A gyalogosok közérzetét javító fedett aluljáró megnyitása után az igazi ajándékot az autósok kapják. A terv szerint legalábbis november 24-én lezárul a mindennapos dugókat okozó, félmilliárd forintos útfelújítás a BAH csomópont és a Pannonhalmi út között. Kár hinni, hogy a Colas Út Zrt. levonulásával a torlódások egy csapásra megszűnnek, de már az is óriási eredmény lesz, hogy miután a belváros felé tartók visszakapják a Budaörsi út mindkét sávját, megszűnik az állandó tolakodás, és talán vele az Egérúttól lépésben haladó gépkocsisorok is rövidülnek.
A fővárosból kifelé igyekvők pedig megünnepelhetik, hogy a Nagyszőlős utcában is véget ér a több hónapja tartó, idegeket és alkatrészeket pusztító araszolás. Ami mellett már csak a ráadás lesz, ha az átépítés után valóban európainak nevezhető színvonalú lesz a zajcsökkentés érdekében gumibitumen kötőanyaggal készített burkolat.
|
Az elvtárs ma már eltévedne Balaton József / MTI |
Kevésbé látványos, hogy az útszakasz átépítésével párhuzamosan a Főgáz Földgázelosztási Kft., a Fővárosi Vízművek Zrt. és az Elmű közművezetékei is megújultak. Ami arra talán jó lehet, hogy hazánkban szokatlan módon legalább az útavatást követő hetekben ne kelljen feltörni a friss burkolatot csőtörés, gázszivárgás miatt.
A Budaörsi út Töhötöm utcai, balesetveszélyes gyalogos-átkelőhelye is átépült, igaz, a „halálzebra" néven elhíresült átkelő jelzőlámpáinak felszerelésére 2016 tavaszáig biztosan várni kell majd. Az üresen álló favermek növényzetét pótolják, a járdákat újra aszfaltozzák, és a gyalogos-átkelőhelyek, autóbusz-megállók akadálymentesítését is elvégzik.
Az igazi nagy dobás az lesz, ha Őrmező mellett elkészül a 4-es metró kapcsolódó beruházásaként 7,18 milliárd forintból épülő új autópálya-csomópont. A munkák megkezdésének három-négy hónapos csúszása nyomán 2015 decembere helyett előreláthatólag jövő áprilisban záruló építkezés az M1–M7-es autópálya fővárosi bevezető szakaszán közlekedőknek komoly könnyebbséget hozhat. Megszűnnek a korlátozások, és az autósoknak sem kell tovább egymás mellett centizgetniük a kanyargósan kijelölt, balesetveszélyesen szűk sávokban.
|
Egy éve már építették, s még tart Máthé Zoltán / MTI |
A budapesti közúti aluljárók bezárása után igazi meglepetés lesz, hogy az új csomópont alatt mindjárt két helyen is átvezetik a forgalmat. Az M1–M7-es autópálya fő irányait keresztezők számára épülő patkó alakú aluljárók egyikét a belváros felől a 4-es metró parkolója felé haladók használhatják majd. De ez a forgalmi ág arra is jó lesz, hogy a városból kifelé tartók a sztráda kivezető sávjai alatt visszaforduljanak. A másik patkót azoknak szánják, akik a Beregszász utca felől Gazdagrét, Budaörs vagy a Balaton irányába indulnának. A valamennyi lehetséges útirány kiszolgálására tervezett csomópontban egyetlen útvonalat tiltottak le.
A XII. kerület önkormányzatának kérésére az M1–M7-es autópályán a fővárosba érkezők a Beregszász út felé, azaz a Budaörsi úttól északnyugatra fekvő területek felé nem haladhatnak tovább. Mert az önkormányzat attól tart, a korlátozás nélkül a városba vezető utakon kialakuló torlódásokat az autósok a ma még kisebb forgalmú budai utcákban próbálnák elkerülni. Hiába állítják a szakértők, hogy a félelem felesleges, miután a dugók elől menekülők már amúgy is Gazdagrét felé kerülnek, Őrmező új csomópontjába a tiltást beépítik.
Cserébe a buszok előtt szabad lesz a pálya. Őrmező buszpályaudvaráról legalábbis az M1–M7-es autópálya irányába, a Balatoni, illetve a Budaörsi út felé induló buszjáratok a Sasadi úti megállóban is megállhatnak. Ami megteremti az átszállási lehetőséget a Széll Kálmán tér vagy a Kosztolányi Dezső tér felől érkező járatokra. Igaz, a sztráda mellett futó utak csomópontjaiban jelzőlámpák irányítják majd a forgalmat.
A Budaörs felől a fővárosba érkezők Őrmező mellett egyelőre csak kaotikus állapotokat láthatnak. A tervek szerint fél év múlva elkészülő csomópont így egyelőre nem több távoli ígéretnél.