Mit tervez Orbán az egykulcsos adóval?

Orbán Viktor kitart az egykulcsos adó mellett, de valamit kezdeni akar a gazdagok pénzével: fejlesztési alapokba tenné át az adójukat, ott 8-10 évig fialtatná a befizetéseket. Mit jelent ez, burkolt második adókulcsot? Megvizsgáltuk a lehetőségeket.

Mindössze néhány mondatot szánt az egykulcsos adózásra Orbán Viktor a Demján Sándor nagyvállalkozó vezette munkaadói szervezet, a VOSZ mai rendezvényén, de az elhangzottak alapján akár további elvonásokra is felkészülhetnek a tehetősebbek.

Beszámolók szerint a kormányfő nem javasolja, hogy visszalépjenek az arányos egykulcsos adórendszertől. Arról azonban érdemes szerinte elgondolkodni, hogy „miként lehet a magas jövedelmű rétegeknél kitalálni egy olyan szabályt, ami nem az államkasszába, hanem befektetési alapba vonná a pénzüket, akár úgy, hogy választhatnak két-három alap közül, és így tulajdonrészt szerezve majd 8-10 év múlva eldőlne, hogy kiveszik-e a pénzüket vagy tulajdonrészt akarnak szerezni egy sikeres állami fejlesztési alapban".

Annak nem sok értelme volna, hogy a „magas jövedelmű rétegek" által a 16 százalékos kulcs szerint fizetett adót elirányítsák a költségvetésből. A büdzsé így is feszített, minden forrásra szüksége van, ezek a százmilliárdok nem nélkülözhetőek a mindennapi kiadásokhoz.

Ugyanakkor a kormányfő kijelentette, hogy nincs tervben az egykulcsos adórendszer visszaépítése. Vagyis látszólag kivitelezhetetlen a terv: a meglévő források átcsoportosítása tönkretenné a büdzsét, új források bevonása az egykulcsos adón keresztül a lakosságtól pedig politikailag lenne nagyon kényes. A kormányfő által elmondottak tehát nem hozhatók összhangba.

Egyedüli megoldásként egy olyan, szolidaritási vagy „ország-újjáépítési" közteher bevezetése kínálkozik, amelyikről önálló törvényben dönt a parlament, az tehát elkülönülne az szja-rendszertől. Papíron legalábbis, mert egy ilyen adó kommunikálását valószínűleg kevesen tudnák sikeresen megoldani ebben az országban. A lényeg, hogy a 16 százalékos adón felül, vagy inkább kívül egy másfajta közteher is ráépülne a tehetősebbek jövedelmére. Az ebből származó bevételt az is megkülönböztethetné az szja-tól, hogy célzottan használná fel az állam: a fejlesztési alapok befektetéseire. A célzott felhasználás alapvetően nem jellemzője az adóknak, szemben a járulékokkal, de azért van ilyenre példa: a chipsadó népegészségügyi célokra megy, mint ahogy a jövedéki adó emelését is az egészségügy forrásigényére alapozta a kormány.

Ez viszont azt is jelenti, hogy a költségvetést nem, vagy csak körmönfont jogi szabályozással lehetne visszafinanszírozni. Egyrészt a bevétel felhasználása kötött, másrészt a kormányfő által megjelölt 8-10 év múlva fel kell mutatni valamit az adóalanyok számára. De ez sem lehetetlen, ha a változások előtt álló nyugdíjrendszer mintájára épül fel a modell: a járulékokat még az egyéni számlás rendszerben is felosztó-kirovó alapon használják majd fel, vagyis az adott év befizetéseit költik az adott év nyugdíjaira. Közben a nyugdíjszámlán nyilvántartják a járulékfizető követelését az állammal szemben.

Vagyis elvileg folyó költségvetési kiadásokra is átcsatornázható lenne a fejlesztési alapokhoz kerülő adó, ami nagyobb mozgásteret tenne lehetővé a kormány számára. Csakhogy ekkor nem lenne miből értéket felhalmozni, vagyis az időszak végén – ha folyamatos a beáramló pénzek visszafolyatása a költségvetésbe – elég karcsú portfóliót tudna csak felkínálni az alap a befizetők részére.

Ha viszont nem lesz ilyen kapcsolat az alapok és a büdzsé között, akkor is nyerhet az állam, mert nem kell saját, már ma is rendelkezésre álló tartalékaiból a jövendőbeli alapok céljaira (tulajdonrészszerzésekre, beruházásokra, fejlesztésekre) költenie. Az már egy következő történet, és bizonyára további vitákat gerjeszt majd, hogy hol húzzák meg az alapba fizetés jövedelemhatárát.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.