belépés belépés | segítség segítség | alkalmazások alkalmazások | RSS RSS | előfizetés előfizetés | akciók akciók Nol.hu | NolBlog | NolTV | Hírmátrix | NolRandi
 
Népszabadság.hu | NolBlog | NolTV 2012. május
26. szombat

Miért nem hallgathatták ki a horvátok a Mol vezérét?

Mi lehet az a nemzetbiztonsági ok, amiért a magyar ügyészség nem engedte meg a horvátoknak, hogy kihallgassák a Mol elnökét, akit a magyar nyomozás tisztázott a megfogalmazott gyanúval szemben?

Baka F. Zoltán – Fekete Gy. Attila| NOL| 2012. január 31. |32 komment

nyomtat email plusz mínusz Küldés Facebook-ra Küldés Twitter-re Felvétel Google Bookmarks-ra

Cikk értékelésBe kell jelentkezni az értékeléshez!

KommentekBe kell jelentkezni a hozzászóláshoz!

Katalina | 2012. február 1. | 12:30:06

Zsolt el kellene gondolkodni...

benyok | 2012. február 1. | 03:31:39

A horvátok, köszönjék meg azt, hogy fegyverekkel segitettük öket, mikor nagyon nagy s.arban voltak!
A MOLT meg hagyják békében!

Béla222 | 2012. január 31. | 21:11:15

Egy bizonyos pozició fölött nem működik az igazságszolgáltatás!? Polt mester nem is engedi kihallgatni, mert ha lebukik, akkor hogy jönne a pénz a Fideszhez a Mol-tól?! Esetleg még ki is tálalna Hernádi mester. Tiszta maffia az egész, maffia módszerekkel!

krix | 2012. január 31. | 20:42:59

brezsnyev | 2012. január 31. | 19:47:11
"Akik itt követelik Hernádi kiadását, azok követeljék az ellenfelei kiadatását is.
Ilyen ügyeknél az győz, aki többet tesz a zsebbe is!"

Leonyid Iljics! Csak nincsenek ellenfelei Hernádinak?
Egyébként nem valami koménista vagy faszista ország kéri, hogy megnyúzhassa, hanem egy EU-hoz most csatlakozó állam, hogy kihallgassa. Még csak nem is gyanúsított. Persze, ha az lesz esetleg, akkor sem fogja kiadni Polt bácsi?

brezsnyev | 2012. január 31. | 19:47:11

Akik itt követelik Hernádi kiadását, azok követeljék az ellenfelei kiadatását is.
Ilyen ügyeknél az győz, aki többet tesz a zsebbe is!

gaia | 2012. január 31. | 19:40:00

Moderálási alapelvek- moderált komment -

Kdvs tt kmmntlk!
lmbtgnk kll lnn hhz, hgy bbn z gybn csk gy kcst s hrvtk ldlr lljtk. Mfl rszg z hl sjt rdknk rvnysts, cgnk trnyrs nm tmgtht mndn rn. Ltszk h z tt kmmntlk tbbsg btgs llk vglny...
Éb szrklk ML-nk s h mg tdnk vsztgtn brkt pr mll rvl, h kzbn gzdgdjnk ht nm bnm, st tmgtm.
Tln mgnzhtntk z mrk, frnc, ngl hzzlst.

akkorleone | 2012. január 31. | 19:28:34

Okoska Törp megjegyzésére, miszerint "Csak nekem jelent némi logikai bukfencet az, hogy a Horvátországban (állítólag) elkövetett bűncselekményről a magyar ügyészség, magyarországi vizsgálat alapján (már ha volt) állapítja meg, hogy nem történt meg?"
Ennél egyszerűbb dolog nincs a világon.
Főügyész (telefonon): Zsoltikám igaz ez a micsoda ott a horvátoknál?
Hernádi: Á, dehogy.
Főóügyész: Jó, akkor lezárjuk az ügyet.

hecketaper | 2012. január 31. | 19:23:40

Ki kell adni Hernádit,mint annakidején Szombathelyit,Zöldit,Grassyt,Feketehalmyt.

akkorleone | 2012. január 31. | 19:22:32

Aki ismeri a magyar viszonyokat, nyugodtan fogadhatott erre az eredményre.
Na, kinek jött be?

