Nehéz lesz a fogyasztókra terhelni a válságadót
- A távközlési piac az egyik legszigorúbban szabályozott piac, vagyis, közel sem olyan könnyű a fogyasztókra hárítani az adót, mint azt sokan gondolnák. Így, mivel a matematika szabáályait nem lehet felülírni, nyilvánvalóan a beruházásokat fogja érinteni - kommentálta a válságadóról szóló törvény elfogadását Zsembery György, az Invitel vezérigazgató-helyettese. Hozzátette: van olyan cég a magyar piacon, amely nagysága és tevékenységének profittartalma miatt likviditási zavarba kerülhet. - Az Invitelnek nem okoz pénzügyi gondokat az adóteher teljesítése, ezért a jogszabály törvény erőre emelkedését követően, határidőre teljesíteni fogják a fizetési kötelezettségüket - mondta.
A cégét érintő adóteher nagyságát nem kívánta megbecsülni, mondván erre minden cégnél készülnek a számítások. - Nagyon kevés cég van már, amely egy dologgal foglalkozik, s nem mindegyik tevékenység tartozik az adóköteles körbe - mondta Zsembery György. Szerinte példaértékű, hogyan lehet ilyen gyorsan törvényt alkotni. - Nagy kérdés, hogy ki miből teremti elő az adóra a pénzt, hiszen minden piaci szereplőnek véges a költségvetése.
A vezérigazgató-helyettes által említett sokrétű tevékenységi kör egyik igen gyorsan növekvő eleme az IT-outsourcing, azaz a bérelhető informatikai megoldások kínálata. A cég és a BellResearch közös kutatása szerint a magyar cégek közül még kevesen tartanak lépést a világgal ezen a téren, annak ellenére, hogy egy kisebb vállalat évi hat-nyolcszázezer forintot, míg egy nagyobb cég tízmilliós nagyságrendű költséget is megtakaríthat a bérelt megoldásokkal. A kutatás szerint a terület növekedésének legnagyobb gátja az informatikai- és a vállalati vezetők bizalmatlansága. - Ezu azért is érdekes, mert a hasonlóan bizalmas üzleti adatokat szinte mindenhol külső könyvelőcégekre bízzák - mondta Sugár Mihály, a BellResearch vezető tanácsadója.
A kutatást végző cég szerint a vállalatok vezetőiben sok tévhit él az ilyen szolgáltatásokkal kapcsolatban és sokan nincsenek tisztában azzal, hogy a professzionális megoldások hogyan javíthatják az adott feladat hatékonyságát. Többen csak egy-egy adatvesztés, vagy egy nagyobb kárt okozó informatikai leállás esetén gondolkodnak el az informatikai kulcs-tevékenységek kihelyezésén.
Ugyanakkor a szolgáltatóknak is fejlődniük kell,. A kutatás szerint a piacismeret terén mélyebb információkra van szükség az IT-outsourcing piac növekedéséhez. - A szolgáltatók felelőssége, hogy megértsék az adott cég működését, céljait és az informatikai szolgáltatások iránti igényeit - mondta Sugár Mihály. Hozzátette: közérthetően kell elmondani a vezetpknek a bérelt megoldások előnyeit.
Külföldi példák azt muztatják, hogy az IT-cégek és a Telco-cégek összeolvadása e szolgáltatások mentén gyorsulni fog, s az informatikai megoldások legsikeresebb külső szolgáltatói a távközlési cégek lettek.