Megússzák a százezres pluszköltséget a vidéki taxisok
Az immár az egész országra érvényes, a taxis tevékenységet szabályozó kormányrendelet szakmai egyeztetésen átesett előterjesztését legkorábban február végén terjesztheti a kormány elé a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) – közölte a tárca pénteken. Az MTI jelentése szerint a jogszabálytervezet a taxis tevékenység folytatását országosan egységes feltételekhez köti majd.
Egyebek mellett rögzíti a tevékenység végzéséhez használható járművek műszaki követelményeit és életkorát, a járművezetőkre vonatkozó képzési és továbbképzési kötelezettséget, a diszpécserszolgálati tevékenység végzésének feltételeit és az infokommunikációs eszközön keresztül rendelhető személyszállítás szabályait is. Az utóbbi két pont azért is fontos, mert ismereteink szerint az utolsó egyeztetések egyikén a felek arról állapodtak meg, hogy a fuvarszervezés engedélyköteles tevékenység lesz.
|
Vidéki településeken a budapestinél jóval alacsonyabb tarifák és forgalom miatt a sofőrök nem tudják kigazdálkodni hétévente egy új autó árát Reviczky Zsolt / Népszabadság |
Ezzel pedig az Uber okostelefon-alkalmazás a szürkéből a fekete zónába kerülne Magyarországon is. Mint korábban beszámoltunk róla, tavaly novemberben értek véget a tárca által is említett szakmai egyeztetések a rendelettel kapcsolatban. A megbeszélések nem zajlottak zökkenőmentesen: a körvonalazódó szabályokban ugyanis olyan kritériumokat fogalmazott meg a minisztérium, amelynek egyik pontja kiverte a biztosítékot a taxisoknál. Az elképzelés szerint legfeljebb hétéves autóval járhattak volna a sofőrök.
Ennek következményeként a Magyarországon működő 10-12 ezer taxisból több ezren kénytelenek lettek volna felhagyni a munkájukkal, mert ezt az elvárást nem tudták volna teljesíteni. Sok vidéki településen ugyanis a budapestinél jóval alacsonyabb tarifák és forgalom miatt a sofőrök nem tudják kigazdálkodni hétévente egy új autó árát.
A felháborodás olyan nagy volt a taxisok részéről, hogy több vidéki településről és nagyvárosból is jelezték lapunknak, ha ez a változat kerül a kormány elé, akkor demonstrációt tartanak Budapesten. Miután a sofőrök által nagy haraggal és elutasítással fogadott hétéves korhatárról beszámoltunk, az NFM gyorsan lépett. Cikkünk megjelenésének napján délután már egy olyan új rendeletváltozatot küldött szét a tárca, amelyben a taxiként használt autókra a fővárosban is érvényben lévő tízéves felső korhatár szerepelt.
Lapunk mostani érdeklődésére az egyik szakmai szervezetnél jelezték, az általuk ismert legutolsó elképzelés is tartalmaz számos hiányosságot és szakmai hibát, de ez a változat már teljesíthetőnek tűnik. Ha valóban az az elképzelés kerül a kormány elé, amit novemberben tárgyaltak, akkor nem lesz taxisdemonstráció – mondta nyilatkozónk. Arra a napokban felmerült hírre, mely szerint az egész országban – a budapesti rendnek megfelelően – sárgák lennének a taxik, forrásunk nem tudott egyértelmű választ adni.
|
Nem mindenben követik Budapest példáját Reviczky Zsolt / Népszabadság |
Az ügyben tájékozódtak, de ilyen tervet nem ismernek, nem hallottak róla – jegyezte meg. Hozzátette: ha ez valóban így lesz, akkor ahhoz valószínűleg módosítani kell a szállítási törvényt is, a jogszabály ugyanis önkormányzati hatáskörbe rendeli ezt a kérdést. Márpedig ha mégis a teljes sárgítást tartalmazná az országos taxisrendelet, akkor a két szabályozó ellentmond egymásnak, ezt pedig fel kellene oldani – közölték lapunkkal. A sárgítás anyagilag sem mindegy, egy autó lefóliázása ugyanis százezres nagyságrendű költséget jelent.