brezsnyev | 2012. január 31. | 18:20:11

A válasz nem meggyőző.
Sót...Aki kicsit is jártas a térség gazdaságpolitikájában, az jól tudja, hogy eredményt, (értsd: befektetést, üzletet hogyan lehet kötni).
Ez a térség (is) eléggé elhanyagolt terület volt korábban magyar részről, ahol bizonyos országok cégei (pl.: légitársaságai, bankjai) előszeretettel használták a fekete kasszát (az állam lesütött szeme láttára. A MOL lehetett az első, aki sikerrel alkalmazta az ő fegyverüket. Csípte is sokáig a szemüket, főleg úgy, hogy időközben Horvátország egyre közelebb sodródott az EU-hoz. Boszniában, ahol a MOL az INA-n keresztül van jelen a piacon, ugyanez a sztori már végigsöpört. Ennyi a történet...

ezredes35 | 2012. január 31. | 18:00:33

A válasz nem győz meg senkit. Mégis valami bűzlik "Dániában".
Legfőbb Ügyész úr! kifog kapni Viktortól,hogy Magyarország
helyett, Magyar Köztársaság-ot írt.

1hontalan | 2012. január 31. | 17:54:50

Horvát tenger kizárva!Burundi,Azerbajdzsán nagykövetre vár.6 hónap és a Horvátok EU-n belül.Hernádi már csak epizodista!Naiv aki azt hiszi ennyivel vége.A titok nyitja Libia!!!!

Jager László | 2012. január 31. | 17:54:25

Bocs
Nem, tudom.
Valószínűsége szignifikánsan nem kommunikálható!!
Isten engem úgy segéljen!!
J.L.

catoo | 2012. január 31. | 17:53:30

Ez a magyar Grippen-Ügy.

Nemzetbiztonság! Ja! Én se most jöttem le a falvédőről.

Max. Sajátbiztonság, ami a pénzeljátszók és politikusok zsebét és jogait védi az igazsággal szemben...


gope | 2012. január 31. | 17:53:20

A magyar szervek-kormány, ügyészség ugyanúgy védik Hernásit, mint az osztrákok a saját bankjaikat. Ez mindenhol állambiztonsági kérdés, de annak nem a szigorúan titkos formája. Csak a hozzávezető út az.

tapa | 2012. január 31. | 17:52:26

Amennyiben a horvátok következetesek -érdekes felvetés ez kolozsi részéről-, akkor nemzetközi elfogatási parancsot adnak ki Hernádi ellen.
Ha ez bekövetkezik -én szeretném, ha ez megtörténne, azaz a jog mindenkire egyformán vonatkozna-, akkor lesz igazán érdekes ez a korrupciós ügy.

kolozsi | 2012. január 31. | 17:33:36

Arra nem gondolnak, hogy esetleg majd belefut külföldön egy Europolos letartoztatási kérelembe?

Calva | 2012. január 31. | 17:20:26

Bocs. Ilyen.

Calva | 2012. január 31. | 17:19:24

Hammada Patrol W! Te már csak tudod. S mit szólsz az EU szerepéhez? Sanader Hypobankos dolgaitól kezdve, a HDZ vereségén át, a rakijagőzös Kukurikú győzelmével folytatva. Azért szép darab új konc! Erről beszélni ilyan bankverte, bankjárta időben nem tanácsos!

ibi90 | 2012. január 31. | 17:16:05

OkoskaTörp | 2012. január 31. | 16:33:30

Csak nekem jelent némi logikai bukfencet az, hogy a Horvátországban (állítólag) elkövetett bűncselekményről a magyar ügyészség, magyarországi vizsgálat alapján (már ha volt) állapítja meg, hogy nem történt meg?"

Kockázatot jelentene Orbánra nézve. És tudjuk, Orbán a Nemzet, tehát nemzetbiztonsági kockázat.

Hammada Patrol W | 2012. január 31. | 17:06:26

"Miért nem hallgathatták ki a horvátok a Mol vezérét?"

Azért, mert megmondta, hogy ha a magyar ügyészség nem védi meg, akkor köpni fog és másnap már Orbán kiadatását fogják kérni a horvátok. Ez pedig valóban nemzetbiztonsági kockázat...
Más kérdés, hogy most jól berágatták a horvátokat, akik szét fogják kürtölni a bizonyítékaikat és az egész civilizált világ tudni fogja, hogy Hernádi és Qrbán milyen sötét ügyekben is van benne.

Jager László | 2012. január 31. | 17:06:17

Nem tudom
Elévült,hamis a vád,nincs bizonyíték,baráti köröm,jogtalan,nem érdekel,nyomjuk le,rokonom,szeretem,ügyészeink résen vannak, bíráink is,gazdagodjunk a jelszó!!!!!
NEEEEM???????
J.L.

