galéria megtekintése

Mészáros Lőrinc kedvéért húszmilliárddal többe kerül a dél-balatoni vasút

A tervezettnél húszmilliárd forinttal többet költ a dél-balatoni vasút átépítésére az állam – tudta meg lapunk. A felcsúti vállalkozó érdekében kormányhatározat készült, így már nincs akadálya a beruházásnak.

Az borítékolható volt, hogy a siófoki szakaszt 2015-ben felújító Közgép nem kap újra lehetőséget a dél-balatoni vasút vonalán. A Szántód-Kőröshegy és Balatonszentgyörgy közötti, 52 kilométeres, uniós támogatásból finanszírozott beruházásra a Népszabadság értesülése szerint a Mészáros Lőrinc érdekeltségének számító R-Kord, a ­V-Híd és a Swietelsky hármasa adta a győztes ajánlatot. A konzorcium nettó 72,38 milliárd forintot kért munkájáért. Apró szépséghiba, hogy ez az összeg 19,4 milliárddal haladja meg az előzetesen becsült mérnökárat.

Tavaly még a Közgép épített zajfogót a Dél-Balatonnál. A folytatás már Mészáros Lőrincé
Tavaly még a Közgép épített zajfogót a Dél-Balatonnál. A folytatás már Mészáros Lőrincé
Máthé Zoltán / MTI

A költségek elszállása miatt érvényteleníthetnék is a versenyt, de ez nem tűnik valószínűnek: a beharangozott nagyberuházás – s annak győztese – fontos a kormánynak. Már intézkedtek is, hogy a projekt költségeinek megugrása ne okozhasson problémát. Egy napokban megjelent határozat szerint a beruházásra szánt uniós támogatás összegét 53 milliárd forintról 72,4 milliárdra emelték. Az üggyel kapcsolatos kérdéseinket sem a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM), sem a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) nem kommentálta.

 

Úgy tudjuk, a dél-balatoni fejlesztésre három konzorcium adott ajánlatot. A legkedvezőbb összességében a felcsúti polgármesterhez és szövetségeseihez köthető. Így most, hogy költséges munkálkodásuk fedezetét a kormány megteremtette, az R-Kord, V-Híd, Swietelsky trió akár napokon belül belevághat az építkezésbe. A Balaton partján nyaralóknak azonban jó hír, hogy a tervek szerint 2018 tavaszán záruló fejlesztés a nyári szezonokban állítólag nem zavarja majd a vonatforgalmat.

'Katasztrófához vezet a vazallusrendszer'

Feudális vazallusrendszer működik a mezőgazdaságban, a hatalom jóindulatán múlik, hogy mi történik egy-egy vidéki családdal – mondta Bicskén a Korona Pizzéria különtermében Ángyán József, aki az intézményesített földrablásról tartott rendezvényen foglalta össze a Fejér megyei földárverések tapasztalatait. Rab László tudósítása: >>>

 A beruházás ajánlati felhívása szerint a déli part teljes hosszában megújul a vasúti pálya. A jelenleg helyenként csak óránként hatvan kilométeres sebességgel haladó vonatok 2018 nyarától már százas tempóval vágtathatnak Szántód-Kőröshegy és Balatonszentgyörgy között a nyílt pályán. Mi több, Mészáros Lőrinc és szövetségesei Balatonszemes, illetve Balatonlelle felső állomás között egy új, második vágányt is építenek. A tóparti településeket összesen 15 kilométer hosszon zajárnyékoló fal védi majd, a gyalogos és közúti átjárók korszerűsítésével pedig biztonságosabbá válik a szintbeli átkelés.

A Mészáros Lőrinc cégének konzorciumát helyzetbe hozó kormányzati beavatkozás nem példa nélküli. Orbán Viktor már 2011-ben bőke­zűen bánt az Európai Unió pénzével. Elsőként a Budapest–Székesfehérvár-vasútvonal felújítására kiírt közbeszerzési eljárás eredeti költségterve bizonyult szűkösnek. A projekt 119,2 milliárd forintos keretét 15,6 milliárddal toldották meg.

Aztán a Szajolt Püspökladánnyal összekötő vasút következett. A nagyjából hetven kilométeres vonalszakasz uniós támogatását a kormány 137,4 milliárd forintról 161,7 milliárdra emelte. Erre az illetékes döntéshozók szerint azért volt szükség, mert a pályázók ajánlatai mind túllépték az eredeti költségkereteket. A változás legfeljebb annyi, hogy a tendereken régebben a Közgép Zrt. és partnerei győztek, most pedig a nagy vasúti beruházások elnyeréséhez kapacitását kiépítő Mészáros Lőrinc.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.