Nagyot léptünk előre a telefonos fizetésben
Péter elegáns mozdulattal helyezi egy érzékelő elé a mobilját, amikor felszáll a szolnoki busztársaság járatára. Ezzel meg is váltotta a jegyét. Nem utópia ez, a jövő Szolnokon már megvalósult, a Magyar Telekom ugyanis Magyarországon elsőként, július végén megkezdte az új, mobil NFC technológiára épülő szolgáltatásai tesztelését a T-City Szolnok Városkártya program elektronikus közlekedési rendszerében. Hamarosan elindítják az SMS-sel és webshopon keresztül történő jegy- és bérletvásárlást is, így még kényelmesebbé válhat az utazás.
A mobil NFC technológiával, amely hasonlóan működik, mint a Paypass kártyák, érintés nélkül, a másodperc törtrésze alatt mehet végbe a kis összegű fizetési tranzakció. Ma már több mobiltelefonban megjelent az NFC alapú chip, amely, kombinálva a SIM kártya garantált titkosítással, a bankkártyákhoz hasonló szintű biztonságot garantál.
Az elmúlt egy évben jelentek meg nagyobb számban a piacon az NFC szolgáltatások használatára alkalmas készülékek, valamint világszerte több kísérleti alkalmazás is indult a kereskedelmi szolgáltatások bevezetésének tesztelésére. A technológiának köszönhetően a közeljövőben minden olyan kártya és készpénz helyettesítő fizetőeszköz, amelyet jelenleg a tárcánkban tartunk, „átköltözhet” a telefonokba.
Magyarországon az elsők között indulhatnak el mobil NFC alapú szolgáltatások Európában. A 6 piaci szereplő előzetesen megfogalmazott terveiben már 2011-ben elindított kísérleti alkalmazások és 2012-ben induló kereskedelmi szolgáltatások szerepelnek.
A szolgáltatás elterjedése szempontjából kiemelten fontos, hogy minél több helyen lehessen azt használni, függetlenül attól, hogy melyik operátor telefonját használja az ügyfél. Az ehhez szükséges gazdasági ökoszisztéma felépítése együttműködést igényel az összes szereplőtől. A nemzetközi tapasztalatok is azt mutatják, hogy az NFC szolgáltatások bevezetése egy olyan mozzanat, amelyben a mobilszolgáltatók egymással és a piac többi szereplőjével is együtt tudnak dolgozni, a bevezetés sikere az együttműködésen alapul.
Ezért a Magyar Telekom, a Telenor és a Vodafone felismerték ezen együttműködés szükségességét és fontosságát, és három piacvezető szolgáltatóval (MasterCard, OTP Bank és SuperShop) megalakítják a Magyar Mobil Tárca Egyesületet. A szervezet törekvése, hogy ajánlás szinten megfogalmazza a szükséges technológiai sztenderdeket, valamint elvégezze a szükséges edukációt a mobil NFC alapú innovatív szolgáltatások bevezetéséhez kapcsolódóan.
(Cikkünk a Magyar Telekom szakmai közreműködésével készült)