Legalább 500 hiéna portyázik Budapest utcáin
Nehéz lenne eldönteni a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) közleménye alapján, hogy pontosan mennyit javult a helyzet a fővárosi taxis piacon az elmúlt egy évben, s most mennyivel nyugodtabban ülhet kocsiba tavaly nyárhoz képest. A társaság azt közölte, hogy tavaly szeptember óta – amikor is életbe lépett az új rendelet – 10631 próbautazásos ellenőrzést végeztek, amelyek során 19596 szabálytalanságot állapítottak meg. Vagyis egy ellenőrzésre – átlagosan – csaknem két hiba jutott.
Hogy ez milyen előrelépés azt azért nehéz eldönteni, mert a BKK ellenőrzési csoportja ebben az „összeállításban" a rendelettel együtt lépett akcióba, így pontos összehasonlítási alap nem nagyon akad. A megelőző időszakot minden esetre szinte a szabadrablás időszakaként jellemzik, azaz az új rendelet előtti időszakot az irreális árképzések, minden határt túllépő adóelkerülés, a legkülönbözőbb színvonalú személytaxi-gépjárműpark, a minőségi előírások (bankkártyás fizetés, légkondicionálás, környezetvédelmi előírások) teljes hiánya, a gyakori csalások, a 19-féle szabadjelző, a 27-féle különböző tarifa és nem utolsósorban az utasok bizalomvesztése jellemezte. Ez azt sugallja, hogy azért van előrelépés.
A jogsértések közül kiemelkedik a számla-, illetve a nyugtaadás elmulasztása – írják. Az elmúlt egy évben elvégzett ellenőrzések során összesen 1971 ilyen esetet regisztráltak, vagyis az ellenőrzések 18 százalékában tapasztaltak efféle „hiányosságot". Meglátásuk szerint ez a jogsértés azért erősen visszaszorulóban van, ugyanis a 2013-ra jellemző havi többszázas nagyságrendűhöz képest a nyáron csupán 10-15 esetet tapasztaltak.
A felsoroltak szerint az engedély nélküli taxizás sem ritka. (Utóbbi azokra az esetekre vonatkozik, amikor érvényes taxiállomás-használati megállapodással nem rendelkezik a szolgáltató, más jogsértés miatt felmondták engedélyét, vagy Budapestre ki nem terjesztett engedéllyel vállalnak fuvart) Az elmúlt egy évben 586 ilyen esetet regisztráltak, ráadásul ezen jogsértések száma folyamatosan emelkedik. A taxiellenőrök a próbautazásaik során többször találkoztak taxiengedéllyel egyáltalán nem rendelkező, magukat interneten hirdető – feketén fuvarozó – szolgáltatókkal is. Emiatt 195 vállalkozónál kezdeményeztek eljárást az illetékes hatóságoknál, és fejenként 600 ezer forint bírságot kapnak.
Az ellenőrök 528 esetben azt tapasztalták, hogy a taxiórán „buherálták" valamit, azaz többe került az utazás, mint amennyibe kellett volna. Az érintett taxisokkal a drosztengedélyt 313 esetben azonnal felmondták, és kezdeményezték az illetékes közlekedési hatóságnál a taxiszolgáltató engedélyének visszavonását – sorolja a legsúlyosabb gondokat a BKK. A problémák további jellegéről viszont nem ír a közlemény.
Annyit viszont közölnek, hogy a korábbinál szigorúbb minőségi szabályozás, a magasabb műszaki és pénzügyi követelmények és a taxirendelet előírásainak folyamatos ellenőrzése következtében a taxiszolgáltatók száma az elmúlt egy évben a korábban indokolatlanul magas 5600-ról 5000-re csökkent, a fuvarszervező vállalkozásoké 21-ről kilencre mérséklődött.
Állítják, hogy a havi fuvarszám nem csökkent: havonta körülbelül egymillió megrendelés történik, ami éves szinten 35-40 milliárd forint árbevételt eredményez a taxiszolgáltatóknál. Ezzel szemben a Taxi Gépkocsivezetők Független Szakszervezeténél (TGFSZ) lapunknak úgy nyilatkoztak, hogy a fuvarszám változó mértékben 10-30 százalékkal visszaesett társaságonként. Ugyanakkor a TGFSZ jelezte az utazások száma valóban nem lett kevesebb, ám az utasok immár többször alternatív, sok esetben nem legális utazási módokat választanak.
A kötelező sárgítással kapcsolatban a BKK kifejti: ez növelte a bizalmat. (Ezt a taxisok és a Országos Taxis Szövetség hasonlóan látja.) A taxirendelet alapján még 150 taxis szeptemberben – a szerződés lejártáig – a taxija korábbi színével dolgozhat. Ők tavaly augusztusban kötöttek 1 évre szerződést a BKK-val a taxiállomás-használatról, ezért a számukra előírt egységes „sárga arculat" teljesítési határideje 2014. szeptember 18. Ezen dátumot követően csak sárga taxik lesznek forgalomban.
A BKK szerint jelenleg a fővárosban kilenc társaság rendelkezik minősítéssel: a Főtaxi Zrt., a TaxiPlus Europe Kft., a TAXI 4 Kft., a City Taxi Fuvarszervező Szövetkezet, a MAXTAXI Magyarország Zrt., a 6X6 Taxi Kft., a TOP Taxi-2000000 Kft., az MB ELIT LUXURY Kft. és az RT 5 TAXI HOLDING Kft. Jelenleg – a beadott kérelmek alapján – a Tele 5 Taxi Hungary Kft., a Magyar TAXI Kft. és a TaxiLike Hungary Kft. előzetes megfelelőségét vizsgálják – jegyezték meg.