galéria megtekintése

Meghökkentő mondatok az Uber-szerződésben

2 komment


Varga G. Gábor

Meglehetősen drága dolog lehet Uber-sofőrnek lenni. Már amennyiben minden büntetést és adót, amelyet szabálysértés miatt az Uberre rónak ki, a sofőr fizetheti ki. Az Uber cáfolja ezt, ám lapunk birtokába került egy a sofőr és a cég együttműködését szabályozó szerződés, amelynek szövege éppen ezt tartalmazza.

Mindenki, aki Uber-sofőrként alkalomszerűen vagy rendszeresen utasokat szállít, aláír egy szerződést a Raiser Operations B. V. nevű holland céggel. E szerződés magyarra fordított szövege került lapunk birtokába.

„Ön kártalanítja, megvédi és mentesíti a felelősség alól a vállalatot és leányvállalatait, valamint azok tisztségviselőit, igazgatóit és alkalmazottait, bármely és minden felelősség, kár, kiadás, pénzbírság és adó tekintetében, amely" az ön szabálysértése, vagy külső fél által benyújtott követelés, amely az ön által elvégzett szállítási szolgáltatásokkal kapcsolatos.

A meglehetősen bonyolult mondat már így is leegyszerűsített és az említett szerződés két pontjában is szerepel. Miután megpróbáltuk értelmezni, arra jutottunk, hogy a szóban forgó pontok mentesítik az Ubert a felelősség alól minden olyan esetben, amikor a céget megbüntetik a hatóságok, vagy egy harmadik fél kártérítési igényt nyújt be ellene. Ennek lehetősége korántsem csekély, annál is inkább, hiszen az Uber hazai képviselője több alkalommal is szorgalmazta a személyszállítás szabályozásának megváltoztatását, amiből az is következik, hogy akik ma az Uber rendszerében pénzt keresnek, kisebb vagy nagyobb mértékben, de megsértik a magyar szabályokat. Így felmerülhet az Uber felelőssége. A Népszabadság kérdésére korábban egyébként az Uber magyarországi vezetője sem állította, hogy megfelelnek a hazai előírásoknak.

 

Jól értjük-e, hogy bármely hatósági bírságot, amelyet adott esetben az Uberre terhelnek, továbbhárítják az autós partnerre? – kérdeztük a cégtől, amely azt állítja, a válasz: nem. Az Uber és autós partnere két egymástól független jogi személy, ha a partnernek vitája támad a hatóságokkal, mindenben támogatják őt, miközben konstruktív párbeszédet folytatnak a hatóságokkal is.

A közösségi fuvarozást végző cég pénzt szed, de mentesíti magát a felelősség alól
A közösségi fuvarozást végző cég pénzt szed, de mentesíti magát a felelősség alól
Szigetváry Zsolt / MTI

A szerződésnek több más érdekes pontja is van. Például hogy az alkalmazás által számított viteldíj csupán ajánlott – ennél magasabb díjat senki nem számíthat fel, alacsonyabbat viszont igen. Megkérdeztük a céget, hogy jól ért­jük-e a szerződés erre vonatkozó pontját. Megerősítették: a sofőr változtathat a díjon. A szerződés szintén érdekes pontja, hogy az Uber „nem szerepel félként", amikor a sofőr elszállít valakit A-ból B-be. Erről a cég holland központja lapunknak azt írta, hogy ők csak felületet biztosítanak ahhoz, hogy az utas és a sofőr egymásra találjon. Annak részleteibe, hogy ez a magyar jogban miként lehetséges, miután az utas kártyájáról a holland cég vonja le a pénzt és ők utalják tovább a sofőrnek, nem avattak be bennünket. Azt viszont leírták, hogy a sofőröktől a viteldíj 20-25 százalékát vonják le ennek fejében.

Bonyolultabb kérdés a biztosításoké. A szerződés ugyanis előírja, hogy az autós partnernek szüksége van olyan felelősségbiztosításra, ami megfelelő fedezetet nyújt, az utasnak okozott kár vagy sérülés esetén is. Ugyanez a pont azonban azt is előírja, hogy a cég nem befolyásolhatja, milyen szerződéses konstrukciót választ a sofőr. Sőt a szerződésben az is szerepel, hogy ha a sofőrnek bármilyen aggálya van a biztosítási konstrukcióval kapcsolatban, az ő dolga rendezni ezt a kérdést, az Ubernek nincs kötelezettsége e téren. Ennek kapcsán megkérdeztük a céget, hogy ha a sofőrtől saját biztosítást várnak el, miért kommunikálja a cég a sajtóban mégis, hogy mekkora felelősségbiztosítása van az Ubernek? Ha ez a biztosítás létezik, hol találunk rá utalást a szerződésben? Az Uber válaszában meglepő módon azt hangsúlyozta, hogy az utasaikra a saját globális biztosításuk érvényes, s pont ezért nem szerepel a szerződésben. Annyit közöltek, hogy a sofőröknek a hivatásosokra érvényes fedezetet írják elő csatlakozáskor, és ellenőrzik a járművezető előéletét is.

Belépnek a céges fuvarok piacára

A céges utazások piacára is betör az Uber, megjelent az Üzleti Profil, ami lehetővé teszi, hogy az utas elkülönítse vállalati fuvarjait a privát utaktól és akár céges kártyát is használjon. Az elszámolás megkönnyítésére heti vagy havi összesítőket lehet igényelni, az úthoz költséghelyet is lehet adni, így könnyebb a számlák könyvelése.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.