Megy a vonat, megy a vonat Esztergomba
Hamarosan vége a buszozásnak a főváros és Pilisvörösvár között. Az aktuális ígéretek szerint augusztus 20-tól a teljes esztergomi vonalon vonatok szállítják az utasokat. Az időpontot a fejlesztési tárcánál véglegesítették, és megmagyarázták azt is, miért késett legalább másfél évet a beruházás.
Lezárta a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. és a MÁV vitáját Tasó László, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) közlekedéspolitikáért felelős államtitkára. A tárca kommunikációs főosztálya lapunkat arról tájékoztatta: „nem vezetői döntés kérdése, hogy mikor készül el egy több éve tartó beruházás”. Mégis, miután lapunk felvetette: a szakpolitikus dönthetné el, mikor is induljon meg a vasúti személyszállítás Aquincum és Pilisvörösvár között, a tárca látszólag magára vette a „hozzá nem tartozó” feladatot. Eldőlt, hogy az állami beruházó javaslata szerint augusztus 20-tól járnak a vonatok a Budai-hegységben. Az augusztus 28-i üzemkezdést szorgalmazó nemzeti vasút pedig lemondhat a beharangozott vágányzárról.
|
Visszavárják a jelenleg máshol teljesítő Desiro motorvonatokat Reviczky Zsolt / Népszabadság |
Az NFM lapunk kérdésére küldött válasza szerint az Aquincum és Pilisvörösvár közti 14 kilométeres vonalszakasz 25,4 milliárd forintos beruházásának megvalósítását „több tényező is hátráltatta”. Ezek sorában első helyen a vártnál lassabban lezárult kisajátítási eljárásokat említették. Azt írták, az állam nevében eljáró beruházónak „a jogszabályok alapján legfeljebb 60 nap” áll rendelkezésére. Ehhez képest az esztergomi vasút főváros határa utáni első kilométereinél ennél lényegesen több időre volt szükség: „a különböző hatósági, bírósági eljárások miatt átlagosan 200-400 napig is elhúzódott egy-egy terület megszerzése”.
Az NFM közléséből az is kiderül, az államtitkár éppen úgy nem tud közvetlenül beavatkozni az esztergomi vasútéhoz hasonló beruházásokba, mint ahogy „az időjárási körülményeket sem tudja befolyásolni”. Holott minden másképp alakulhatott volna, ha Tasó el tudja állítani az esőt. Mert hát a szaktárca szerint 2013 nyarán a rekordméretű árvíz, tavaly a nagy mennyiségű csapadék akadályozta a vasútépítőket. Ami a kisajátítási eljárások késésével együtt hozzájárult, hogy a vonalszakaszon dolgozó vállalkozások az eredeti szerződésben szereplő 2013. november 30. helyett csak tavaly decemberben fejezték be a vasúti pálya építését.
A tervezettnél lassabban haladó építkezéssel magyarázzák az NFM-ben, hogy az esztergomi vasútvonal biztosítóberendezéseit telepítő Siemens is késve vehette át a munkaterületet, és késéssel kezdhette meg a munkálatokat. A vonatok közlekedését felügyelő berendezések, a vasúti átjárókban működő sorompók, valamint a sínpálya mellett futó kábelek szerelését vállaló cég csak idén tavasszal láthatott hozzá feladatai elvégzéséhez. Arra viszont továbbra sincs válasz, hogy a módosított szerződések szerint április végén záruló biztosítékberendezés-építés miért csúszott meg. Lapunk mindenesetre úgy tudja, késést okozott, hogy a beépített kábelek egy részét a kivitelező kénytelen volt visszabontani. A földfelszín alá telepített kábelalépítmény csövei ugyanis a kelleténél kisebb keresztmetszetűek voltak, így ezekbe a különféle vezetékeket nem sikerült behúzni.
Az NFM közölte azt is: a biztosítóberendezések és a peronok utastájékoztató berendezéseinek telepítése még folyamatban van. A teljes kiépítést követően kezdődhet meg a rendszer élesztése és tesztelése. Ezek sikeres befejezése és a biztonságos működés igazolása után pedig indulhat a vasúti próbaüzem, amely alatt már normál menetrendben közlekedhetnek a vonatok. A kérdés már csak az, augusztus utolsó hetére a MÁV-Start honnan csoportosítja át az esztergomi vonal kiszolgálására alkalmas dízelmotorvonatait.
Mert a teljesen átépített vaspályára szánt 12 villamos motorvonatot mindaddig nem küldhetik szolgálatba, míg a Budapest és Esztergom között tervbe vett, de még el sem kezdődött villamosítási munkák le nem zajlanak. Addig maradnak a korábban is itt szolgáló Desiro szerelvények, amelyekkel a nemzeti vasút eddig más vonalain igyekezett emelni szolgáltatásai színvonalát. Így ezeket bárhonnan vezénylik is át a Budai-hegységbe, a legkorszerűbb magyar dízelvonatok máshol hiányoznak majd az utazóknak.