galéria megtekintése

Mol-közelben a hazai Lukoil-kutak

Az írás a Népszabadság
2014. 08. 06. számában
jelent meg.


Marnitz István
Népszabadság

A nemrég alakult, offshore-hátterű kft. 94 egységet vett meg az oroszoktól.

A piacon mindeddig ismeretlen Norm Benzinkút Kft. veszi meg a Lukoil 75 magyar és 19 szlovák benzinkútját – derül ki a Lukoil internetes oldalán hétfőn közzétett közleményből. Az orosz cég 44 cseh kútját közben ezzel egy időben a Mol szerezte meg, ám itthon és Szlovákiában sem vásároltak újabb egységeket.

Egyetlen kút több százmillióba kerülhet
Egyetlen kút több százmillióba kerülhet
Teknős Miklós / Népszabadság

Az Opten adatbázisa szerint a kft. 2014 elején alakult. Ügyvezetője Geszti László, aki energiaipari karrierjét a 90-es évek elején a Shell Interagnál kezdte. 1997-től 2010-ig Mol-kötelékben dolgozott vezető posztokon: először a Moltrade-Mineralimpexnél, majd a Molnál. Több fontos megbízás után 2010-ben a Mol-irányítású horvát INA elnöki posztjáról távozott, egészségi okokra hivatkozva. Néhány hónap független tanácsadóság után 2011–2013 között az állami Magyar Posta vezérigazgatói tisztségét töltötte be.

 

A Norm Benzinkút egyik tulajdonosa az Imfa Petroleum Kft., a másik a cég székhelyének címét is nevébe foglaló Benczúr 13. Irodaház Kft. Ez utóbbi vállalkozás a belize-i bejegyzésű Normeston Trading Ltd. tulajdonában áll. Az offshore-gyanús cég ugyanakkor nem ismeretlen a magyar piacon: 2009-ben uniós engedéllyel vásárolhatta meg a Mol nem sokkal azelőtt alakult energiakereskedőjének felét.

A mögötte álló végső haszonhúzóra azóta sem derült fény: az EU annyit árult el, hogy a cég tulajdonosa orosz magánszemély. A Normeston később az azóta MET-té átkeresztelt és üstökösként felívelő pályájú energiakereskedőt olyan offshore-jellegű céghálózatoknak adta el, amelyek ismert tulajdonosai között feltűnik a kormányfő bizalmasa, Garancsi István is. A MET székhelye viszont azóta is megmaradt a Benczúr utca 13/B-ben, mostantól társbérletben a Norm Benzinkúttal.

Az Imfa Petroleum tulajdonosa a szintén nem ismeretlen Fazakas Imre, akinek neve leginkább a Mol horvátországi korrupciógyanús ügyében került elő mint az állítólagos korrupciós pénzeket átutaló offshore-szerű cégek, a Ceroma és a Hangarn háttérembere.

Az ügy szereplőinek további közös pontja Tóth József, aki a Benczúr utcai székházat korábban elfoglaló, annak nevét is adó Moltrade-Mineralimpexet a 90-es évek közepén vezérigazgatóként vezette. Tóth József Mol-ügyvezetőként is együtt dolgozott Geszti Lászlóval. Az Index Fazakas mellett Tóth nevét is fellelte a Hangarnban. Tóth József jelenleg többek között a világ egyik legfontosabb energialobbiszervezeteként számon tartott World Petroleum Council, valamint a Magyar Ásványolaj Szövetség elnöke, Szingapúr magyarországi tiszteletbeli főkonzulja, illetve az egykor molos Olajterv résztulajdonosa.

Lapunk megkeresésére Fazakas Imre azt mondta: arról, hogy a Lukoil értékesíteni kívánja közép-európai egységeit, ő mint Oroszországban tevékenykedő iparági szakember értesült. Kapcsolatrendszerére példaként megemlítette, hogy korábban a Gazprom egykori magyarországi bankjánál, az Általános Értékforgalmi Banknál vezérigazgató-helyettesként dolgozott, egy időben pedig az – azóta tönkrement – orosz Jukosz olajvállalatot képviselte. Érzékeltette, hogy a Lukoil például a Gazprom-tulajdonú szerb NIS-szel folytatott sikertelen tárgyalásokat az értékesítésről, ők pedig „jókor tettek jó ajánlatot”.

A vételárat nem árulta el, csak annyit, hogy egyelőre letétet fizettek. (Egy átlagos kút könyv szerinti ára több százmillió forint, így az ügylet értéke akár a harmincmilliárd forintot is megközelíthette.) Ennek biztosítékát a Lukoil számára Fazakas Imre szerint az orosz kőolajiparban tevékenykedő, a Molnak is szállító Normeston jelentette.

Annak kapcsán, hogy a magyar piacot toronymagasan vezető Mol a versenyhivatali korlátok miatt már nem vásárolhatott ekkora hazai hálózatot, viszont a Norm Benzinkút és a Mol között több kapcsolat mutatható ki, Fazakas Imre rögzítette: a magyarországi energiaiparban a Mol megkerülhetetlen szereplő, de nincs tulajdonosi kapcsolatuk sem a Mollal, sem az olajcég bármely vezetőjével. Elismerte ugyanakkor, hogy hasonló választ már több ügyben meg kellett fogalmaznia: például a zágrábi bíróság előtt, ahol a Hangarn és a Ceroma vezetőjeként, résztulajdonosaként kérdezték. A Mol értelemszerűen lehetséges üzemanyag-beszállítójuk, de –csakúgy, mint eddig – más forrásokat is vizsgálnak.

Fazakas Imre szerint azzal, hogy Lukoil-kutak irányítása Magyarországra kerül, a jelenleg veszteséges cég hatékonyabbá és így rövid időn belül nyereségessé tehető. Szavai szerint a kutakon még legalább két évig megmarad a Lukoil felirat, amiért fizetnek is. Arról, hogy mi lesz azután, egye lőre korainak tartotta nyilatkozni. Megfogalmazása szerint „jelenleg” szakmai befektetőknek tekintik magukat.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.