Még kérnek a kamionosok

Megmondták a kamionosok mit várnak a kormánytól. A kérések listáján szerepel az útdíjtörvény és a hozzá kapcsolódó bírságrendelet módosítása, meg az is, hogy a fizetős utak körének kiterjesztésére, valamint az áfa-csalások megelőzésére hivatott Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző Rendszer (EKAER) bevezetésére csak előzetes szakmai egyeztetések után kerüljön sor. Ami titok, mi lesz, ha mindezt nem találják a "fa alatt".

Karmos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) főtitkára sajtótájékoztatójukon arról beszélt: a 2015-re elfogadott költségvetés egyértelművé teszi, hogy a kormány nem a személygépkocsik, hanem a tehergépkocsik üzembentartóival foltoztatná be a pénztárcáján tátongó lyukat.

Miközben ugyanis az e-matricás kör díjbevételi várakozásai nagyjából megegyeznek az ideiekkel, a közúti fuvarozóktól nagyjából húszmilliárd forinttal több bruttó befizetést várnak. Mindezt hivatalosan ötszázalékos, a valóságban a díjköteles úthálózat hosszának 6500-ról 6708 kilométerre növelésével nyolcszázalékos díjemelés mellett. És olyan későn bejelentve, hogy a vállalkozások a megbízóikkal kötött szerződésekben ezt a költségnövekedést már nem tudják érvényesíteni.

Az MKFE e közben úgy látja, a magyarországi elektronikus útdíjrendszer, szolgálatba állítása után másfél évvel sem nevezhető késznek. Részben, mert a HU-GO csak nevében használatarányos, a fuvarozó akkor is kénytelen kifizetni a díjszámításhoz meghatározott elemi szakaszok teljes hossza utáni díjat, ha azt csak részben használta. És miközben a kormány éppen a társadalmi igazságosság nevében alakítja át a díjrendszert, a külföldi kamionok környezetvédelmi besorolását még mindig nem ellenőrzik. Ami versenyhátrányt okoz a magyar vállalkozásoknak.

Ha pedig ez nem lenne elég, a büntetések kiszabásánál is a hazai cégek járnak rosszul. Ezt mutatja, hogy miközben a szabályszegések 40 százalékát követik el az itthoni, 60 százalékát más országok teherautói, addig utóbbiak a kivetett bírságok 12 százalékát, 1,6 milliárd forintot, a magyar cégek 88 százalékát, 12 milliárd forintot fizetnek be a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató (NÚSZ) Zrt. számlájára. Méltányosság pedig nincs: aki tévedésből elüti autója rendszámát, éppen úgy 140 ezer és 165 ezer forint közti bírságra számíthat, mint aki szándékosan hajt fel fizetés nélkül egy-egy díjas szakaszra.

A kormány ezt a helyzetet fejelte meg az áfa-csalások megakadályozására hivatott EKAER bevezetésének ötletével. A rendszerről az árufuvarozók először október végén, a 2015 évi adótörvények terveinek megjelenésekor olvastak. A november végére ígért, de máig elfogadatlan jogszabály tervezetéről a szakcégek először december elején kaptak tájékoztatást a nemzetgazdasági tárcától, majd néhány nappal később a NÚSZ illetékeseitől. A törvényről szóló tájékoztatók pedig december 17-e óta érhetők el a piaci szereplők számára.

Karmos Gábor kijelentette: miközben papírforma szerint az árutulajdonosok december 20-tól regisztrálhatnak az EKAER rendszerébe, és az éles üzem egy hónapos türelmi idő mellett január elsején megindul, a gazdasági társaságok határidőre nem tudnak felkészülni a használatára. Ami seregnyi vitára okot adó esetet szülhet.

Ezek megelőzése érdekében az MKFE kéri a kormányt, hogy a díjas körbe vont utak hálózatának kiterjesztése, illetve az EKAER bevezetése előtt egyeztessen a szakmai szervezetekkel. Erre éppen úgy készen állnak, mint a személyszállítási piac 2017-es megnyitását segítő jogszabályok összeállításában való közreműködésre.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.