Vége a jegy nélküli utazásoknak a vasúton és a Volán-buszokon

Márciustól mindenkinek ki kell váltani a regisztrációs jegyet, ami a közlekedési szokások felmérését szolgálja az ingyenes utazásra jogosultak körében - mondta Antali Károly közösségi közlekedésért felelős kormánybiztos hétfői sajtótájékoztatóján Budapesten.

Mint közölte, a szolgáltatók számára 2010. február elsejétől válik lehetővé a regisztrációs jegy fokozatos bevezetése legkésőbb február 28-áig. A kormánybiztos elmondta, hogy a vasútra és a Volán-buszokra 2010. március 1-je után már csak regisztrációs jeggyel szállhatnak fel az ingyenes utazásra jogosultak, 2010. július elseje után pedig 500 forint pótdíjjal szankcionálják ennek hiányát.

Antali Károly hangsúlyozta, hogy a helyközi vasúton és buszokon térítésmentes utazók regisztrálása megalapozza a kedvezményrendszer átalakításának további lépéseit, illetve segíti a menetrend tervezést. A helyközi közösségi közlekedés legvitatottabb része, hogy ki milyen viszonylatban utazik térítésmentesen szociálpolitika kedvezményként.

Antali bejelentette azt is, hogy a vasúti törvény módosításához kapcsolódóan hamarosan megjelenik a kormányrendelet a vasúti pályák besorolásáról, valamint  a miniszteri rendelet az egységes egyeztetésre vonatkozó szabályozásról. Fontosnak nevezte, hogy a vasúti személyszállítás területére is megszülessen a közszolgáltatási szerződés. A MÁV-START-tal három évre kötik majd  meg a közszolgáltatási szerzőst, de ehhez még szükséges a támogatásokat rögzítő kormányrendelet megjelenése.

Kérdésre válaszolva Antali Károly elmondta, a közösségi közlekedési kedvezmények átalakítása jelentős társadalmi egyeztetést igényel, így a kormányzati ciklusban még hátra lévő időben ebben már nem lesz változás.A regisztrációs jegy bevezetésének gyakorlati részére vonatkozó kérdésre válaszolva elmondta, hogy szolgáltatónként vizsgálták a helyzetet, a vasútnál több pénztárra, jegykiadó automatára van szükség, néhány Volán-társaságnál pedig meg kell újítani a jegykiadó rendszereket.

Becslésük szerint a 170 ezer napi elővárosi közlekedésben az utasok 35-40 százaléka esetében hiányzik a szociálpolitikai kedvezményhez kötődő regisztráció, és további 20-25 százalékot jelenthet a vasutasok kedvezménye.

A tárca tájékoztatása szerint a regisztrációs jegy bevezetése – eszközbeszerzések, informatikai rendszer átállítása - összesen mintegy 30 millió forintba kerül a szolgáltatóknak. A működtetéssel járó kiadás legnagyobb tétele a jegyek előállításának ára. Mértéke ezért leginkább a regisztrációs jegyet váltók számának függvénye. Az előzetesen becsült teljes üzemeltetési költség éves szinten hozzávetőleg másfél-kétmilliárd forint lehet.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.