Százmilliós profit lett az eredménye az MNB-s alapítványi pénzeknek
Gyorsan meglett az eredménye annak, hogy a Matolcsy György vezette jegybank és annak alapítványai sok tízmillió forinttal kibélelték a Matolcsy-körhöz sorolt Száraz István cégét, a Frank Digital Kft.-t. A fő profilja szerint reklámügynöki tevékenységgel foglalkozó, 2014 tavaszán alapított vállalkozás igazán impozáns számokat tud felmutatni tavalyról.
A beszámolót jócskán a május végi határidő után (július 7-én) közzétevő Frank Digital nettó árbevételét megtizenháromszorozta (!), 500 millió forint fölé hízott a forgalma.
Javarészt ennek köszönhetően a működésének első, tört évében összehozott 4,7 millió forintos veszteség pedig tavaly csaknem 112 millió forintos adózott profitba csapott át. Száraz István egy másik cégén – a DryCom Informatikai Tanácsadó Kft.-n – keresztül tulajdonosa a Frank Digitalnak, a nyereségből 20 millió forintot pedig fel is vett a tulajdonos.
A Frank Digital a jegybanki alapítványoktól összességében 70 millió forint értékű megbízásban részesült. Például a tűzvédelmi műszaki szakvéleményért, az épület-előhasznosítási stratégiai tervért és megvalósíthatósági tanulmányért, egy doktori iskola kommunikációs stratégiája kialakításáért, valamint egy kommunikációs piaci versenytárselemző tanulmányért, egy doktori iskola kreatív koncepciója, arculata és kommunikációs eszközei megtervezéséért, célcsoportkutatásért és annak elemzéséért. Maga a jegybank is ellátta azonban munkával a Száraz-féle céget: csaknem 24 millió forintot szakít a vállalkozás a jegybanki internetes-intranetes portálrendszer kialakításáért és bevezetéséért.
Úgy fest, a közeljövőért sem kell nagyon aggódnia a Frank Digitalnak. A Terror Házát is üzemeltető, Schmidt Mária-féle alapítvány ezt a céget választotta ki ugyanis csaknem 230 millió forintért „az Y és Z generációs szemlélet formálása az ’56-os emlékévvel összefüggésben” nevet viselő tenderén. Alvállalkozóként dolgoznak egy olyan konzorciumnak, amely 360 millió forintot kap „olimpiai eseményekhez kapcsolódó médiakampány tervezése, szervezése és lebonyolítása, ennek körében jubileumi rendezvények és médiakampány megszervezése, valamint lebonyolítása” címszóval. A Budapesti Városarculati Nonprofit Kft.-től 7,6 millió forintot kapnak weboldal készítésére és üzemeltetésére.
A Frank Digitalt amúgy 90 millió forinttal hitelezi jegybanki növekedésihitel-programos forrásból az az NHB Növekedési Hitel Bank, amely Matolcsy György unokatestvérének, Szemerey Tamásnak az érdekeltsége.
Sokáig úgy tartották, Szemerey áll a VS.hu mögött, aztán nemrégen Száraz István, a VS.hu-t kiadó egyik másik cég ügyvezetője már azt közölte a 444.hu-val, hogy valójában övé a New Wave Production Kft. Mindenesetre ez utóbbi vállalattal is bőven kötöttek szerződéseket a jegybanki alapítványok úgy 500 millió forint értékben – bár ennek ellenére tavaly 330 milliós veszteséget hozott össze a cég. Egy hasonló nevű Száraz-cég, a New Wave Média Kft. pedig az Origo tulajdonosa.
Nem panaszkodhat a DryCom Informatikai Tanácsadó Kft. sem. Ennek a cégnek Száraz István a kizárólagos tulajdonosa. A vállalkozás tavaly kicsivel több mint 40 milliós adózott profitot produkált, ebből 20 milliót Száraz fel is vesz osztalékként.