Aszúbánnyay | 2012. január 31. | 17:02:22

Moderálási alapelvek- komment törölve -

casio | 2012. január 31. | 16:59:44

OkoskaTörp | 2012. január 31. | 16:33:30

Nem, ez nem csak neked nem érthető. De itt már lassan semmin nem fogunk csodálkozni.

kulimasz | 2012. január 31. | 16:58:04

i'm robot | 2012. január 31. | 16:44:42
mért, a horvátok nem küldhetnek ide egy "kérdezőbiztost"?

kulimasz | 2012. január 31. | 16:57:17

ezek szerint el se hagyhatja az országot, sőt, itthon sem találkozhat senkivel gardedám nélkül, mert olyat kérdezhetnek tőle, amire a válasza nemzetbiztonsági kockázatot jelent? akkor a legegyszerűbb lecsukni vagy lelőni!

Borszívóügynök | 2012. január 31. | 16:56:01

Mert a Hernádit nem adjuk! Ő a miénk!

wizes4 | 2012. január 31. | 16:50:29

jehuka | 2012. január 31. | 16:40:44

Veres gyerekei nem úgy úszták meg.
A felvétel hamis volt.
Ne maszatolj!

i'm robot | 2012. január 31. | 16:44:42

..azért továbbra is kíváncsi leszek, hogy Hernádi mikor megy lubickolni a horvát tengerpartra...., hmhm......

wizes4 | 2012. január 31. | 16:39:58

Gripen II ügy.

OkoskaTörp | 2012. január 31. | 16:33:30

Csak nekem jelent némi logikai bukfencet az, hogy a Horvátországban (állítólag) elkövetett bűncselekményről a magyar ügyészség, magyarországi vizsgálat alapján (már ha volt) állapítja meg, hogy nem történt meg?

HIRDETÉS


Hernádi Zsolt a MOL terjeszkedését bemutató térképpel
Népszabadság - Reviczky Zsolt
A Legfőbb Ügyészség szerint a Magyar Köztársaság biztonságát veszélyeztette volna, ha a magyar ügyészség a Mol-INA ügyben teljesíti a horvát ügyészség jogsegélykérelmét, amelyben a Mol Nyrt. elnökének– Hernádi Zsoltnak – a gyanúsítottként történő kihallgatását kezdeményezték. Erről abban a hétfőn megjelent közleményben tesznek említést, amely a MoL-INA ügyben folytatott nyomozás megszüntetéséről szólt.

Azt nem tisztázza a közlemény, miért veszélyeztette volna az ország biztonságát a horvát kérés teljesítése, milyen nemzetbiztonsági kockázatot jelentene Hernádi Zsolt esetleges horvát kihallgatása. Az eljárásból mindenesetre arra lehet következtetni, hogy a legnagyobb, ráadásul az energiaiparban kulcsfontosságú szerepet játszó magyarországi cég vezetője olyan információk birtokában van, amelyek a Legfőbb Ügyészség szerint nem kerülhetnek "illetéktelen", külföldi kezekbe – például egy kihallgatás során.

Ami az ügy jogi hátterét illeti: a jogszabályok lehetőséget adnak arra, hogy a hatóságok különböző okokból megtagadják a szabályos jogsegélykérelem teljesítését. Ezzel a lehetőséggel élve döntött úgy a legfőbb ügyészség, hogy közli a Mol első emberének gyanúsítotti kihallgatását kezdeményező horvát ügyészséggel, hogy kérését nem áll módjában teljesíteni.

Ez azonban nem jelentheti azt, hogy a megkeresett ország ad acta teheti az ügyet. A horvát jogsegélykérelem felvetette bizonyos bűncselekmények – jelesül a korrupció – gyanúját, ezért azt feljelentésként értékelve a legfőbb ügyész elrendelte a nyomozást. Ez végül azzal a megállapítással zárult, hogy az ügyben a Mol nem érintett, így annak vezetője (vagy más tisztségviselője) sem követhette el a horvát megkeresésben vázolt bűncselekményt.

Ez sem ad kielégítő magyarázatot azonban arra, hogy miért kellett megakadályozni Hernádi horvát kihallgatását. Ügyészségi forrásaink szerint nem létezik olyan lista, amelyben a kormány vagy a parlament, illetve ezek alatt működő hatóságok nyilvántartanák azokat a cégeket, amelyeknek a vezetőit, vezető tisztségviselőit mindenképpen meg kell óvni attól, hogy külföldi hatóságok bűnügyben bármilyen minőségben, de főleg gyanúsítottként kihallgassák. Vagyis nem kezelik külön csoportban a nemzetgazdasági és nemzetbiztonsági szempontból jelentős társaságokat, amelyek adott esetben fokozott védelemben részesülnek az államtól, például ilyen jogi esetekben, mint a Mol-INA ügy. A Legfőbb Ügyészség esetenként, a konkrét megkeresés tartalma és annak összes körülményeinek mérlegelése után dönt, hogy egy adott jogsegélykérelmet teljesít-e, illetve, ha igen, azt milyen módon teszi.

