Nyelvi problémákkal küzdenek az ejtőernyősök a vasútnál. A politikai hátszéllel széket foglaló, vasutas körökben „MÁV-alkalmazott” néven illetett vezetők beszélhetnek akár két-három idegen nyelven is, gyakran éppen saját beosztottaik szavát nem értik. A kinevezéshez ugyanis nem jár szlengszótár.
Az újsütetű hivatalnokok többségének az még megy, hogy amikor a vasutas Szergejt emlegeti, nem a Pilisben máig harcoló szovjet katonáról, hanem egy dízelmozdonyról beszél. És a Csörgőről is tudják, hogy nem veszélyes kígyó. Sőt, az agitprop munka hajnalán állami luxusautó helyett még vasúton utazgató „szakpolitikusok” között akadhat, aki azt is tudja, hogy az ablakos vonat nem gördülő okmányiroda, hanem egyszerűen a személyvonat.
Feletteseikkel ellentétben ők azt is tudják, mi a kerékpár Kurucz Árpád / Népszabadság/archív |
Elgondolkodtató, hogy a XXI. századi MÁV legmagasabb vezetői székében ült már olyasvalaki, aki a beszerzési listákat lapozgatva lepte meg közvetlen munkatársait. Miután azt olvasta az előtte fekvő papíron, hogy vállalata több száz kerékpárt vásárol, arról kérdezte a téma megtárgyalására összehívott értekezleten jelenlévőket: „Minek nekünk ennyi bicikli?” A sarki zöldségesnek még megbocsátható, ha nem tudja, hogy a vasúti kocsik egy tengelyből és annak végeire szilárdan rögzített két kerékből álló kerékpáron futnak, ugyanezt a tájékozatlanságot egy vezető beosztású vasutas már nem engedheti meg.