galéria megtekintése

Taxi helyett már Budapesten is itt az Uber

3 komment

NOL

Mától Budapesten is élesedett a taxiknál olcsóbb önkéntes magánszállítókat kiközvetítő mobilalkalmazás. Kérdés, a személyfuvarozók be tudják-e tiltatni.

Nem taxi, mégis elvisz a nálunk "nem teljesen illegális" rendszer BRITTA PEDERSEN / AFP

Szerdán elindult Budapesten is az amerikai Uber okostelefonos "taxis" alkalmazása. (A reggeli órákban még semmilyen lehetőséget nem kínált fel a rendszer, az alkalmazás a déli órákban kelt életre. Akkor már lehetett regisztrált autókat látni a rendszerben.)

A nemzetközi példák alapján a társaság hazai működése sem ígérkezik békésnek. Az Uber roppant egyszerűen oldja meg a sofőrök és az utasok egymásra találását. Az alkalmazását letöltve a felhasználónak regisztrálnia kell magát, s megadnia a bankkártyaszámát. Ezt követően csak azt kell megjelölnie az Uber térképén, hogy hová szeretné kérni az őt szállító autót. Ezek után érkezik a kért – ugyancsak – regisztrált sofőr, aki elviszi a kívánt címre az utasát.

 

A fuvardíjból 80 százalékot kap meg az autóvezető, míg 20 százalékot megtart magának az Uber a közvetítésért. A modell valóban rendkívül egyszerű, hiszen csak az alkalmazás letöltésére van szükség, s minél többen csatlakoznak a rendszerhez, annál gyorsabbá válik a sofőr és az utas egymásra találása.

Lényeges pont azonban, hogy az autóban nem történik fizetés. Az utas ugyanis az Uberrel van kapcsolatban, s a pénzt a társaság vonja le a partnere kártyájáról, s utalja az autóvezető számlájára. Éppen ezért nem taxis, csupán „taxiszerű" szolgáltatást végez az Uber – mondják szakértők.

Ez pedig azért lényeges Budapesten, mert a jelenleg érvényben lévő közúti közlekedésről szóló rendelet vagy a szállítási törvény nem szabályozza az ilyen típusú szolgáltatást, s bármilyen meglepő, a tavaly ősszel hatályba lépett fővárosi taxirendelet sem zárja ki egy ilyen vállalat működését. Az utóbbi szabályozó ugyanis csak a taxi tevékenységre bejelentett társaságok működését regulázza, az Uber viszont nem tartozik ez alá, mint ahogy például a sofőrsegély szolgáltatók sem – mondja lapunknak Farkas Zsolt, a Taxi Gépkocsivezetők Független Szakszervezetének (TGFSZ) elnöke.

A hézagokat használja ki a társaság, s ezek alapján nem mondható teljesen illegálisnak az Uber budapesti elindulása. Éppen ezért lenne szükség a készülő országos törvényben rendezni ezt a kérdést, amelynek a teljes személyszállítási ágazatot kellene lefednie.

Ismereteink szerint azonban a formálódó szabályozó a fuvarszervező vállalkozások működését csupán bejelentéshez kötné, amit könnyedén teljesíthet akár az Uber is. Az más kérdés, hogy az autós, aki uberezik, az már illegális tevékenységet folytat – jegyezte meg Farkas Zsolt. Ráadásul miután az uberező nem bejelentett tevékenységet folytat, aligha valószínű, hogy adóbevallásában megjelöli az így kapott összeget. Ha ez valóban így lenne, akkor a Nemzeti Adó és Vámhivatalnak (NAV) kellene vizsgálnia, hogy az adott adóalany kapott-e utalást uberes számláról vagy sem. Ez aligha feltételezhető, így könnyen adómentes jövedelemhez juthat a regisztrált sofőr, ami így már az állam számára is fontos körülmény.

A kérdés így az, hogy a törvényalkotók fel kívánnak-e lépni az amerikai cég szolgáltatása ellen, vagy sem. A taxisok részéről biztosan lesz nyomás, hiszen ahogy beszámoltunk róla, az említett országos szabályozás egyes kifogásolt pontjai miatt akár demonstrációra is készek lennének. Haragjukat az Uber elindulása csak növelheti. Mint ahogy Patrick Studener, a vállalat kelet- és közép-európai régióért felelős vezetőjének nyilatkozata is. A 444.hu írása szerint a vezető gyors növekedésben bízik. Jelezte, hogy amióta tudni Magyarországi terveikről, azóta számos megkeresést kaptak leendő sofőröktől, ezért bíznak a gyors budapesti fejlődésben.

Az Uber megjelenése – miután jellemzően az érvényes piaci árak alá ígér – szinte sehol sem mentes a viharoktól. A közelmúltban például Németország összes tartományában egy bírósági döntésben tiltották meg az Uber mobilalkalmazáson futó fuvarmegosztó szolgáltatását. Az indoklás arról értekezik, hogy a cég regisztrációja révén működő sofőr tisztességtelen piaci előnyöket szerez, s ellehetetleníti a helyi taxisokat.

Az más kérdés, hogy a tilalom elrendelése után a frankfurti tartományi bíróság feloldotta azt, igaz, az ügy nem ért véget, s a taxisok mindent megtesznek a teljes betiltás érdekében. Ezzel együtt a több mint 200 városban már működő amerikai vállalatot Belgiumban sem látják szívesen, ott komoly pénzbüntetést kaphat az, akit uberezésen érnek.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.