Maradnak a dízelvonatok

Másfél év és villamos motorvonatok közlekedhetnek Budapestről Esztergomba. Feltéve, hogy 2016 őszére befejeződik a három év alatt 44,5 milliárd forintból felújított, 43 kilométeres vasútvonal villamosítása. A munkák tenderét még meg sem hirdették, pedig így nehéz lesz kivitelezőt találni a nyolcmilliárd forintos munkára, melyet az unió 6,8 milliárd forinttal támogat.

A vasút mentén élők számára megnyugtató lehet, hogy a villamosítás szerepel a fejlesztési menetrendben. Lapunk kérdésére a MÁV-nál megerősítették: előreláthatólag egy hónapon belül elindul a közbeszerzés, és az optimista forgatókönyvek szerint a hatósági engedélyezés lezárása után, a villamos-felsővezeték építése már az idén nyáron megkezdődhet. Talán valamivel azután, hogy az Aquincum és Pilisvörösvár közti 14 kilométeres vonalszakaszról a nyári menetrend júniusi életbelépése idején levonulnak a vasútépítők és az esztergomi vasút teljes vonalára visszatérnek a MÁV-Start szerelvényei. A villamosításnál nagy könnyebbség lesz, hogy a pályaépítés keretében a vezetékek tartóoszlopai már a helyükre kerültek.

Folyik az építkezés Óbudán. A sokadjára módosított határidőt talán tartani tudják majd a kivitelezők az esztergomi vonalon
Folyik az építkezés Óbudán. A sokadjára módosított határidőt talán tartani tudják majd a kivitelezők az esztergomi vonalon
Reviczky Zsolt / Népszabadság

Hiába tartott három évig a Budapest–Esztergom-vasútvonal átépítése, hiába buszoztak, autóztak szinte állandó dugókban araszolva évekig az erre élők, júniusban azok a szerelvények állnak majd be az új peronokhoz, amelyektől évekkel ezelőtt elbúcsúztak az utazók. A villamosítás befejezéséig az errefelé már bevált Desiro motorvonatok közlekednek majd, amelyek dízelüzeműek, így nincs szükségük a villamos-felsővezetékre.

Bárhogy is lesz, a vasúti forgalom feléledése önmagában is ajándék lesz. Főleg azt tudva igaz ez, hogy a vonatok elindításának feltételei három hónappal a nyári menetrendváltás előtt még nincsenek meg. A mozdonyfütty felhangzása előtt el kell készülniük a vasútvonal biztosítóberendezési és távközlési rendszereinek. Az unió idén záruló Közlekedési Operatív Programjából finanszírozott mintegy 3,6 milliárd forintos fejlesztés munkálatai jelenleg is zajlanak. Maga a villamosítás viszont kicsúszott ebből a brüsszeli keretből, megvalósítását a MÁV a 2021-ig tartó Integrált Közlekedési Operatív Programból fedezi.

Ha más nem is, a tervek már készen vannak, a MÁV szakemberei jóváhagyásukon dolgoznak. Az utazóknak már csak azzal kell megbarátkozniuk, hogy a vonatforgalom újraindulása után a felsővezeték-rendszer építése okoz majd késéseket és kényelmetlenségeket. A 2016 harmadik negyedévéig tartó munkálatok oroszlánrésze az ígéretek szerint elsősorban a hétvégéken zajlik majd. Ha a vasúttársaság tartja magát korábbi vállalásához, a forgalom leállásával járó teljes vágányzárat előreláthatólag csupán nyolc hétvégén rendelnek majd el a vezetékhálózat építése miatt. És ezzel talán pont is kerülhet a három évre elhúzódó beruházás végére.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.