Lehetőség van például arra is, hogy a külföldi hatóság képviselői Magyarországon hallgassák ki a gyanúsítottat, illetve, hogy a illetőt a külföldről kapott kérdések alapján a magyar hatóság képviselői kérdezzék ki. Ugyancsak megfelel a nemzetközi jogi előírásoknak a Mol ügyében alkalmazott megoldás, amikor is a magyar hatóság saját hatáskörében tisztázta, hogy történt-e bűncselekmény.

Arra, hogy miért ez utóbbi megoldást választotta az ügyészség, kézenfekvő válasznak tűnik, hogy ne kerüljenek ki a magyar energiabiztonságot, illetve a Mol üzleti érdekeit veszélyeztető információk más államokhoz. Ez a teória arra épül, hogy az INA-botránytól független okok miatt dönthetett úgy a Legfőbb Ügyészség, hogy nem ad lehetőséget a horvátoknak Hernádi Zsolt kihallgatására. De találhatunk szorosabb szálat is a horvátokhoz: tavaly nyár elején, a horvát választási kampány idején a magyar kormánynak nem állt érdekében egy ilyen kínos ügyben kompromittálni a Molt és rajta keresztül az országot.

Akkor még valószínűleg a magyar hatóságok sem voltak teljesen képben, hogy játszhatott-e, és ha igen, milyen szerepet Hernádi Zsolt a horvát gyanú szerinti Sanader-féle korrupcióban. Ma már – és erről tanúskodik a tegnapi közlemény is – jobban ismerik az ügyet.

Magyar hatósági forrásokból származó információink megerősítették, hogy egy, a Rusznyefthez kötődő orosz üzletember állhat a horvát hatóságok által feltárt gyanús pénzmozgás mögött. Múlt év végén egy horvát lap, a Jutarnji list cikkezett arról, hogy nem Hernádi Zsoltot, hanem az orosz cég tulajdonosát, Mihail Gucerijevet kell a háttérben keresni, az ő érdekeltségébe tartozik az a két ciprusi társaság, amelyeken keresztül folyt a horvátok által gyanított vesztegetés. Gucerijevről akkor azt írták, hogy részletes vallomást tett a budapesti ügyészeknek.

A főügyészség tegnapi közleménye erről úgy fogalmazott: a nyomozása során arra jutott, hogy az ügyben szereplő, az állítólagos vesztegetési pénzt átadó, két ciprusi bejegyzésű cég sem közvetlenül, sem pedig közvetve nem tartozik a MOL érdekeltségébe. Ezzel szemben mindkét cég egy orosz nagybefektető tényleges érdekeltségébe tartozik. A Mol a két ciprusi cég közül a Ceroma Holdings Ltd.-vel nem állt üzleti kapcsolatban, míg a Hangarn Oil Products Trading Ltd.-től évek óta vásárol gázolajat. (A Mol és a Rusznyeft közös cége, a Zapadno-Malobalikszkoje birtokolja egyébként egy nyugat-szibériai régióban az ottani olaj kitermeléséhez szükséges engedélyeket.)

HIRDETÉS

A nyomozás adatai szerint az említett ciprusi cégek 2009. júniusában valóban tanácsadói szerződéseket kötöttek – összesen 10 millió euró értékben – egy horvát nagybefektető érdekeltségébe tartozó svájci gazdasági társasággal, a Xenoplast & Shipping AG-vel, azonban ezen szerződések az ügyészség szerint nem kötődnek sem a Molhoz, sem annak vezetőihez vagy képviselőihez. A tanúvallomások szerint a szerződések és a pénzátutalások a „Drúzsba Adria” olajvezeték kétirányúvá tételét, illetve az olajvezetékhez kapcsolódó tárolókapacitás bővítését célzó (egyébként eredménytelen) lobbitevékenység kifejtését szolgálták a ciprusi cégekben tényleges üzleti érdekeltséggel bíró orosz nagybefektető érdekében.

 
nyomtat email plusz mínusz Küldés Facebook-ra Küldés Twitter-re Felvétel Google Bookmarks-ra    32 komment

HIRDETÉS

HIRDETÉS
.
. .
HIRDETÉS
. .
Galériák
     

Ez a címe

KÖVETKEZŐ » « ELŐZŐ
HIRDETÉS
. .
HIRDETÉS
. .
HÍRMÁTRIX . NOLTOP10
   olvasottak   
HIRDETÉS
. .
HIRDETÉS