Csak eljárási bírságot kapott a Mol üzemanyagárügyben
A következő öt év során a Mol nagykereskedelmi gázolajtarifái éves átlagban a nemzetközi Platt's jegyzésárainak változásait szorosabban, plusz-mínusz egy százalékos sávon belül követhetik - közölte a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a Mol üzemanyagárképzéséről szóló, 2010 óta zajló vizsgálatának eredményeként. Közlésük szerint ezt a Mol vállalta.
A GVH megállapította, hogy a hazai kutakon - függetlenül annak márkájától - több mint 80 százalékban a Mol finomítója által termelt benzin és gázolaj kapható, vagyis a cég helyzete Magyarországon kétségtelenül erőfölényes. A társaság nagykereskedelmi gázolajárképzése során viszont 2006 és 2010 között felfelé és lefelé is rendszeresen eltért a nemzetközi tőzsdei árak diktálta ütemtől. Anyaguk szerint ez sok esetben literenként 5 forintnál is nagyobb volt. A tájékoztatón bemutatott grafikon szerint felfelé többször tértek el, mint lefelé.
A versenyhivatal úgy látta, hogy ezek a különbségek hosszú távon sem egyenlítődtek ki, ami kiszámíthatatlanságot okozott a piacon. Így a lehetséges versenytársak nem tudják eldönteni, hogy megéri-e nekik megjelenni a piacon, beruházni például nagy üzemanyagtárolókba - érvelt a hivatal. A benzin esetében ilyen eltéréseket nem tapasztaltak.
Sajtótájékoztatóján Bara Zoltán versenytanácstag - lapunk korábbi információinak megfelelően - hangsúlyozta: a Mol üzemanyagárképzése kapcsán sem jogsértést, sem annak ellenkezőjét nem állapították meg. A társaság gázolajárazását viszont aggályosnak találták. Bírság kiszabásától azért tartózkodtak, mert a megoldásra a Mol vállalt kötelezettséget.
Kérdésünkre Bara Zoltán az eredetileg legfeljebb másfél évesre ígért vizsgálat elhúzódását azzal indokolta, hogy több külön területen, a túlzottan magas vagy túlzottan alacsony árak, a vevői kivételezés és a listaárak alkalmazása tárgyában kellett vizsgálatot lefolytatniuk. Az időtartamba az érintett cég általában több hónapig tartó válaszadási ideje nem számít bele. (A GVH 2010-es bejelentése még legfeljebb másfél évre ígérte az eljárás befejezését.)
A Molra az eljárás elhúzása miatt jogerősen 150 millió forint eljárási bírságot is kiszabtak. Ennek részletesen bemutatott dokumentumai szerint a Mol első körben csupán a "kincstári" álláspontjával egybecsengő tényezőket - így például a nemzetközi árakat és a forint/dollár-árfolyamot - ismertette a versenyhivatallal áralakítási tényezőként. Ám a Mol által ismertetett képlet alapján a GVH-nak a ténylegesekhez képest más számok jöttek ki. Hosszas pontosító levelezés után a GVH megállapítása szerint kiderült: a Mol olyan egyéb, árképleten kívüli tényezőket is alkalmaz, amelyek mértéke és módszertana nem rögzített. A Mol vitatta, hogy ne lett volna minden válasza pontos és jóhiszemű, de a bírságot a versenytanács is jóváhagyta, így azt már befizették.
A Mol reakciójában hangsúlyozta, hogy a versenyhatóság által vizsgált hat gyanúból öt megalapozatlannak bizonyult. Pontosabb gázolajárképzési vállalásukkal szerintük átláthatóbbá tették árazásukat, amit erősít az immár heti két árfelülvizsgálat is. Megismétlik, hogy a kútárakat nem ők szabják meg.
A lapunk által megkérdezett szakértők szerint a döntésnek nem lesz közvetlen hatása a gázolajárra, mivel a jelenlegi tarifák nagyjából megfelelnek a GVH által elfogadott középarányosnak. (A hivatal tehát elfogadta a Mol által a tőzsdei árakhoz képest alkalmazott átlagos felárat, és csak azt bírálta, ha az a nemzetközi kurzustól eltérő ütemben változott.) Noha a GVH nem bírálta, hogy a Mol a nemzetközi árhatásokat igyekszik tompítani, szakértők szerint a döntés nyomán a jövőben gázolajfronton nagyobb árkilengésekre számíthatunk.