Még szenved, de gyógyulhat az autóipar

Az optimista előrejelzések szerint idén 54 millió, míg a pesszimista változat szerint 45 millió autót gördülhet le idén a gyárak futószalagjairól. Utóbbi tízmilliós visszaesést jelentene a 2008-as adathoz képest, s messze elmarad attól a 70 milliós határtól, amennyire elemzők szerint szükség lenne ahhoz, hogy a szektor nyereségesen tudjon működni.

A fogyasztók jelenleg világszerte újraértékelik eladósodási hajlandóságukat, autóik lecserélési ciklusát, és – különösen az Egyesült Államokban – a családok azon is elgondolkodnak, hogy csökkentik a háztartás tulajdonában álló autók számát. A zuhanórepülést várhatóan hosszan elhúzódó helyreállási szakasz követi majd a korábbi mennyiség eléréséig.

Ha a kormányok beavatkozásai sikerrel járnak, és 2009 második felében némileg javul a gazdasági környezet, úgy 54 millió darab lehet a globális személyautó kibocsátás idei mértéke, amely még így is az utóbbi nyolc év negatív csúcsa lesz - prognosztizálja a PricewaterhouseCoopers. A pesszimista forgatókönyv - amely az elkeseredésre okot adó első negyedéves adatokból indul ki - még ennél is kevesebb, 45 millió darabbal számol, ez 10,4 millióval marad el a 2008-as eredménytől.

„A globális gazdaság jelenlegi körülményei mellett a politikai döntéshozóknak aligha lehet sok választása: élénkíteni kell a piacokat, mivel a világméretű iparág szerkezete működésképtelenné válik 45 millió darabos eladás esetén, ráadásul tőkeigényessége miatt az ágazat még 70 milliós darabszám esetén sem hoz jelentős nyereséget. A világszerte tapasztalható kormányzati beavatkozások célja, hogy elviselhetőé tegye a megfeneklést egy olyan iparágnak, mely a legnagyobb gazdasági szorzóval rendelkezik. Miután a gazdaságban valamilyen szinten helyreáll a bizalom, az ágazatban sietve el kell kezdeni a szerkezetváltást és kezelni a túlzott kínálat jelentette problémát” – hangsúlyozta Armin Krug, a PricewaterhouseCoopers autóipari csoportjának budapesti vezetője.

Az Európai Unió országainak különböző selejtezési, roncsautó programjai nagy hatást gyakorolnak a 2009-es eredményekre, noha a kezdeményezések mértéke eltérő, megvalósítási dátumuk más és más, így a keresletet is eltérő mértékben mozdítják előre. A francia terv márciusban kezdte el kifejteni hatását, az eladások 8,1 százalékkal emelkedtek; az olasz kezdeményezés márciusban marginálisan fokozta az értékesítést – bár a 30-40 százalékkal nagyobb rendelési arány jó előjel áprilisra és májusra. A német megvalósítás 40 százalékos növekedést hozott a márciusi eladásokban. Az erre a célra Németországban elkülönített másfél milliárd eurót, mostanra teljes egészében lehívták, ami 600 ezer járműnek felel meg – írja jelentésében a PwC.

„A monetáris és pénzügyi élénkítő intézkedések hatására 2009- ben több régióban számíthatunk javuló második félévre. Ha az előző évben tapasztalt csökkenés megáll, és a média beszámolóiban a javulás korai jelei kerülnek középpontba, az lendületet adhat a piac pszichés gyógyulásának” – fűzte hozzá Armin Krug.

Az Egyesült Államok autóipari szektorában a szezonálisan korrigált éves ráta (SAAR) az első negyedévben továbbra is csökkenő tendenciát mutatott, bár márciusban enyhén felfelé billent; ha az értékesítési mutatók stabilizálódása folytatódik, a piac talán elkerüli a 9 millió darabos lélektani alsó határt, amelyről a Chrysler az amerikai Kongresszushoz benyújtott beadványában kijelentette, hogy a jelenlegi struktúrában életképtelenné tenné az iparágat. A 2009-re előrejelzett 10,1 millió darabos amerikai értékesítés 8,7 millió darab Észak-Amerikában előállított személygépkocsinak felel meg, ami 1982 óta a legalacsonyabb termelési szintnek felel meg.

Japánt és Dél-Koreát 2008 negyedik negyedévében érte el a globális válság. Az előző évhez képest Japán exportja 20 százalékkal csökkent 2008 negyedik negyedévében, majd 2009 februárjában megdöbbentő, 70 százalékos exportzuhanás következett be.

A nemzetközi szinten csak „BRIC országokként” emlegetett Brazília, Oroszország, India és Kína gyártása 2001-ben még csak 5,1 millió darabot tett ki (akkor ez az össztermelés 9 százaléka volt), ezzel szemben idén már 13,8 milliót (25 százalék) fognak képviselni, amely jelzi dinamikus előretörésüket. Kínában a személygépkocsi eladások növekedése 6,5 százalékra lassult 2008-ban, ami ugyan bárhol a világon fellendülésnek számítana, de Kínában az elmúlt tíz év legalacsonyabb ütemének számít.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.