Megállapodtak, nem lesz pilótasztrájk!
Négy óra után nem sokkal állt fel a tárgyalóasztaltól a Malév menedzsmentje és a Hunalpa (Közforgalmú Pilóták Egyesülete) pilótaszakszervezet vezetése: sikerült megállapodni a feleknek, így az egy hete meghirdetett sztrájktárgyalást lezárták, a szerdától meghirdetett határozatlan idejű munkabeszüntetés pedig elmarad, s február 28-ig ez így is marad.
- Mindkét fél engedett eredeti elképzeléseiből - kommentálta a megegyezést Óvári Tamás, a Hunalpa vezetője. A pilóták azért hirdettek határozatlan idejű sztrájkot, mert a Malév az átalakítási programra hivatkozva felmondta a társaságnál érvényes kollektív szerződést, s azt követően sem sikerült megegyezniük több fontos kérdésben, hogy a felmondási idő letelte (fél év) után a szerződés valóban érvényét is vesztette.
A bérstruktúra volt az egyik kritikus pont, ezt a cég időközben jogszerűen, de egyoldalúan módosította, melynek következtében szeptembertől nagyságrendileg húsz százalékkal csökkent a pilóták jövedelme.A társaság eredetileg négymillió eurót kívánt megspórolni a pilóták bérköltségén, a teljes állományra vetítve, éves szinten. A tárgyalások során ezt levitték durván hárommillióra, de ez sem volt elég a megegyezéshez.
Közben a pilóták is engedtek: eredeti elképzelésükkel ellentétben belementek volna öt százaléknyi jövedelem-csökkenésbe, ám ez a Malévnek nem volt elég. Úgy tudjuk, a mindkét fél további engedményeket tett a megállapodás érdekében. Erre utal Martin Gauss vezérigazgató nyilatkozata is, amelyben üdvözli, hogy sikerült olyan megállapodásra jutni, amely a Malév versenyképességét javítja és biztosítja a munkabékét és a Malév zavartalan működését.
Ezzel alighanem - részben - rendeződtek is a feszültségek a dolgozók és a vezérkar között, melyek fennállását a minisztérium reggeli közleménye szemléltette leginkább: akkor azt írták, hogy Fellegi Tamás pénteken, a pilótákkal való egyeztetésén (melyről szombati számunkban beszámoltunk) leszögezte egy rosszul időzített sztrájkkal nem lehet tulajdonosi döntéseket kikényszeríteni a menedzsment eltávolítására
A másik kritikus pont a munka- és pihenőidők szabályozása volt. A KSZ lejártával egy EU norma szerinti szabályozást alkalmazott a vállalat, ami az érdekképviseletek szerint nem mindenben felel meg a hazai szabályoknak, ráadásul túl kevés pihenőidőt biztosít, amivel - álláspontjuk szerint - veszélyeztetheti a biztonságos üzemelést. A társaság korábban azt hangsúlyozta, hogy a beosztás racionalizálásával sokat takaríthat meg a vállalat, mindez elengedhetetlen a költségcsökkentő program folytatásához és a hatékonyság növeléséhez. - E tekintetben olyan kompromisszumos megoldás született, ami összhangban van a Malév hosszú távú stratégiával - hangsúlyozta a Malév szóvivője.
Kollektív szerződés azonban továbbra sincs, mivel azt az összes érintett szakszervezettel kell megkötni. A pilóták azonban most KSZ értékű megállapodást írnak alá a vezetéssel, amely február 28-ig érvényes, így addig nem lesz sztrájk. A megállapodás további lehetőséget és időt ad egy kölcsönösen elfogadható, a vállalat és a munkavállalók viszonyát hosszútávon rendező Kollektív Szerződés megkötésére.Addig pedig a kormány megállapodhat az orosz féllel is, így tisztázódhatnak a ma még létező kérdőjelek a Malév tulajdonviszonyai körül.