galéria megtekintése

A hiszékeny autósokon Jézuska segíthet, maradnak a dugók

Csalódást okoztak a „hiszékeny” autósoknak az útépítők. Az állami sztrádák fővárosi bevezető szakaszain zajló elválasztósáv-építéseket kísérő, forgalmat zavaró terelések sehol nem szűntek meg határidőre. Lapunk úgy tudja, a véghatáridőt egyedül az M5-ös autópályán tartják, a késési rekordot pedig az M7-en hozták össze.

November 24. – erre a napra ígérte a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM), hogy az M3-as, az M5-ös és az M7-es autópályák Budapestre bevezető, együttesen 35,4 kilométerén befejeződnek az építkezések. És miközben a munkálatok hivatalos ütemezésében akadtak korábbi projektzáró dátumok is, az összesen nyolcmilliárd forint uniós pénzért dolgozó útépítők nagyjából három hónapot kaptak vállalt feladataikra.

Így a többi között arra, hogy a becsapódó kamionokat is megállító, beton terelőelemekből álló falra cseréljék a "hatályos előírások szerinti visszatartási feltételeket" állítólag nem teljesítő, a személygépkocsik megfékezésére sem alkalmas szalagkorlátokat. A szaktárca által megjelölt időpontig még egy hetük van a kivitelezőknek, ám egy ideje már egyértelmű: akár az idő volt kevés, akár a vállalás volt túl grandiózus, a munkálatok befejezése egyetlen kivétellel mindenütt megcsúszott.

Az aktuális menetrend szerint, a Magyar Közút (MK) Nonprofit Zrt. november 24-én kizárólag az M5-ös autópálya augusztusban munkába vett 4,4 kilométerének pályáját adhatja vissza a forgalomnak. Az ígéretek szerint legalábbis az 1,1 milliárdért dolgozó Colas Hungária Zrt. a jövő hétre végez feladataival. Azaz, a régi elválasztósáv növényzetének kiirtása, tuskóinak kiszedése, a vízelvezető csatornák, süllyesztett szegélyek kialakítása, az indokolt betonozás és aszfaltozás után befejeződik terelőfal építése is.

 

Így a következő napokban lezajló műszaki átadás-átvétellel párhuzamosan sor kerülhet a közlekedőket szűkített sávokba kényszerítő terelések elbontására. Ami akkor is nagy dolog, ha az NFM korábbi közlése szerint az M5-ön dolgozó mélyépítőknek, a betonelem rakosgatással már október 13-án, a terelések felszámolásával november 6-án végezniük kellett volna.

Az M7-es autópályán még egy ideig maradnak a munkagépek és a dugók is
Veres Viktor / Népszabadság

Az M3-as autópályán közlekedőknek az idén még két hétig kell küzdeniük a sávelhúzásokkal, terelésekkel, sebességkorlátozásokkal. Az MK Zrt. legalábbis azt tervezi, hogy a fővárosba kelet felől bevezető sztráda két szakaszán, a 10+120-as és a 13+450-es, illetve a 27+500-as és a 35+200-as kilométerszelvények között, november 30-án lezárja az átadás-átvétel folyamatát.

Így az autósok december elején már teljes szélességében használhatják majd az autópálya immár betonfalakkal elválasztott két forgalmi irányát. Apró szépséghiba, hogy a szakminisztérium korábbi tájékoztatása szerint az M3-as elválasztósávjának átépítését elvállaló Dunaszfalt Kft. és Ferrobeton Zrt. kettősének valójában már november 9-én helyére kellett volna emelnie az utolsó betonelemet, míg a forgalomkorlátozásokat november 11-én illett volna elbontania.

A megjelölt határidőt annak ellenére nem sikerült tartani, hogy a két cég együttesen 5,4 milliárd forintos szerződését menet közben átírták. Annyiban legalábbis, hogy a gyorsforgalmi út most átépített együttesen 11 kilométeres két szakasza közti 14 kilométerén tervezett falépítést 2016-ra halasztották. Ami egyszerre könnyítette meg kivitelezők és autósok dolgát, ám azzal jár, hogy jövő tavasszal a 13+450-es és a 27+500-as kilométerszelvények között a Dunaszfalt Kft. és Ferrobeton Zrt. ismét belevág az építkezésbe. Vagyis az erre közlekedőknek meg kell barátkozniuk a gondolattal: az M3-on előreláthatólag márciusban ismét megjelennek a terelések, sebességkorlátozások.

Az M7-es autópálya Érd és Budaörs közti szakaszát használó autósok az aktuális fogadkozások szerint valamikor a Télapó és a Jézuska érkezése között ünnepelhetik a szalagkorlátokat leváltó betonfal elkészültét. Lapunk úgy tudja: a pontos dátum még nincs meg, de az MK Zrt. december közepén szeretné lezárni a balatoni sztráda hat kilométerén zajló munkálatok műszaki átadás-átvételét, és vele a munkaterületeket a forgalomtól elzáró terelések felszámolását. Mindez apró könnyebbséget jelent majd az Őrmezői csomópont DBR Metró Projektigazgatóság beruházásaként zajló átépítése, valamint a Budaörsi úton zajló közműépítés és aszfaltozás nyomán naponta dugókban araszoló közlekedők számára.

Rossz szájízt mégis inkább az okozhat, hogy a forgalmat szűkített sávokba kényszerítő, Törökbálintnál a sztrádára felhajtani próbálókat veszélyes helyzetbe hozó elválasztósáv építésnek, papírforma szerint már régen készen kellene lennie. Az augusztusban gyorsan kialakított terelések által közrefogott munkaterületen hetekig legfeljebb jelzésértékkel mutatkozó, 1,47 milliárd forintért dolgozó EuroAszfalt Kft.-nek az NFM korábbi közlése szerint november 6-án kellett volna helyére daruznia a forgalmi irányokat elválasztó betonfal utolsó elemeit. Ami után a forgalomkorlátozások már november 9-re eltűnhettek volna.

Az építkezés még most is folyik, de bármekkora is a késés, gond nem lehet. Sőt ellenkezőleg, az állami autópályák fővárosi bevezető szakaszainak "biztonságosabbá" tétele, na meg az Európai Unió újabb forint milliárdjainak elköltése, idővel éppen úgy a "jobban teljesítő" kormányzati szakpolitika bizonyítékává válik majd, mint az esztergomi vasút másfél év csúszással lezárult átépítése. Emiatt panaszkodni pedig úgyis csak azok a "hiszékenyek" fognak majd, akik még mindig komolyan veszik a hivatalos közléseket, bejelentéseket.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.