megfelelő ajánlatot, így hiánypótlásra kérte lehetséges partnereit. A jelentkezőknek nem lesz könnyű dolguk.
A kipróbált, ám kisebb szakvállalkozások szereplését például eleve korlátozhatta, hogy a győztes pályázóknak át kell venniük a január 1-jén anyavállalatába beolvadó MÁV Létesítményüzemeltető és Vasútőr Kft. takarítással foglalkozó, összesen 284 dolgozóját. Nehezen megugorható akadályt jelent a megkövetelt, több mint száz helyről származó, milliárdos referenciák megszerzése is.