A Taxi Gépkocsivezetők Független Szakszervezete (TGFSZ) viszont másképp látja az OTSZ számait. Farkas Zsolt elnök lapunknak hangsúlyozta, hogy az engedélyek nem személyekre, hanem autókra szólnak. A sofőrök számát pedig nem is tartják számon, márpedig az biztos, hogy egy kocsira nem egy taxis jut, hanem a jobb kihasználtság érdekében felváltva többen is dolgoznak ugyanazzal a járművel.
Jelenleg így Budapesten még mindig 6500-7000 sofőr lehet, jóllehet a piac csak 4500-at tudna eltartani. A sofőrök száma nem csökkent érdemben az elmúlt egy évben – tette hozzá. Lehet, hogy kevesebb autó van a fővárosban, de többen egyszerűen lerakták saját kocsijukat, és egy másikba szálltak át, épp ezért a rendelet ezen a területen nem érte el a kívánt hatást.
Az OTSZ vezetője úgy véli, múlt szeptember óta javult a taxis piac megítélése, de az összkép távolról sem megnyugtató. Megerősödtek például a sofőrszolgálatok, amelyek éppúgy személyfuvarozással foglalkoznak, mint a taxisok, csak rájuk nem vonatkoznak az új rendelet szigorú előírásai és magas árai. De feltűntek a piacon olyanok is, akiknek csak Pest megyére szóló engedélyük van, mégis a fővárosban szolgáltatnak.
Az utazóközönség megerősödött bizalmával visszaélve számos illegális szolgáltató az egyenszínre fóliáztatott autójával feketén fuvarozik – fehér rendszámmal. Volt, aki az illúziót tökéletesítve szabadjelzőt is szereltetett a sárga autóra, de a feliratozással már nem vacakolt. Miután beszállt az utas, akkor szembesülhetett a taxaméter hiányával is. Ezek alapján nem feltétlenül igaz, hogy egy sárga autóban jó helyen ül az utas – jegyezte meg Farkas Zsolt.
Az egységes, a korábbiaknál magasabb tarifa hatását is másként ítélik meg a szervezetek. A szakszervezet szerint a fuvarszám a különböző szereplőknél – változó mértékben – 10–30 százalékkal esett vissza, az OTSZ szerint viszont a számok összességében nem változtak.
A TGFSZ arra is rámutat, hogy az új rendelettel csak a sofőröket igyekeztek a lehető legszigorúbb korlátok közé szorítani, a fuvarszervezőket viszont nem. Elég arra gondolni, hogy nemrég két társaság minősítését is visszavonta a BKK. Velük szemben azonban nem tudnak eljárni, ezért a náluk taxizókat hívták be „újraminősítésre”, miközben a hibát nem ők vétették.
De ilyen eset lenne az is, ha egy társaság az egységes tarifánál alacsonyabb díjakat kínálna. Ekkor a szankciókat csak a sofőrökkel szemben tudják érvényesíteni. Amiatt, hogy a hasonló problémákat a fuvarszervezők esetében hatóságilag kezelni tudják, a szakminisztérium már előkészítette a 2012-es személyszállítási törvénnyel harmonizáló friss kormányrendelet tervezetét.
A számlaadással még akadnak gondok
A BKK legutóbbi összesítése szerint a taxisoknál a legtöbb gond abból fakad, hogy a fuvaros – vagy inkább az autója – valamilyen formában nem felel meg a rendelet egyik-másik pontjának. Gyakori az ártáblázat nem megfelelő elhelyezése vagy a kártyás fizetés lehetőségének hiánya. A számla- vagy nyugtaadás elmaradása ma sem ritka, sőt.
Extrém túlszámlázásra is volt példa. Akadt például olyan taxis is, aki a Liszt Ferenc repülőtér és a Belváros közötti távolságra majd 60 kilométeres utat akart felszámolni.