Milliós bírságot kapott a CIB
A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) ötmillió forint fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki a CIB Bank Zrt.-vel szemben, mivel az törvénysértő módon nem működött együtt a Pénzügyi Békéltető Testülettel (PBT) annak békéltetési eljárása során. A PSZÁF egyúttal megtiltotta a jogsértő magatartás folytatását is a bank számára.
Amint azt a törvény világosan kimondja: a pénzügyi szolgáltatónak kötelessége a PBT-vel együttműködnie, ugyanakkor nem kötelező viszont alávetnie magát a PBT döntésének – emlékeztet közleményében a felügyelet. Ez az első alkalom, hogy a PSZÁF a PBT-vel való kötelező együttműködés elmulasztása miatt sújtott szankcióval egy pénzügyi szervezetet.
Az Országgyűlés biztosította a pénzügyi fogyasztóknak azt a jogot, hogy a PSZÁF Pénzügyi Békéltető Testületének eljárását kezdeményezzék vitás ügyük gyors és ingyenes rendezése érdekében. Ezt a törvény által biztosított fogyasztói jogot egyik pénzügyi szolgáltató – így a CIB sem – csorbíthatja döntésével. A fogyasztói jogok csorbítását, semmibe vételét jelentő magatartás esetén pedig az azt megvalósító számíthat a PSZÁF szigorú szankciójára.
A PBT eljáró tanácsa egy banki ügyfél beadványa nyomán 2011. júliusban tűzött ki meghallgatást a pénzügyi szervezet és az ügyfél számára. Ennek kapcsán felszólította a CIB-et arra, hogy a jogszabálynak megfelelően 8 napon belül írásban nyilatkozzon a fogyasztó igényének jogosságáról, az ügy körülményeiről, a fogyasztói panasz elbírálásának sikertelenségéről, az esetleges egyezségi ajánlatról, továbbá arról, hogy aláveti-e magát a PBT kötelezésének, illetve biztosítsa részvételét a meghallgatáson.
A CIB válaszlevelében közölte, hogy nem nyilatkozik a fogyasztó igényének jogosságáról, az ügy körülményeiről, a fogyasztói panasz elbírálásának sikertelenségéről, nem tesz egyezségi ajánlatot, nem vesz részt a 2011. augusztus 23-ra kitűzött meghallgatáson, és nem veti magát alá a PBT határozatának. A pénzügyi szervezet – ellenkező tartalmú írásbeli nyilatkozatához képest – a meghallgatáson megjelent és különböző iratokat nyújtott be.
A törvény azonban azért biztosít 8 napot a válaszirat megküldésére, hogy gyors eljárást tegyen lehetővé a fogyasztó érdekében. Így készülhet fel mind a fogyasztó, mind a PBT eljáró tanácsa a meghallgatásra, melyen a PBT döntést hoz. A CIB Bank magatartásával súlyosan akadályozta az eljáró tanácsot a döntéshozatalban, valamint a fogyasztót jogainak érvényesítésében.