galéria megtekintése

Új szinten az Orbán–Tarlós-vita, most a buszgyártást védi a kormány

6 komment


Boros Jenő

Mintha csak megrendezték volna: alig ért véget a segélykiáltással felérő tájékoztató a mátyásföldi buszgyárban, amikor a kormányszóvivő bejelentette, hogy nemzeti buszgyártási stratégiáról döntött a kabinet. Mindez aligha független a kormány és a főváros közötti buszbeszerzési vitától.

A kabinet a következő három évben olyan buszgyártási stratégiát hajt végre, amely biztosítja, hogy a magyar buszgyártás helytállhasson a nemzetközi versenyben – jelentette be a kormányszóvivő. Kovács Zoltán megemlítette: a Budapesttel folyó tárgyalásokon is azt kérték, hogy a főváros vegye figyelembe ezt a nemzetgazdasági szempontból kiemelkedő fontosságú kormányzati szándékot. Megjegyzése nem váratlan, hiszen a főváros és a kormány között éles vitát váltott ki az, hogy milyen buszokat állítsanak forgalomba az M3-as metró felújításának idejére.

Fotó: Móricz-Sabján Simon / Népszabadság

A főváros a lengyel Solaris cégtől vásárolna, mert a városháza szerint jó áron küldené a buszokat. A kormány viszont a magyar Modulo buszokat favorizálja, amik a főváros szerint drágábbak a lengyel járműveknél, ráadásul nem is készre szerelten érkeznek. A konfliktus odáig fajult, hogy a kormány visszavonta azt a hitelgaranciát, amelyet a buszbeszerzésekhez biztosított Budapestnek.

 

Nem sokkal a kormányszóvivő bejelentése előtt ért véget egy segélykiáltással felérő sajtótájékoztató az Evopro cégcsoportnál, amelynek egyik meghatározó tagja a Modulo buszokat is gyártó MABI-Bus. Mészáros Csaba, az Evopro csoport elnök-tulajdonosa az egykori Ikarus-telephelyen, a mátyásföldi üzemcsarnokban elmondta: 183 munkahelyük mellett további negyven kiszervezett állás függ a BKV-megrendeléstől. Elismerte, hogy drágábbak a buszaik, mint a lengyeleké, de levezette, hogy a karbantartási és üzemeltetési költségekkel is kalkulálva már a hazai gyártású busz a kedvezőbb beszerzés.

Fotó: Móricz-Sabján Simon / Népszabadság

A Solaris ajánlata egyértelműen dömpingárat tartalmaz, hiszen ugyanezeket a járműveket 20 százalékkal drágábban kínálja a lengyel cég az európai piacon, miközben az Evopro ajánlata legalább ennyivel olcsóbb a német konkurenseknél. A lengyel Solaris Varsónak 348 ezer euróért szállította a buszokat, míg a Budapestnek szánt csuklósok ára darabonként 277 ezer, eközben a MABI-Bus modellje 278,8 ezer euróba kerül. A tenderek azonban nemcsak a beszerzéséről, hanem a pótalkatrészekről is szólnak: ezt a MABI-Bus 101 577 euróért, a lengyel Solaris 125 635 euróért biztosítaná.

A magyar buszok beszerzése mellett szól, hogy a projekt értékének 70 százaléka visszaáramolhat a hazai gazdaságba: a 150 darabos megrendelés közvetlenül 200-300 embernek, beszállítói oldalon további ezerhatszáznak jelent munkahelyet a Modulo M168d típus esetében. Amennyiben ezt a mennyiséget a MABI-Bustól rendelik, akkor adók és járulékok formájában csaknem négymilliárd forint folyna vissza az államkasszába.

Fotó: Móricz-Sabján Simon / Népszabadság

A mátyásföldi telephelyen jelenleg is kéttucatnyi BKV-kék busz készül, ezekben 57 százalékos a hazai beszállítói arány, az alkatrészek 46 magyar vállalkozástól érkeznek, a cég eddig kétmilliárd forintot fordított három modelljének fejlesztésére.

Fotó: Móricz-Sabján Simon / Népszabadság

A hazai buszipar másik domináns szereplője, a négyszáz embert foglalkoztató Kravtex-Kühne Csoport 2015-ben száznál több buszt gyártott, és idén is 100-120 darabot tervez. A cégcsoport 1999 óta 1200-nál több Credo buszt gyártott, ezzel a Volán legjelentősebb magyar beszállítójává vált. Ugyanakkor a hazai buszbeszerzések kiszámíthatatlansága arra késztette a céget, hogy a gyártás leállítása és csoportos elbocsátások helyett készletezzen, így 150-nél több Credo vár arra, hogy meghirdessék a tendereket.

Fotó: Móricz-Sabján Simon / Népszabadság

A gyár kommunikációs munkatársa, Tormássy Attila arról tájékoztatta lapunkat, hogy a hazai piaci helyzet kedvező változásában bízva a cégcsoport új beruházásaként Mosonmagyaróváron létrehozták Magyarország legnagyobb buszgyárát, ezzel kapacitásaik elérik az évi ötszáz darabot.

Buszpiac és járműpark

Lenne mit lecserélni, mert az évente 400 millió utast szállító 5600 magyarországi autóbusz átlagkora 14,6 év. A Datahouse adatai szerint az idei év első négy hónapjában 169 új buszt helyeztek forgalomba Magyarországon, ami 43 százalékos növekedést jelent. A listavezető MAN adja az eladások több mint felét, míg hazai gyártásúakból idén kettő kapott rendszámot.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.