galéria megtekintése

Nem sikerült eltüntetni a csaló taxisokat

Az írás a Népszabadság
2014. 09. 02. számában
jelent meg.


Ábrahám Ambrus
Népszabadság

Sárga taxiban sincs biztosan jó helyen Budapesten mindenki – maradtak még csalók a fővárosban az új, szigorú budapesti taxirendelet hatálybalépése után egy évvel is. A rendelet egyet biztosan hozott: magasabb árakat. Az olcsó taxisok piacot veszítettek, míg a korábban drágábban dolgozók teret nyertek.

Tavaly szeptember óta – amikor a fővárosban hatályba lépett az új rendelet – több mint tíz százalékkal csökkent a taxik száma, emelte ki az elmúlt 12 hónap egyik legfontosabb számadatát Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség (OTSZ) elnöke. Így jelenleg mintegy 5000-5100 taxi rendelkezik engedéllyel.

Az utasok szemében az egységes sárga szín bizalomerősítő hatású, ám ezzel sokan vissza is élnek
Az utasok szemében az egységes sárga szín bizalomerősítő hatású, ám ezzel sokan vissza is élnek
Reviczky Zsolt / Népszabadság

Pontos adatai a Budapesti Közlekedési Központnak vannak, ám kérdéseink elől kitértek, mondván: az egyéves összesítést most készítik, s csak ennek elkészülte után tudják értékelni az elmúlt időszak változásait.

 

A Taxi Gépkocsivezetők Független Szakszervezete (TGFSZ) viszont másképp látja az OTSZ számait. Farkas Zsolt elnök lapunknak hangsúlyozta, hogy az engedélyek nem személyekre, hanem autókra szólnak. A sofőrök számát pedig nem is tartják számon, márpedig az biztos, hogy egy kocsira nem egy taxis jut, hanem a jobb kihasználtság érdekében felváltva többen is dolgoznak ugyanazzal a járművel.

Jelenleg így Budapesten még mindig 6500-7000 sofőr lehet, jóllehet a piac csak 4500-at tudna eltartani. A sofőrök száma nem csökkent érdemben az elmúlt egy évben – tette hozzá. Lehet, hogy kevesebb autó van a fővárosban, de többen egyszerűen lerakták saját kocsijukat, és egy másikba szálltak át, épp ezért a rendelet ezen a területen nem érte el a kívánt hatást.

Az OTSZ vezetője úgy véli, múlt szeptember óta javult a taxis piac megítélése, de az összkép távolról sem megnyugtató. Megerősödtek például a sofőrszolgálatok, amelyek éppúgy személyfuvarozással foglalkoznak, mint a taxisok, csak rájuk nem vonatkoznak az új rendelet szigorú előírásai és magas árai. De feltűntek a piacon olyanok is, akiknek csak Pest megyére szóló engedélyük van, mégis a fővárosban szolgáltatnak.

Az utazóközönség megerősödött bizalmával visszaélve számos illegális szolgáltató az egyenszínre fóliáztatott autójával feketén fuvarozik – fehér rendszámmal. Volt, aki az illúziót tökéletesítve szabadjelzőt is szereltetett a sárga autóra, de a feliratozással már nem vacakolt. Miután beszállt az utas, akkor szembesülhetett a taxaméter hiányával is. Ezek alapján nem feltétlenül igaz, hogy egy sárga autóban jó helyen ül az utas – jegyezte meg Farkas Zsolt.

Az egységes, a korábbiaknál magasabb tarifa hatását is másként ítélik meg a szervezetek. A szakszervezet szerint a fuvarszám a különböző szereplőknél – változó mértékben – 10–30 százalékkal esett vissza, az OTSZ szerint viszont a számok összességében nem változtak.

A TGFSZ arra is rámutat, hogy az új rendelettel csak a sofőröket igyekeztek a lehető legszigorúbb korlátok közé szorítani, a fuvarszervezőket viszont nem. Elég arra gondolni, hogy nemrég két társaság minősítését is visszavonta a BKK. Velük szemben azonban nem tudnak eljárni, ezért a náluk taxizókat hívták be „újraminősítésre”, miközben a hibát nem ők vétették.

De ilyen eset lenne az is, ha egy társaság az egységes tarifánál alacsonyabb díjakat kínálna. Ekkor a szankciókat csak a sofőrökkel szemben tudják érvényesíteni. Amiatt, hogy a hasonló problémákat a fuvarszervezők esetében hatóságilag kezelni tudják, a szakminisztérium már előkészítette a 2012-es személyszállítási törvénnyel harmonizáló friss kormányrendelet tervezetét.

A számlaadással még akadnak gondok

A BKK legutóbbi összesítése szerint a taxisoknál a legtöbb gond abból fakad, hogy a fuvaros – vagy inkább az autója – valamilyen formában nem felel meg a rendelet egyik-másik pontjának. Gyakori az ártáblázat nem megfelelő elhelyezése vagy a kártyás fizetés lehetőségének hiánya. A számla- vagy nyugtaadás elmaradása ma sem ritka, sőt.

Extrém túlszámlázásra is volt példa. Akadt például olyan taxis is, aki a Liszt Ferenc repülőtér és a Belváros közötti távolságra majd 60 kilométeres utat akart felszámolni.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.