galéria megtekintése

Mobilparkolás: aki nincs velünk, az bezárhat

Nehéz napok elé néznek az autósok: július 1-től országszerte állami kézbe kerül a mobilparkolás. A 820 millió forintból nemzetivé formált fizetőrendszerben könnyen bajba kerülhet, aki megszokásból küldi a parkolóórát indító sms-t, a szolgáltatók hívószámai ugyanis változnak. A rossz számot tárcsázókkal türelmesek lesznek, de büntetésmentességet senki nem ígér. És arra sincs garancia, hogy ha egyszer megszoktuk, a rendszer nem alakul át megint. Utóbbiért a kormány szabadságharcát akadályozó Európai Bizottság lehet a felelős.

Egy kezén számol vissza az egységes magyarországi mobilparkolás indulásáig Veres Mihály. A Nemzeti Mobilfizetési (NMF) Zrt. vezérigazgatója jövő hétfőn az utolsó ujjánál tart majd, amikor az ország valamennyi parkolóautomatáján egyetlen éjszaka alatt kicserélik a tájékoztató matricákat. A hosszas előkészületeket lezáró ragasztgatás fontos: a kedd reggelre helyükre kerülő táblákon, az autósok minden információt megtalálhatnak a parkoló-övezetekben ahhoz, hogy teljesen másként, mégis éppen úgy parkoljanak, ahogy az elmúlt években.

Kurucz Árpád / Népszabadság

A legfontosabb, amit a vignetták böngészésére időt szánók megtudhatnak, hogy a mobiltelefonos parkolás indítására legtöbbet használt telefonszám első három számjegye 810-ről 763-ra változik. Vagyis sanszos, hogy aki az okostelefonjára korábban letöltött parkolási programokat használja, vagy rutinból küldi a parkolási díjfizetést kezdeményező szöveges üzenetet, valójában nem indítja el virtuális parkolóóráját. A tolerancia jegyében erre egy bepittyenő üzenet figyelmeztet majd, ám aki a máskor megszokott nyugtázó sms helyett érkező jelzést nem olvassa, akár kezdheti is a kalapozást parkolási bírság kifizetésére. Az NMF-nek ugyanis nincs olyan papírja az önkormányzatoktól, amely garantálná, hogy a parkolási díjak megfizetését elmulasztók bírságolását az átállásra tekintettel legalább néhány napig szüneteltetik.

 

A parkolási díjak beszedését állami szintre emelő társaság az elmúlt időszak tárgyalásain nem is az autósokat sarcoló cégek és parkolóőreik türelmének fokozására koncentrált. A cél az ország egész területén egységes mobilparkolás kereteinek megteremtése volt. Veres Mihály szerdai sajtótájékoztatóján arról beszélt: az autósok július 1-től az eddigi 42 helyett, hetven közterületi parkolási társaság szolgáltatási területén róhatják le egységes, mobiltelefonos rendszerben a parkolásért megállapított önkormányzati sarcot. Méghozzá az ígéretek szerint úgy, hogy önmagában az átállás miatt a tarifák nem emelkednek.

De díjemelésre elvben az sem adhat okot, hogy az állami pénzszedő vállalkozás, a vele leszerződött hat mobilparkolási szolgáltatótól parkolásonként 40 forintot kér. Jutalékának bele kell férnie a szakcégek kényelmi díjaiba. Mi több, a jelenleg 75-190 forintos kényelmi díjak és a hozzájuk kapcsolódó kommunikációs költségek a várakozások szerint lehetőséget adnak majd a piaci versenyre is. A mobilparkolással foglalkozó társaságok versenghetnek abban, hogy a velük leszerződő, regisztrált ügyfeleknek mekkora díjat számolnak fel, és ezért cserébe milyen szolgáltatásokat biztosítanak. Vagyis az egységessé tett mobilparkolás olcsóbbá válása a nemzeti víziók szerint akár az autósok rezsicsökkentéséhez is hozzájárulhat.

Más kérdés, hogy a mobilparkolási verseny emlegetése kivételesen nem csak az autósok szimpátiájának megnyerése érdekében időszerű. A verseny fontos érv lehet az Európai Bizottság (EB) előtt is. Mert, hát az egységes mobiltelefonos parkolás sem kivétel: ez a pénzszedő szolgáltatás is egyike a botrány kíséretében megvalósuló állami projekteknek. Hírét a mobilparkolási szolgáltatásokban tekintélyes tapasztalatot és ügyfélkört magáénak mondó EME Zrt. vitte el Brüsszelbe. És, hogy a dolog miatt a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) illetékeseinek is fájjon a feje, a társaság a mobilparkolás monopolizálására hivatkozva mindjárt kötelezettségszegési eljárást indított Magyarország ellen.

A magyar kormány dolgozik saját álláspontja kialakításán – jelentette ki Solymár Károly Balázs. A NFM infokommunikációért felelős helyettes államtitkára nagy meglepetést senkinek nem okozott, szerinte az EME véleménye téves. A kormány ugyanis a mobilparkolás piacának monopolizálása helyett éppen a verseny lehetőségét teremtette meg. Mert mint mondta, bármennyire is igaz, hogy július 1-e után kizárólag az NMF-el leszerződött szakvállalkozások foglalkozhatnak a közterületi mobilparkolással, az állam csak az egyik szereplője ennek a piacnak. Ezzel együtt a helyettes államtitkár jelezte: ha megszületetett, tiszteletben tartják majd az EB döntését, és ha ezt előírják, készek az NMF rendszerének módosítására. De hozzátette, szerinte az EME magatartásával csak az ügyfeleinek árt.

És ebben alighanem igaza is van. Annyiban legalábbis, hogy az EME regisztrált ügyfelei július 1-től nem fizethetik a parkolást megszokott szolgáltatójukon keresztül. A Brüsszelben panaszkodó cég ugyanis nem csatlakozott az NMF-hez, vagyis egy időre biztosan bezárhat mobiltelefonos parkolás piacán. Méghozzá úgy, hogy az állami pénzszedő vállalat moshatja a kezeit. A mobilparkolási szolgáltatók csatlakozási tárgyalások lezárását éppen az EME Zrt.-re tekintettel halasztották május 15-ről június 10-re. Mindez azonban nem volt elég, a cég máig nem tett eleget a csatlakozási feltételeknek. A jó hír annyi, hogy ezt bármikor megteheti. Legfeljebb saját brüsszeli eljárása alól rántja ki a talajt.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.