Mégsem jön Budapestre Winterkorn
Mint ismert, a Volkswagen-konszern 11 millió autójában hamisította meg a károsanyag-kibocsátási adatokat, s ezt a cég elismerte. A volt vezérigazgató állítja, nem volt tudomása a csalássorozatról, amely a világ legnagyobb autógyártóját 2007-től lemondásáig irányító Winterkornt személyesen is sokkolta.
A Volkswagen maga is feljelentést tett az ügyben, kiderítendő, kit mekkora felelősség terhel a botrányban. Winterkorn szerepét is vizsgálni fogják tehát, s a volt vezetőnek most nyilvánvalóan kisebb dolga is fontosabb annál, hogy a szerdára a műegyetemen meghirdetett előadását megtartsa. A meghívást, az eseményt törölték – erősítették meg lapunknak az Audi Hungáriánál.
Pénteken a Európai Bizottság felkérte tagállamait, hogy mérjék fel a VW-botrány mélységét és lehetséges hatásait. Az unión kívüli Svájc aznap lépett, felfüggesztette a csalással érintett modellek árusítását, azt a 180 ezer vétlen autótulajdonost, akik a sufnituningolt VW-modellek volánja mögött ülnek, nem sújtják szankciókkal.
Svájc után immár Olaszországban sem árulhatják a csalásra alkalmas szoftverrel szerelt dízelautókat – erre azonban nem a hatóságok kötelezték a céget, hanem a VW-konszen olasz leányvállalalata, amely a márkakereskedőkhöz kiküldött utasításban rendelkezik a felfüggesztésről.
Amúgy csak a jelenlegi helyzetet konzerválták ezze, a VW-márkák szalonjaiban ugyanis lassan díszvendég lesz a vásárló. A lépéssel megelőlegezték a közlekedési minisztérium vizsgálatának eredmények, a tárca a következő lépését ezer VW és Audi modell emissziójának kiérékelése után hozta volna meg.
Az előzetes adatok szerint egymillió piszkos dízel futhat Itália útjain. Érdekesség, hogy VW nyerte meg a fegyveres testületek tenderét is négyezer jármű leszállítására, elképzelhető, hogy a fejlemények tükrében átértékelik a pályázat eredményét. A legnagyobb piacon, Németországban nem rendeltek el korlátozást a náluk futó 2,8 millió eladott dízelre, a kormány tényfeltáró bizottságot küldött Wolfsburgba a helyzet felmérésére.
Hasonlóképpen kivárnak a franciák, Segolene Royal környezetvédelmi miniszter az ügyet kirobbantó amerikai szakhivatal (EPA) adatait várja, mielőtt bármiben is döntene. A belgáknál a generálimportőr önként leállította a szégyenlistán szereplő modellek forgalmazását. A briteknél, svédeknél, spanyoloknál és hollandoknál nem láttak okot a beavatkozásra. Magyarországon a vizsgálat a Nemzeti Közlekedési Hatóság kebelén belül folyik.